DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'ASSESSORAMENT I DE MEDIACIÓ Codi 185121218
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.padro@urv.cat
Professors/es
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC6 Capacidad de permitir que los pacientes y sus cuidadores expresen sus preocupaciones y sus intereses, y que puedan responder adecuadamente por ejemplo, en los ámbitos emocional, social, psicológico, espiritual o físico.
  AC9 Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios.
  AC12 Capacidad de usar adecuadamente las habilidades de consejo (técnicas de comunicación para promover el bienestar del paciente).
  AC16 Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre com la cultura afecta al procés de comunicació AC2
AC6
BC1
BC7
Aplicar els conceptes de comunicació, cultura i salut en l’àmbit de la diversitat AC2
AC4
AC6
AC9
BC1
BC11
CC4
Millorar el coneixement de la comunicació verbal i no verbal AC1
AC2
AC4
AC16
BC3
CC3
Aprofundir en el paper que juga la cultura en l’àmbit sanitari AC9
AC12
BC1
CC3
Comprendre els punts de vista i les perspectives d’altres cultures que no siguin la pròpia relacionades amb el camp concret de la salut i la malaltia AC2
AC6
AC9
AC12
AC16
BC1
BC3
BC7
Preparar els professionals per poder treballar millor en una societat plural i diversa, millorant la seva competència cultural AC1
AC6
AC9
AC12
AC16
BC1
BC3
BC7
CC3

Continguts
Tema Subtema
Què és la comunicació intercultural Definició
Aplicació en l’àmbit de la salut
Cultura Definició
Models de cultura
Nivells culturals
Cultura i valors
Cultura i conductes
Comunicació Definició
Introducció a la comunicació
Influències en el procés de comunicació
Culturals (Valors, creences, visió del món)
Socioculturals (Identitat, expectatives, ...)
Psicoculturals (etnocentrisme, estereotips, prejudicis)
Comunicació verbal i diversitat Llengua
Estils de comunicació verbal
Patrons de pensament
Comunicació no verbal i diversitat Conductes no verbals
Concepte de temps
Proxèmica (espai)
Paralingüistica
Context i diversitat Introducció
Adaptació cultural
Raons que faciliten o no l’adaptació a un context mèdic diferent del propi
Diversitat cultural i salut Sistemes etnomèdics
Valors i cuidatge
Tractaments no occidentals
Eines i habilitats comunicactives Per què falla la comunicació intercultural
Qualitats que faciliten la comunicació intercultural
Eines i estratègia per abordar la diversitat
Ètica Dilemes ètics
Principis bàsics per la construcció i cohesió social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 22.5 29.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 2 10
Treballs
3 15 18
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es treballarà amb tot el grup classe i/o en grups més reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals
Treballs S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual de l’alumne. Tot i que degut a les característiques de l'assignatura bona part del seguiment de la mateixa, es farà en grups durant les classes pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a totes les classes teòriques 30 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Assistència i participació a totes les classes pràctiques 30 %
Treballs Treball individual sobre una pel•lícula per veure com s’han interioritzat i s’apliquen aquests conceptes 40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

alternativa Assistència i participació a l'aula Assistència a totes les classes teòriques 30 Treball a casa Treball en grup de dos sobre una pel•lícula per veure com s'han interioritzat i s'apliquen aquests conceptes 50 Treball a casa Assaig individual que analitzi les interaccions personals amb membres de l'altre gènere 20 Alternativa (si no poden assistir a classe de manera regular) Treball a casa T reball en grup de dos sobre una pel•lícula per veure com s'han interioritzat i s'apliquen aquests conceptes 50 Treball a casa Assaig individual que analitzi les interaccions personals amb membres de l'altre gènere 20 Prova escrita Prova escrita per avaluar l'adquisició del conceptes claus 30


Fonts d'informació

Bàsica Gudykunst, W., Kim, Y., Communicating with Strangers, , McGrawHill 1992
Miquel Rodrigo Alsina, Comunicación intercultural, , Anthropos 1999
Edward T. Hall, El Lenguaje silencioso, , Alianza Editorial 1989
Sebastià Serrano, Signes, llengua i cultura, , Edicions 62 1990

Complementària Ko Tazawa, Catalunya i un japonés, , La Campana 1993
Til Stegmann, Catalunya vista per un alemany, , La Campana 1996
Tuiavii de Tiavea, Els Papalagi, , Integral 1991
Marlo Morgan, Les veus del desert, , Helios 1997
Lluís Mallart, Sóc fill dels evuzok, , La Campana 1992

Altres recursos

FILMOGRAFIA

Bailando con lobos. USA: Tig Productions; 1990

La Ciudad de la Alegría. USA: TriStar Pictures; 1992

La Misión. Inglaterra: Warner Bros. Pictures; 1986

Lawrence de Arabia. USA: Columbia Pictures; 1962

Los Ultimos Días del Eden. USA: Andrew G. Vajna production; 1992

Patch Adams. USA: Universal Pictures; 1998

MUSICA

Los Manolos; Strangers in the night CD Pasión Condal:. Madrid: BMG Ariola; 1991

Joan Manel Serrat; Te guste o no CD Nadie es perfecto:. Madrid: BMG Music Spain; 2000

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent