DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PSICOLOGIA DE GRUPS Codi 185121217
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
TOUS PALLARÉS, JORDI
Adreça electrònica jordi.tous@urv.cat
adriana.gil@urv.cat
Professors/es
TOUS PALLARÉS, JORDI
GIL JUÁREZ, ADRIANA
Web http://psico.fcep.urv.es/docencia
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén donar a conèixer l’estructura dels grups, el seu funcionament, la seva dinàmica i com intervenir en ells.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC5 Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC10 Lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Que l’alumne domini els conceptes bàsics de la psicologia dels grups. AC2
AC5
CC3
2. Que sigui capaç d’establir diferències entre el treball en grups i equips. AC5
3. Que l’alumne conegui les tècniques de treball en grup. AC2
AC5
BC10
4. Que l’alumne apliqui les tècniques de treball en grup. BC1
CC4
5. Que l’alumne pugui avaluar l’eficàcia de treball en grup. BC3
BC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció a la psicologia dels grups.
Tema 2: Estructura grupal.
Tema 3: Dinàmica grupal.
Tema 4: Grups i equips de treball.
Tema 5: Intervenció grupal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
8 12 20
Presentacions / exposicions
1.5 2.25 3.75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
1.5 3 4.5
Treballs
2 3 5
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les classes seran de modalitat semipresencial.
Sessió Magistral Els continguts (resums) es faran públics per internet.
Presentacions / exposicions Les sessions presencials seran teòric-pràctiques es presentaran materials, es faran role-playing i simulacions.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les preguntes de cada tema es publicaran per internet i caldrà lliurar-les complementades a l’inici de cada sessió (excepte la primera).
Treballs Es demanarà que els alumnes dissenyin i participin a una sessió de dinàmica grupal.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Tutoria e-mail: Consultes “on line“ a la plana web de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Classe a l'aula 3
Presentacions / exposicions Presentar un cas 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preguntes fetes pel professor 1
Treballs Activitat en grup 1
Proves objectives de preguntes curtes Exercici tipus test 3
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Informe de sessió: Participació i solució de les pràctiques que es presentaran a les sessions presencials. 35% Test: Solució de les preguntes de cada tema que lliurar-les complementades a l'inici de cada sessió (excepte la primera). 40% Role-playing: Disseny, preparació i participació a la sessió de dinàmica grupal. 25%


Fonts d'informació

Bàsica

  • Gil, F. De la Hera, C. (2000), Introducción a la Psicología de los grupos. Teoría y aplicación. Madrid: Síntesis.
  • Tordera, N (2005) (ed.), Psicología Social. Teoría y aplicación. Tarragona: Cossetània.
 

 

 

 

Complementària

  • González, P. (ed.), Psicología de los grupos. Teoría y aplicación. Madrid: Síntesis.
  • Morales, J.F. , Navas, M.S. y Molero, F. (1996). Estructuras de grupo y liderazgo. En S. Ayestaran (eds.), El grupo como construcción social. Rubí: Plural.
  • Peiró, J. M. (1992). Psicología de la organización (5ª ed.). Madrid: UNED. Tomo II.
  • Salanova; M.; Prieto, F. i Peiró, J. M. (1996). Grupos de trabajo. En J. M. Peiró i F. Prieto (eds.), Tratado de psicología del trabajo. Volumen II: Aspectos psicosociales del trabajo. Madrid: Síntesis.
  • Silva, M. i Quijano, S. (1997). Los grupos en las organizaciones. En P. González (ed.), Psicología de los grupos. Teoría y aplicación. Madrid: Síntesis.
 

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent