DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ROBÒTICA INDUSTRIAL Codi 175171206
Ensenyament
Intel·ligència Artificial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
Adreça electrònica carlos.garciabarroso@urv.cat
Professors/es
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/ri/
Descripció general i informació rellevant Repassar els conceptes bàsics de Robòtica i aprofundir en temes avançats de planificació de moviments: planificació de moviments fins, servo visual i planificació de trajectòries lliures de col•lisió. Aplicar els coneixements adquirits mitjançant treballs pràctics amb robots industrials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
  AR5 Redactar documentació científica.
  AR10 Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes robotitzats i intel·ligents.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els conceptes bàsics de Robòtica. AR3
AR10
Comprendre les tècniques de servo visual 2D i 3D. AR10
BC2
BC4
BC6
BC15
Comprendre les tècniques de planificació de moviments fins. AR10
BC2
BC4
BC6
BC15
Comprendre les tècniques de planificació de moviments lliures de col.lisió amb un o més robots. AR10
BC2
BC4
BC6
BC15
Conèixer el llenguatge RAPL de programació de robots. AR3
AR10
Dissenyar i implementar tasques robotitzades en llenguatge RAPL. AR5
AR10
BC2
BC4
BC6
BC8
BC15
CC1

Continguts
Tema Subtema
Introducció i conceptes bàsics Classificació de robots. Arquitectura de cel·les robotitzades. Programació de robots. Sistemes de coordenades. Cinemàtica directa i inversa. Llenguatges de programació de robots industrials. Llenguatge RAPL. Sensors i actuadors.
Servo visual Introducció. Arquitectures de servo visual. Servo visual basat en característiques (3D). Servo visual basat en imatges (2D).
Planificació de moviments fins Introducció. Alineació mecànica. Acomodació passiva. Centre Remot d'Acomodació. Acomodació activa. Moviment elàstic i esmorteït. Matriu d'acomodació. Moviment d'aproximació. Moviment en contacte. Exemples de planificació de moviments fins.
Planificació de moviments lliures de col.lisió Introducció. Espai de Configuracions. Mètodes d'esqueletonització. Grafs de visibilitat. Diagrames de Voronoi. Descomposici ó cel·lular. Camps potencials. Navegació basada en marques. Extensions al problema bàsic: obstacles mòbils, robots múltiples, robots articulats, restriccions cinemàtiques, tractament d'incertesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 29 58
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
Treballs
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: motivació, objectius, continguts, metodologia docent, bibliografia i avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes simples relacionats amb els conceptes teòrics. Resolució de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens.
Pràctiques a laboratoris Utilització pràctica del llenguatge RAPL de programació de robots manipuladors industrials.
Treballs Realització autònoma en grups de dos estudiants d’un treball pràctic consistent en el disseny i desenvolupament d’una aplicació de planificació de moviments lliures de col•lisió per a múltiples robots. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor.
Resolució de problemes, exercicis Resolució autònoma individual de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens. Correcció personalitzada pel professor en horari de consultes.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Resolució de dubtes teòrics i pràctics. Correcció de problemes i exercicis. Revisió d’exàmens.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació oral i multimèdia a la resta de la classe, d'un subtema de planificació de trajectòries lliures de col•lisió, en grups de dos estudiants. 28%
Proves pràctiques Disseny i implementació d’una tasca robotitzada en llenguatge RAPL.

Disseny i implementació d’una tasca de servo visual.
6%


24%
Proves objectives de preguntes curtes Resolució de problemes curts relacionats amb els conceptes teòrics. Temes de Planificació Fina i Servo Visual. 42%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les part teòrica (Treballs i proves objectives) i la part pràctica (proves pràctiques) s'han d'aprovar per separat.


Fonts d'informació

Bàsica Hutchinson, S.; Hager, G.; Corke, P., A Tutorial on Visual Servo Control, , 1996
Barrientos, A.; Peñín, L.F.; Aracil, R., Fundamentos de Robótica, McGraw-Hill, 1997
Schiling, R. J., Fundamentals of Robotics: Analysis and Control, Prentice Hall, 1990
Latombe, J.C., Robot Motion Planning, Kluwer Academic, 1996

Complementària Craig, J. J., Introduction to Robotics Mechanics and Control, Addison-Wesley, 1989
Abidi, M.A.; Gonzáles, R.C. (Eds.), Data Fusion in Robotics and Machine Intelligence, Academic Press, 1992
Rehg, J.A., Introduction to Robotics in CIM Systems, Prentice Hall, 1997

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver cursat Introducció a la Robòtica (ETIS) i Tractament d'Imatges (ETIS)
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent