DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SOFT COMPUTING Codi 175171216
Ensenyament
Intel·ligència Artificial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GÓMEZ JIMÉNEZ, SERGIO
Adreça electrònica sergio.gomez@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ JIMÉNEZ, SERGIO
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant Les xarxes neuronals artificials i els algorismes genètics constitueixen un conjunt molt variat de models i tècniques de tractament de dades, inspirats en els seus equivalent biològics: el sistema nerviós dels animals, i l'evolució genètica. En aquest curs es mostraran els models més destacats de computació neuronal i evolutiva, posant l'èmfasi en la seva capacitat de resoldre problemes de predicció, classificació, optimització, agrupació i visualització de dades multidimensionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Dominar l’anàlisi estadística.
  AR2 Aplicar els coneixements de matemàtiques a l’enginyeria informàtica.
  AR12 Aplicar metodologies de la intel·ligència artificial.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la dificultat en el tractament de dades reals multidimensionals, i conèixer algunes tècniques clàssiques lineals AR1
AR2
Conèixer tècniques de computació neuronal i evolutiva aplicables a problemes de predicció, classificació, optimització, agrupació i visualització de dades multidimensionals AR1
AR2
AR12
BC5
Familiaritzar-se amb la cerca, comprensió i utilització d'articles de recerca en llengua estrangera BC2
BC13
CC1
Treballar en equip per a resoldre problemes de certa magnitud BC11
BC14

Continguts
Tema Subtema
Dades multidimensionals Problemes bàsics: predicció, classificació, optimització, agrupació, visualització. Tipus de dades: discretes, reals, categòriques. Preprocés de les dades: outliers, forats, escalaments.
Computació neuronal Model de McCulloch i Pitts: pesos, llindar, camp, funció d'activació, activació. Arquitectures de xarxes neuronals artificials. Classificació dels models neuronals.
Memòria associativa i optimització Xarxa de Hopfield: regla de Hebb, dinàmica, energia. Aplicacions per a optimització combinatòria.
Aprenentatge supervisat Model lineal: regressió multilineal. Perceptró simple. Xarxes lineals. Separabilitat lineal. Xarxes multicapa. Back-propagation. Variants de la back-propagation. Cascade Correlation. Support Vector Machines. Altres algorismes.
Aprenentatge no supervisat. Model lineal: anàlisi de components principals. Xarxes auto-supervisades. Aprenentatge hebbià. Aprenentatge competitiu. Mapes auto-organitzats. Teoria de resonància adaptativa. Altres algorismes.
Computació evolutiva Algorismes genètics: cromosoma, població, reproducció, recombinació, mutació, fitness. Programació genètica. Altres algorismes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 13 39
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 5 15
Pràctiques a través de TIC
5 50 55
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
Proves orals
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al desenvolupament de l'assignatura i als seus continguts
Sessió Magistral Exposició dels continguts amb disponibilitat dels materials en format electrònic
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exposició d’eines per al desenvolupament de solucions i resolució pràctica de problemes
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics per a assolir experiència i consolidar els coneixements teòrics

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Resolució de dubtes sobre els continguts i els exercicis pràctics. Es realitzarà personalment al despatx del professor, o via correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Avaluació dels exercicis pràctics 40% (mínim un 4)
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació dels coneixements teòrics 30% (mínim un 4)
Proves orals Avaluació de l'exposició d'un tema proposat 30% (mínim un 4)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per segona convocatòria: avaluació idèntica a la de primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Hertz, J.A., Krogh, A., Palmer, R.G., Introduction to the Theory of Neural Computation, Addison-Wesley, 1991
Bishop, C.M., Neural Networks for Pattern Recognition, Oxford University Press, 1995
Cristianini, N.; Shawe-Taylor, J., An Introduction to Support Vector Machines and Other Kernel-based Learning Methods, Cambridge University Press, 2000
Goldberg, D.E., Genetic Algorithms in Search, Optimization, and Machine Learning, Addison-Wesley, 1989
Davis, L. (ed), Handbook of Genetic Algorithms, Van Nostrand Reinhold, 1991

Neural Network FAQ: http://www.faqs.org/faqs/ai-faq/neural-nets/

Evolutionary Computation FAQ: http://www.faqs.org/faqs/ai-faq/genetic/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent