DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) COMERÇ ELECTRÒNIC Codi 175171113
Ensenyament
Intel·ligència Artificial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
Adreça electrònica alexandre.viejo@urv.cat
agusti.solanas@urv.cat
Professors/es
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
SOLANAS GÓMEZ, AGUSTÍ
Web http://crises-deim.urv.cat/comerc
Descripció general i informació rellevant Aprendre com funcionen els mecanismes de transacció electrònica actualment en ús. Aprofundir en les millores que permet la Criptografia pel que fa a sistemes de pagament i a protecció del copyright electrònic. Fer un treball pràctic d’implantació de venda electrònica relacionat amb l’entorn sòcio-econòmic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR2 Aplicar els coneixements de matemàtiques a l’enginyeria informàtica.
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
  AR11 Analitzar, dissenyar i desenvolupar bases de dades i sistemes d’informació tenint en compte l’explotació de les dades.
  AR13 Analitzar, dissenyar i desenvolupar eines de programació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els diferents sistemes que componen una arquitectura de comerç electrònic (e-commerce) i també les diferents modalitats de comerç electrònic depenent dels participants. AR3
Conèixer els conceptes de seguretat de la informació i quines tècniques hi ha per assolir-los en els diferents àmbits del comerç electrònic. AR2
CC1
Comprendre la importància de les bases de dades com a dipòsit de tota la informació que gestiona una empresa a l'entorn del comerç electrònic. AR11
BC1
Saber identificar els dos grans tipus d'informació utilitzada en les aplicacions de comerç electrónic: la que fa referència a l'operació de vendes de l'empresa i la que és útil per a la presa de decisions. AR11
CC1
Conèixer els diferents sistemes de pagament que hi ha i saber quines són les seves propietats més importants. AR2
Conèixer els principis operatius de la protecció del copyright de la informació multimedia tant pel que fa a la técnica de les marques d'aigua com a la de les empremtes digitals. AR2
CC1
Dissenyar i implementar una botiga electrònica per a venda de béns en format digital, combinant tots els coneixements adquirits a l'assignatura AR11
AR13
BC2
BC11
CC1
CC2
CC5

Continguts
Tema Subtema
Pràctica: Desenvolupament d'una botiga virtual Estructuració web. Implementació del servidor. Gestió de la informació: catàleg de productes, carret de compra. Pagament usant SSL.



Introducció al comerç electrònic El concepte de comerç electrònic. Tipus de comerç electrònic. Aspectes legals. Explotació de les dades que proporciona el comerç electrònic.
Seguretat en el comerç electrònic Requisits de seguretat del comerç electrònic. Conceptes bàsics de criptografia. Signatures digitals. Infrastructures de clau pública: tipus de certificats, emissió i revocació. Targes intel·ligents: aplicacions, arquitectura, estàndards i estudi pràctic. Seguretat en el transport de les dades (SSL-TLS).
Gestió de la informació Bases de dades, el motor del comerç electrònic. Base de dades operativa. “Data warehouse”: base de dades estratègica.

Sistemes de pagament electrònic Conceptes generals. Pagaments remots amb tarja bancària. Micropagaments. Diners digitals. Xecs electrònics. Plataformes i models de convergència. Pagament per telèfon mòbil. Perspectives de futur.
Protecció del copyright de la informació Protecció del copyright en continguts multimèdia. Estat de la tècnica de detecció de còpia. Marca d'aigua per a imatges estàtiques. Marca d'aigua per a vídeo digital.
Transaccions “business-to-business” Xarxes bancàries i financeres. Electronic Data Interchange (EDI). L'especificació UN/EDIFACT. EDI i XML.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 1 5
 
Sessió Magistral
36 36 72
Seminaris
10 3 13
Resolució de problemes, exercicis
8 7 15
Pràctiques a través de TIC
2 30 32
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una presentació dels objectius i de les aplicacions de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Seminaris Per grups de 2 o 3, els alumnes preparen fora de classe una presentació d'un tema relacionat amb un dels capítols. Posterioment, fan la presentació a classe.
Resolució de problemes, exercicis Per grups de 2 o 3, els alumnes resolen els problemes proposats per a un dels capítols i en presenten la solució a classe.
Pràctiques a través de TIC Per grups de 2 o 3, els alumnes implementen una botiga electrónica per vendre per Internet continguts en format digital. Per fer-ho hauran de combinar tots els coneixements adquirits a l'assignatura (disseny sistema d'informació, implementació mètode pagament, protecció del copyright dels continguts, etc.).

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Descripció
Contestar consultes presencials o per correu electrónic.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Presentacions en grup a classe 10%
Resolució de problemes, exercicis Resolució i presentació en grup de problemes a classe 10%
Pràctiques a través de TIC Implementació botiga electrònica 20%
Proves objectives de preguntes curtes Prova de raonament 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica O. Alavedra, J. Domingo, J. Herrera, M.A. Rius, F. Sebé i M. Soriano, “Tecnologia per al comerç electrònic”, EdiUOC, 2003
, http://crises-deim.urv.cat, ,

Complementària J. Domingo Ferrer i J. Herrera Joancomartí, "Criptografia per als serveis telemàtics i el comerç electrònic", EdiUOC, 1999

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent