DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INFORMÀTICA APLICADA A LES CIÈNCIES DE LA INFERMERIA Codi 185121209
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
Professors/es
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant La ràpida inserció de les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) a la societat és un fet evident vivim inmersos en la Societat del Coneixement i de la Informació, per això hem d'integrar les TIC a les nostres vides per adquirir unes competències bàsiques que configuraran l'alfabetització digital i l'aprendre a utilitzar-les de forma correcta i eficient com instrument de treball intel·lectual i de relació. Aquestes competències són imprescindibles per participar activament en la Societat del coneixement. La introducció progressiva de les TIC en la disciplina infermera s'ha manifestat a diferents nivells, la revolució que han provocat així com les expectatives de creixement futur, evidèncien la necessitat de formació en TIC. Assignatura virtual, es realitzarà integrament mitjançant l'espai virtual de l'assignatura del moodle de la URV

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC8 Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC16 Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
  AC18 Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
•Adquirir els coneixements i les habilitats per poder emprar els ordinadors amb autonomia. AC1
AC10
AC16
AC18
BC1
BC2
BC3
BC8
BC11
BC13
BC14
CC4
CC5
• Prendre consciència sobre la importància de les TIC pel desenvolupament professional d'Infermeria. BC1
BC11
BC13
BC14
CC2
CC4
CC5
• Utilitzar les eines informàtiques d'ús estès. AC1
AC8
AC16
AC17
AC18
BC1
BC2
BC3
BC6
BC13
CC2
CC4
CC5
• Ser capaç de resoldre els petits problemes que puguin sorgir amb l'ús de l'ordinador. AC1
AC8
AC16
AC17
AC18
BC2
BC3
BC5
BC6
BC8
BC13
CC2
CC4
CC5
• Conèixer i demostrar habilitats en l'ús de les eines bàsiques d'un paquet ofimàtic i les seves aplicacions com a complement de les funcions pròpies d'infermeria. AC1
AC8
AC17
AC18
BC1
BC2
BC3
BC5
BC8
BC11
BC13
CC2
• Adquirir els conceptes mínims per poder treballar amb editors gràfics. BC1
BC2
BC3
BC8
BC13
BC14
CC2
CC4
• Conèixer i saber utilitzar les eines de cerca i comunicació com a element de relació i comunicació. AC1
AC8
AC16
AC18
BC11
BC12
BC13
CC2
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1:
Coneixements d'usuari relatius al PC, xarxa i entorn operatiu.
Ordinadors i perifèrics: components, utilitat i funcionament:

Operacions d’engegada i aturada de l’ordinador i els perifèrics.
•Operacions bàsiques amb el ratolí i el teclat.
Els monitors (engegada, estalvis de pantalla, mode d’espera, controls d'ajust).
•Les unitats de disc (la unitat A:, CD-ROM, DVD, ...).
•Els altaveus, auriculars i micròfon.
•La impressora: programari, funcionament i principals característiques.
Unitat 2:
Coneixements d'un paquet ofimàtic:
•OpenOffice.org Writer
•OpenOffice.org Impress
•OpenOffice.org Calc
•Access
Unitat 3:
- Coneixements d'un editor gràfic.
•Importar o adquirir imatges
•Incloure imatges en documents variats
•Editar i manipular una imatge: El Paint, Picasa, Gimp
Unitat 4:
Coneixements de cerca i comunicació:

•Creació de blocs
•Correu electrònic:guia ràpida, consells de bon ús, emoticones
•Navegadors: Mozzilla Firefox

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC
20 20 40
Fòrums de discussió
4 2 6
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
4 6 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació per mig de videoconferència d'una sessió de presentació de l'assignatura, estructura, materials, activitats a presentar, funcionament, tutorització, comunicació, cronograma... presentació de l'assignatura i metodologies.
Pràctiques a través de TIC Per mig del Moodle es presentaran els continguts de l'assignatura amb el format de tutorial i amb recursos complementaris on es presenta el material necessari per fer cada activitat, a l'inici de cada unitat temàtica es presenta un document resum on estan els materials, objectius, cronograma aconsellat, activitat planificades... per ajudar a l'alumnes a planificar-se pel seguiment de l'assignatura.
Fòrums de discussió S’obrirà un fòrum general de notícies, un per cada mòdul i un altre per a que l'alumnat pugui participar i opinar sobre un tema actual d’interès general relacionat amb l'assignatura. A la última unitat també es realitzarà un xat on es tractarà un tema d'interès general.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Fòrums de discussió
Proves pràctiques
Descripció
S'ofereix una atenció personalitzada a l'alumnat via correu electrònic, tots els missatges seran contestats amb 48 hores màxim.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de discussió •La participació en els fòrums i xat, es valorarà positivament amb una qualificació màxima fins a 2 punts. Es valorarà la participació activa entesa com a rellevant i que afavoreixi el treball col•laboratiu entre els companys. S’obrirà un fòrum per cada un dels mòduls i també un fòrum amb un tema d’interès general per a que l'alumnat pugui fer aportacions. Al xat es tractarà un altre tema d'interés general

20%
Proves pràctiques Els exercicis pràctics avaluats seran:

• Activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura s’especificarà l’exercici a fer així com les dates de presentació , l’avaluació d’aquestes activitats aportarà un màxim de 8 punts de la nota final.

80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació: S'adopta un model d'avaluació contínua reflexat amb l'entrega de diferents activitats que s'especificaran al començar cada mòdul, és necessari entregar tots els treballs en les dates establertes per obtenir la qualificació final.


Fonts d'informació

Bàsica Alamon F et cols, Informàtica educativa Formació en MAV en centres educatius (1r nivell), Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, setembre 2005.
Álvarez I et cols, Informàtica educativa Formació TIC en centres educatius (1r nivell), Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, setembre 2006
Álvarez I et cols, Informàtica educativa Formació TIC en centres educatius (2n nivell), Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, setembre 2006.
, Material didàctic xtec, Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, [consultat: desembre 2006]
Castelló A et cols, Informàtica educativa Internet Bàsic, Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament, Servei de Difusió i Publicacions, octubre 2000.
Poveda J, Escandell R, Jornada Tècnica Comunicació i Audiovisuals a Internet, Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Àrea TIC, Servei de Difusió i Publicacions, Gener 2007.

Complementària

-Aguaded J. Educar en red: Málaga: Aljibe Alvarez González A. Manual de orientación y tutoria Barcelona: Praxis; 1996

-Antón J. Ordenadores de bolsillo Aplicativos informáticos para asistentes personales digitales. Rev Rol Enf 2008; 31 (1):57-65.

-Beneti, A., Informática aplicada a la Enfermería, Editorial Síntesis, 2000.

-Bojo C. Bases de datos de Enfermería Españolas: Enfispo, Cuidatge y Bdie. Rev. Metas de Enf. 2005; 8(8):1306-11.[ Consultado: 10-gener-08] <http://www.enfermeria21.com/Generalitats/ficheros/verFichero.php?NzAwMjY3Mjc%3D>

- Bojo Canales C et cols Internet visible e invisible: búsqueda y selección de recursos de información en

Ciencias de la salud. Madrid:Instituto de Salud Carlos III Ministerio de Sanidad y Consumo; 2004.

-Cabero J.Nuevas tecnologias en la formación flexible y a distancia Sevilla: Kronos; 1999

-Cabero J. et col. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis; 2000.

-Cabero J y cols: Y continuamos avanzando. Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: Editorial Kronos: 315-30.

-Cabero J. E-actividades Sevilla: Edit.MAD; 2006

- Carabantes D. Revistas electrónicas de enfermería. Enfermería facultativa 2007; 102: 28.

-García Arieto, L. La educación a distancia. De la teoría a la pràctica. Barcelona: Ariel. 2001.

-Gil O. Transformación digital del sistema sanitario. Proyectos de implantación y sus riesgos. Todo Hospital 2007;  238: 455-9.

-Gisbert M. La formación del profesor para la sociedad del conocimiento. Tarragona: Universidad de Tarragona; 2004

- Juvé E. Desarrollo de un sistema para la valoración clínica basado en la Teoría de la complejidad y la ciencia enfermera Nursing 2005; 23 (5): 50-55.

- Lleixà MM, Competències bàsiques TIC i estudinats d’infermeria. Àgora d’Infermeria 2006; 10 (4): 1016-1021.

- Lleixà MM, ¿Qué pueden aportar las Tecnologías de la Información y Comunicación a la docencia de de Enfermería? Rol de Enfermería2007; 30 (7-8): 497-502.

 - Lleixà MM, Espuny C Les tecnologies de la Informació i de la Comunicació i la disciplina infemera Àgora d’Infermeria 2007; 11 (4): 1176-1183.

-Martínez  F. Nuevas tecnologías y educación Madrid: Pearson; 2005.

-Michavila F; Delgado J. Et cols. La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad Madrid: Compolito; 2003.

-Miguez V, Viñals S. Seguridad en los sistemas de información en salud. Todo Hospital 2007; 238: 439-45.

 -Morillo J. Historía clínica electrónica como elemento central en las soluciones TI en la salud. Todo Hospital 2007, 238: 251-4.

-Microsoft, Office 2003-Lo esencial. Ediciones Eni, Barcelona; 2004.

-Pareras L. Internet y enfermería. Masson: Barcelona; 2000.

- Peiró A. Listas de comunicación: lista de comunicación de “Enfermería en cardiología” Enfermería en Cardiología 2002; 26:26-31.

- Puig L. et cols. Consulta virtual de educación para la salud en adolescentes. Metas de Enfermería 2003; 60: 62-65.

- Pulpón A et cols. Recomendaciones para una presentació oral [Consultat 30-12-06]

<http://db.doyma.es/cgi-bin/wdbcgi.exe/doyma/mrevista.pdf?pident=13042161>

- Rich M. et col. La informatización a pie de cama. Desarrollo de un entorno tecnológico de soporte integrado al proceso asistencial de enfermería. Boletic  2004. [Consulta: 8-2-06] <http://www.astic.es>.

-Rodríguez J. Manual de Internet para enfermería, D.A.E.: Madrid; 2005.

-Rodríguez J. Influencia de Internet sobre la profesión enfermera. Educare21 2006; 25. [ Consultado: 10-gener-08] http://www.enfermeria21.com/educare/

- Romà MT, Vizcaya MF. Nuevas tecnologías en la formación de profesionales de Enfermería. Metas de Enfermería 2000; 25: 25-28.

- Sanz A. Tecnología aplicada a pie de cama del paciente. El Hospital clínico equipa con PDAs a las enfermeras [Consultat 5-3-07] http://www.idg.es/computerworld/articulo.asp?id=134744

- Servicio Andaluz de Salud Flor+ Manual básico para enfermeras y auxiliares de Enfermería //www.juntadeandalucia.es/servicioandaluzdesalud/hrs/enfermeria_2003/publicaciones/manual_flor.pdf> [Consulta: 8-7-06]

Altres recursos:

http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/CDpaquet.GeneralServlet

http://www.softcatala.org/

http://www.gencat.cat/

http://traductor.gencat.net/index_ca.jsp

http://www.enfersalud.com/

http://www.edu365.cat/utilitats/index.htm

http://www.gencat.net/ics/professionals/publicacions_digitals_frames.htm

http://www.gencat.net/ics/professionals/publicacions_novetats.htm

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent