DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) BIOÈTICA II Codi 185121102
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MEDINA CASTELLANO, CARMEN DELIA
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC18 Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información.
  AC19 Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar i analitzar les normes, convenis, declaracions i codis de conducta referits a la dimensió ètica de la investigació. AC18
BC7
Avaluar la idoneïtat del protocol, del equip investigador, de la informació escrita sobre les característiques de la investigació i de les possibles compensacions per els participants i investigadors, en relació amb els objectius del estudio. AC19
BC7
Avaluar l’exposició dels subjectes a possibles riscos i molèsties en funció dels beneficis esperats. AC18
AC19
BC7

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 La historia de l’ètica de la investigació biomèdica.
Tema 2 Normativa legal i directrius ètiques.
Tema 3 Tipus d’ investigacions.
Tema 4 Els Comitès d’ètica.
Tema 5 Investigació clínica e investigació no clínica.
Tema 6 El consentiment informat.
Tema 7 La investigació en casos especials.
Tema 8 Investigació en equipo. Investigació i confidencialitat.
Tema 9 La publicació dels resultats: aspectes ètics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
1 10 11
Sessió Magistral
8 8 16
Fòrums de discussió
2 0.5 2.5
Seminaris
5 12 17
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació.
Treballs Al voltant de treballs d’investigació publicats analitzar els aspectes ètics que es puguin plantejar en el mateixos.
Sessió Magistral Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Fòrums de discussió Participació activa per part de l'alumne al fòrum de discussió envers a la temàtica de l'assignatura.
Seminaris Realització d'un seminari d'investigació i ética per infermeria

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Reflexió arguementada envers l'estat de la investigació a Infermeria a la actualitat 75 %
Fòrums de discussió Participació al fòrum 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica SIMON LORDA, P.; BARRIO, I.M., El Consentimiento informado y la Enfermería: Un modelo integral, , marzo Vol.XLVIII, 1117
BAKKE, O.M.; CARNÉ, X.; GARCIA ALONSO, F., Ensayos clínicos con medicamentos, , Barcelona, 1993
CASADO,MARÍA Y OTROS, Estudios de bioética y derecho, , Santa Fe de Bogotá 1998
KIEFFER GH., Experimentación humana, , Madrid 1983
KATZ J., Experimentation with Human Beings. The Authority of the Investigator, Subject, Professions, and State in the Human Erxperimentation Process, , New York 1972
HERRANZ, G., La bioética en la investigación del ser humano, , México 1994
GAFO J., La experimentación humana, , Madrid 1994

Complementària

En el decurs de l’assignatura es facilitarà bibliografia i documentació específica

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOÈTICA I/185121101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent