DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GESTIÓ DE SERVEIS DE SALUT I SOCIOSANITARIS Codi 185121105
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica mcarme.nogues@urv.cat
0
Professors/es
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
MACIÀ SOLER, MARIA LORETO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC8 Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad.
  AC11 Capacidad de valorar el riesgo y de promocionar activamente el bienestar y la seguridad de toda la gente del entorno de trabajo (incluido él mismo).
  AC12 Capacidad de usar adecuadamente las habilidades de consejo (técnicas de comunicación para promover el bienestar del paciente).
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar modelos de gestión innovadores que afronten eficazmente las nuevas necesidades del sistema de salud. AC8
BC4
BC11
Identificar y aplicar las habilidades necesarias para construir relaciones humanas positivas en el trabajo multidisciplinar del cuidado. AC8
AC12
BC11
Liderar la gestión de cuidados en el proceso asistencial. AC8
AC11
BC11
Conocer y aplicar los instrumentos oportunos para mejorar la organización del trabajo y la gestión de los recursos. AC8
AC11
AC17
CC4
Analizar los conceptos de financiación, provisión, mejora y calidad de los servicios asistenciales. AC8
AC11
CC4

Continguts
Tema Subtema
Planificació Sanitària Característiques de la Planificació. Els Plans de Salut. La Planificació Estratègica i Operativa
Innovació i Gestió del Canvi Cultura empresarial en els serveis sanitaris. El valor afegit. La motivació per al canvi. L’enfocament del canvi. El lideratge del canvi
Gestió dels Serveis de Salut Conceptes generals de Gestió Sanitària. Sistemes i Polítiques de Salut
Valors professionals i cultura institucional Sociologia de les organitzacions. La cultura del control i la cultura del desenvolupament. La Direcció per Valors. Organització orientada al pacient
Tècniques d’organització del treball Els equips, les xarxes i les comunitats. La comunicació organitzacional. L’aprenentatge organitzacional. Sistemes d’organització sanitària
Gestió de persones, processos i producte Gestió del coneixement. L’empowerment. La intel•ligència emocional. Els processos de les organitzacions sanitàries. El producte sanitari: classificació i mesura. Els sistemes d’informació
Gestió i recursos materials La gestió dels tangibles en l’entorn sanitari. Tipus de materials i classificació. Tècniques d’aprovisionament i servei. Impacte pressupostari i de valor.
Garantia de Qualitat Principis generals de gestió / qualitat. Gestió estratègica de la qualitat. Sistemes de qualitat. Models: EFQM, ISO, Joint Commission
Registre i mesures de les activitats Fets, dades i informació. Impacte en el procés. El valor afegit dels anàlisi de les dades
Desenvolupament professional Les competències. El compromís professional. L’estratègia de desenvolupament professional.
Creació d’empreses La missió de l’empresa. Estructures de transmissió del coneixement. La nova riquesa de les empreses: els actius intangibles per crear valor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis
0 18 18
Debats
0 2 2
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura. Metodologia de treball. Criteris d’avaluació
Sessió Magistral Introducció dels continguts bàsics de cada tema. Fonts de bibliografia i orientació sobre el treball de l’alumne a elaborar.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercissis presentats i resolts a classe, serviran per el treball individial
Resolució de problemes, exercicis Exercissis individuals per que l'alumne pugui desenvolupar a casa seguin com a model els realitzats a classe . Aquests treballs formaran part de l’avaluació
Debats Es realitzaran tres debats: el primer sobre la gestió d’empreses sanitàries (meitat de l’assignatura), el segon sobre garantia de qualitat de les organitzacions sanitàries, el tercer sobre el desenvolupament professional
Treballs Al llarg del desenvolupament de l’assignatura, es faran 1 treball de grup

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Com a mínim cada alumne ha d’haver comentat la marxa de l’assignatura amb la professora. Qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment amb hora prèvia

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis S’avaluaran els treballs, tenint en compte, l’estructura, el tema desenvolupat i l’aportació d’anàlisi i discussió 40 %
Debats El debat estarà obert en el campus virtual per dos dies amb un màxim de dues intervencions 10 %
Treballs S’avaluaran els treballs, tenint en compte, l’estructura, el tema desenvolupat i l’aportació d’anàlisi i discussió 20 %
Proves pràctiques A través d’un cas teòric, fer un exercici individual 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Cosialls Pueyo D., Gestion clinica y gerencial de hospitales, , 2000 Madrid
Levy-Leboyer C., Gestion de las competencias, , 1997 Barcelona
Varo J., Gestion estrategica de la calidad en los servicios sanitarios, , 1994 Madrid
Garcia Castañeda S, Dolan S., La Dirección por valores: el cambio más allá de la dirección por objetivos, , 1997 Madrid
Mayo A., Las organizaciones que aprenden (the power of learning), , 2000 Barcelona
Wilson T., Manual del empowerment, , 1997 Barcelona
Mascaray E.J., Mas alla de la comunicación interna, , 1998 Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent