DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) METODOLOGIA EDUCATIVA Codi 185121108
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8.5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Pedagogia
Coordinador/a
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.padro@urv.cat
Professors/es
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura “Metodologia de l’Educació” forma part d’un currículum de formació superior. Això vol dir que tant els continguts com les activitats proposades van encaminades a millorar la pràctica professional de l’infermeria. L’enfocament concret és utilitzar la informació i les eines que ens proporciona la metodologia educativa per fer programes per educar per la salut Entenc que ensenyar un curs qualsevol, i aquest no es una excepció, és una experiència d’aprenentatge multifacètica. Això vol dir que tots aprenem i tots ensenyem, en la mesura que compartim mútuament tant les experiències professionals que tinguem com les reflexions teòriques i pràctiques que se’n poden derivar. Aquesta per mi és la filosofia bàsica d’aquest curs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC8 Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad.
  AC12 Capacidad de usar adecuadamente las habilidades de consejo (técnicas de comunicación para promover el bienestar del paciente).
  AC16 Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
  AC18 Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información.
  AC19 Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico.
  AC20 Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés de formació. AC18
AC20
BC2
BC13
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria. AC17
BC2
BC15
Comprendre els mecanismes que intervenen en el manteniment o incorporació d’una conducta nova. AC12
AC16
BC4
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. AC1
BC4
BC8
BC13
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. AC2
AC8
AC19
BC1
BC2
BC4
BC5
BC11
BC14
CC5
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. AC12
BC12
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. AC12
BC5
CC4
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. AC12
BC11
CC4

Continguts
Tema Subtema
1.- La formació com a base del desenvolupament professional. 1.1. Formació com a procés educatiu
1.1.1. Formació: Concepte i necessitats.
1.1.2. Formació d’adults.
1.1.3. Formació en Infermeria
1.1.3.1. Formació i pràctica reflexiva
1.1.3.2. Models i estratègies de formació en Infermeria
1.1.3.3. Perspectives de futur.
1.2. Educació per la salut
1.2.1. Introducció
1.2.1.1. Concepte holístic de l’ésser humà
1.2.1.2. Concepte de salut
1.2.1.3. Factors que condicionen la salut.
1.2.2. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2.3. Paradigmes o Escoles d’educació per la salut
1.3. Programes d’Educació per la salut.
1.3.1. Definició i objectius.
1.3.2. Variables relacionades amb el disseny de programes.
1.3.3. Estratègies per a educar en la salut.
1.3.4. Agents i camps d’educació sanitària.
2.- Programes d’educació sanitària: La planificació educativa. 2.1. Planificació i educació.
2.2. Elements de la planificació educativa.
2.2.1. Diagnòstic de les necessitats.
2.2.1.1. Identificació del problema i anàlisis de la situació de salut.
2.2.1.2. Establir prioritats.
2.2.1.3. Destinataris.
2.2.1.4. Formulació del diagnòstic.
2.2.2. Planificació.
2.2.2.1. Objectius.
2.2.2.2. Continguts i processos.
2.2.2.3. Mètodes, tècniques i activitats.
2.2.2.4. Recursos.
2.2.3. Implementació o Execució.
2.2.3.1. Dinàmica de grups.
2.2.3.2. Perfil del professional.
2.2.3.3. Qüestions ètiques.
2.2.4. Avaluació.
2.2.4.1. Inicial o de diagnòstic.
2.2.4.2. Continua o de procés.
2.2.4.3. De resultats.
2.2.5. Seguiment.
2.3. Anàlisis d’un model de programació concret.
3.- Les ciències de la conducta dins l’atenció sanitària. 3.1. Introducció.
3.2. Aportacions de la psicologia.
3.2.1. Definició de psicologia de la salut.
3.2.2. Processos cognitius i salut.
3.2.3. Conductes i salut.
3.2.4. Actituds i salut.
3.2.5. Emocions i sentiments: Intel•ligència emocional i Educació emocional.
3.2.6. La personalitat.
4.- L’Educació per la salut com a procés de comunicació. 4.1. La comunicació en l’entorn sanitari.
4.1.1. Aspectes bàsics de comunicació.
4.1.2. El procés comunicatiu.
4.1.3. L’art d’escoltar.
4.1.4. Obstacles en la comunicació.
4.1.5. Habilitats socials en l’educació per la salut.
4.2. La comunicació intercultural com un cas específic de comunicació.
4.2.1. Definició.
4.2.2. Elements que la configuren.
4.2.3. Influències en el procés de comunicació.
4.2.4. Cultura, valors i conductes.
4.2.5. Perspectiva intercultural.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Sessió Magistral
10 15 25
Treballs
0 37.5 37.5
Presentacions / exposicions
2 0 2
Seminaris
6 0 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
Estudis previs
0 50 50
Resolució de problemes, exercicis
0 47.5 47.5
 
Atenció personalitzada
37.5 0 37.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Treballs S’aplicarà individualment o en grups de tres els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics
Presentacions / exposicions Presentació de programes d'educació per la salut
Seminaris Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura
Estudis previs Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració
Resolució de problemes, exercicis Debats entre els grups de treball

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.

Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar un projecte d’educació per la salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe.
El treball en grup, un 65%.

El conjunt de treballs individuals, un 35%.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2005
ROCHON, ALAIN, Educación para la salud; Una guía práctica para realizar un proyecto, Masson; SG Editores: Barcelona, 1991
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
MEDINA, JOSE LUIS, La Pedagogia del Cuidado: Saberes y Prácticas en la Formación Universitaria en Enfermería, Ed. Laertes: Barcelona, 1999
SAEZ, SALVADOR; FONT, PERE; PEREZ, ROSA; MARQUÉS, FERNANDO (EDS)., Promoción y Educación para la Salud; Conceptos, Metodología, Programas, Ed. Milenio: Lleida, 2001

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROGRAMES DE SALUT I/185121215
PSICOLOGIA DE GRUPS/185121217


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent