IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 205141106
Study programme
Enginyeria Ambiental (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Obligatòria First Only annual
Language
Department Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinator
SUEIRAS ROMERO, JESÚS EDUARDO
E-mail jesus.sueiras@urv.cat
Lecturers
SUEIRAS ROMERO, JESÚS EDUARDO
Web
General description and relevant information Estudi introductori dels materials constitutius de l’escorça terrestre, tipus de roques, capes freàtiques, perfils, pel que fa a la Geologia, i estudi introductori del sòl, la seva composició, reactivitat, i degradació i les seves relacions amb l’home i el medi ambient, pel que fa a l’edafologia.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC2 Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera.
  AC3 Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat.
  AC4 Comprendre els mecanismes d'intercanvi del sòl amb el món vegetal per arribar a la màxima sostenibilitat i fertilitat del món agrícola.
  AC5 Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl.
  AC6 Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi.
  AC7 Identificar els consums no sostenibles dels recursos.
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC9 Conèixer totes les fonts d'energia, especialment les d'origen renovable, saber com es poden utilitzar, transformar i fer-ne ús eficient.
  AC10 Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda.
  AC11 Definir la idea de sostenibilitat i conèixer com s'estructuren i funcionen els ecosistemes per preveure possibles desequilibris dels mateixos.
  AC12 Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals.
  AC13 Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  AC15 Conèixer eines estadístiques que permetin relacionar diferents variables mediambientals.
  AC16 Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental.
  AC17 Realitzar anàlisis de cicle de vida.
  AC18 Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global.
  Professional
  AP1 Assessorar en afers d'enginyeria legal, econòmica o financera, relacionada amb els àmbits ambientals més comuns.
  AP2 Preparar propostes de recerca aplicada, realitzar recerques bibliogràfiques aprofundides, dur a terme experimentació i elaboració de conclusions a partir dels experiments i preparar informes de resultats i conclusions.
  AP3 Conèixer i interpretar la component econòmica i empresarial de les activitats relacionades amb el medi ambient.
  AP4 Calcular el cost de les instal•lacions i de la seva operació i manteniment.
  Research
  AR1 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D.
  AR2 L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit.
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes.
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Lideratge.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC11 Aprendre a aprendre.
  BC12 Planificació i organització.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria).

Learning aims
Objectives Competences
Estudiar, a mode d'introducció, els materials constitutius de l'escorça terrestre, tipus de roques, capes freàtiques, perfils, pel que fa a la Geologia. AC1
AC2
AC3
AC6
AC9
AC12
AC14
AP2
AP3
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
estudiar, a mode d'introducció el sòl, la seva composició, reactivitat, i degradació i les seves relacions amb l'home i el medi ambient, pel que fa a l'edafologia. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
AC12
AC13
AC15
AC16
AC17
AC18
AP1
AP2
AP3
AP4
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Contents
Topic Sub-topic
1. - Què és la Geologia.
2. - Matèria i minerals. Composicions químiques.
3. - Roques ígnees.
4. - Meteorització i sòl.
5. - Roques sedimentàries i metamòrfiques.
6. - Aigües superficials i soterrànies. Contaminacions.
7. - Tectònica de plaques. Formació de les muntanyes.
8. - Geologia de la Península Ibèrica.
9. - Què és l’Edafologia.
10. - Morfologia, textura, components orgànics i inorgànics del sòl.
11. - Reaccions de superficie. Adsorció i intercanvi iònic.
12. - Acidesa, basicitat, hidrologia del sòl.
13. - Ecologia, factors formadors, cartografia del sòl.
14. - Degradació natural del sòl.
15. - Degradació del sòl per l’home. Contaminants.
16. - Estratègies per la remediació de la contaminació.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
12 6 18
External practicals (in the field/ excursions)
4 0 4
Seminars
12 6 18
Assignments
4 4 8
 
Personal tuition
8 0 8
 
Objective short-answer tests
0 6 6
Practical tests
0 2 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Lecture Sessions expositives amb abundància de material visual amb una alta interacció professor-alumne.
External practicals (in the field/ excursions) Sortides de camp.
Seminars Resolució de problemes amb suport multimedia.
Assignments Presentació de mostres de roques i materials edàfics amb criteris identificatius.

Personalized attention
 
Lecture
External practicals (in the field/ excursions)
Introductory activities
Assignments
Seminars
Objective short-answer tests
Practical tests
Description
L'atenció personalitzada és pemanent tant a fora de classe com al despatx, a la biblioteca, a les activitats de camp, etc.

Assessment
  Description Weight
Lecture Descrit més avall Descrit més avall
External practicals (in the field/ excursions) Descrit més avall Descrit més avall
Seminars Descrit més avall Descrit més avall
Assignments Descrit més avall Descrit més avall
Objective short-answer tests Varies proves de preguntes curtes 80% de la nota
Practical tests Examen de les mostres de roques, etc. 20% de la nota
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic TARBUCK i LUTGENS, Ciencias de la Tierra. Introd. a la Geología física, Prentice Hall, 1999-2006
PORTA, M. LOPEZ i C. ROQUERO, Edafología para la agricultura y el medio ambiente, Ed. Mundi-Prensa, 1999-2006

Complementary M. BONNEAU, B. SOUCHIER, Edafología 2. Constituyentes y propiedades del suelo, Ed. Masson, 1987.
J.M. AMIGÓ, L.E. OCHANDO, Geologia i química del cosmos i la Terra, Ed. Universitat de València, 2002.

Recommendations