DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIES I MODELS INFERMERS Codi 185121111
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VIVES RELATS, CARMEN
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
carme.vives@urv.cat
mantoniamiranda.rebelobotelo@urv
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RELATS, CARMEN
REBELO BOTELO ALFARO VELEZ, Mª ANTONIA MIRANDA
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria es fonamenta en la presa de decisions orientades a la recerca de la salut i qualitat de vida de les persones/família, grup i comunitat, tot això comporta la compressió i apropiació dels processos que estan en joc en la construcció del coneixement a través de les principals corrents de pensament/ escoles, conceptes, filosofies, i mètodes, així com les lògiques que sustenten l’ acció del cuidatges d’infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC5 Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación.
  AC16 Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC10 Lideratge
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Explicar el desenvolupament històric de la filosofia de la ciència. AC5
AC17
2. Analitzar la construcció del pensament infermer desde els diferents paradigmas i la seva repercussió en el cuidatge. AC5
AC17
BC10
CC4
3. Aplicar la metodólogia de les teorias i models conceptuals a la práctica enfermera AC1
AC4
AC17
BC10
CC4
4.Estudiar el fenómen de alegría- tristeza en la clinica desde la perpectiva del caring, i analitzar las seves conseqüències per a la investigació, docència, gestió i assistència. AC1
AC4
AC17
BC4
BC10
Aplicar Presencia i Silenci, analizant la vivéncia AC16
BC8
BC15

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I- Corrents de pensament Anàlisis de la construcció del concepte cuidar i corrents de pensament.
Mòdul II- Paradigma d'ntegració Conceptes del metaparadigma d'infermería d’infermeria: de la categarització a l'integració: Salut-malaltia, autonomía,incertessa i confort autocuidatge, adaptació, ansietat,estrès, pèrdua, interacció.
.
Mòdul III- Paradigma Transformació-sociocrític Analitzar i aplicar els conceptes a les situacions de cuidatges, basats en fenòmens d’infermeria com: tristesa, por, perdues, soledat, dolor, sofriment, mort, dignitat, qualitat de vida, poder, creació, imaginació, joia. Exploramt aquest fenóments des de el paradigma de la transformació
Mòdul IV Elaboració de un treball de camp. Realitzar un estudii del fenómen de tristesa -.joia en una persona, desde la perpectiva del caring.Analitzant la narrativa desde la perspectiva del caring
Modul V- Presencia i silenci Práctica de presencia amb consciencia intencional.
Vivencia del silenci

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 9 18
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
15 15 30
Fòrums de discussió
6 6 12
Seminaris
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
39 117 156
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Acollida i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts, motivant la participació de l’alumnat.
Presentacions / exposicions Presentació del treball elaborat per els
diferents grups .
Treballs Treball de camp. Estudi del fenómen tristesa - joia

Utilitzant la narrativa per la recollida de dades. Transcripció i análisis amb el marc de les teoríes del caring: Parse,Watson,Lenninger.

Fòrums de discussió Discussió i anàlisis entre el grup del fenómen de estudi.Conclusions
Aquesta activitat es fara en el aula
Seminaris Treball de grup vivencial: La presencia.Moments de caring .Silenci

Analisis dels conceptes de qualita de vida :a traves de la pelicula "Chocolat·

Analisis dels principis del caring a partir de la pelicula "Hable con ella"
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Metodologia PBL.
A partir d'una situació de cuidatges ,els estudiants elaboran hi`'otesis d'aprementatge i un pla de treball.
En la segona sesió presentan els principis cientifics en que fonamentan les hipótesis.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Tutories de seguiment en el procés d'analisi de les situacions de cuidatges Tutories de seguiment per la elaboració del treball de camp

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Capacitat de sintesis.Expresió oral.Capacitat de resposta fonamentada en principis cientifics i creativitat en la presentació. 10%
Treballs Aplicacó dels principis i conceptes del caring en la construcció i analisis de la narrativa.Expressió escrita.Recerca bibliogáfica sobre el fenómen d'estudi.Les conclusions. 25%
Seminaris Participació activa.Presentació de les vivencias de :Presencia amb consciencia intencional .Moments de Caring .Silenci 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Recerca bibliogáfica .
La capacitat d'analisis
La capacitat d'expresió oral
La capacitat de relacionar les difrents variablsqepantejanle stuacións complexes
La capacitat d'anticipars a les situacions .
15%
Proves de desenvolupament Dues Proves escrites de conceptes desenvolupats en el aula desde el paradigma de l'integració 30%
Altres

Assistència obligatòria

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C.,Omella,i., Analisis de una narrativa desde la teoría de Parse:"La persona en devenir", , Enfermería clinica gener -febrer,2005
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C., La mirada de Watson,Benner y Parse para "la buena práctica enfermera", , Index de enfermeria septembre-decembre ,2005
  • Marriner A. Modelos  y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2002
  • McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
  • Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
  • McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC
Complementària , , ,
  • Benner P. De novice à expert. Paris: InterEditions; 1995
  • Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
  • Parse RR. L’Humain en devenir. Nouvelle approche du soin et de la qualité de vida. Bruxelles: De Boeck& Université; 2003
  • Fizpatrick J; Whall A. Conceptual Models of Nursing. California:  Appleton & Lange, 1989
  • Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson J. Postmodern Nursing
  • Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Altres recursos:

 

Revistes, Congressos, Ponències, Observatori del cuidatge, WEB

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CUIDATGE I NOVES DEMANDES DE SALUT/185121103
CULTURA I CUIDAR/185121201
TREBALL DE FI DE MÀSTER/185121204
DILEMES ÈTICS EN LA PRÀCTICA D'INFERMERIA/185121207


 
Altres comentaris
Es obligatoria l'asistencia a les clases presencials .La metodologia utiñitzade implica la presencia activa del estuciant .La presentaciió dels casos d'estudi i les vivencies :presencia,moments de caring, silenci aixi com el anális i discusió de peliculas .
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent