IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 205141107
Study programme
Enginyeria Ambiental (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Obligatòria First Only annual
Language
Català
Department Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinator
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
E-mail joan.salvado@urv.cat
Lecturers
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
Web
General description and relevant information Introducció al coneixement i utilització de les energies que no depenen de recursos fòssils o nuclears, incloent-hi solar tèrmica i fotovoltaica, eòlica, hidràulica, marina, geotèrmica i biomassa.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC2 Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera.
  AC3 Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat.
  AC6 Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi.
  AC7 Identificar els consums no sostenibles dels recursos.
  AC9 Conèixer totes les fonts d'energia, especialment les d'origen renovable, saber com es poden utilitzar, transformar i fer-ne ús eficient.
  AC10 Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda.
  AC12 Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  AC16 Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental.
  AC18 Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global.
  Professional
  AP4 Calcular el cost de les instal•lacions i de la seva operació i manteniment.
  Research
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes.
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC12 Planificació i organització.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer i reconèixer els diferents tipus i orígens de les energies renovables i com s'utilitzen. AC1
AC7
AC18
BC2
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
Elaborar un catàleg d'energies utilitzades en activitats humanes. AC2
AC7
AC10
AR5
BC3
BC13
CC1
CC2
CC4
Dissenyar un equip per escalfar aigua amb radiació solar. AC2
AC3
AC6
AC9
AC12
AC14
AC16
AP4
AR3
AR4
AR5
BC1
BC4
BC12
CC2
CC4
Redactar un informe professional d'una instal•lació solar.
Treballar en equip en la fase de disseny de la instal•lació i preparació de la presentació.
Ser capaç de presentar un treball i expresar-se davant una audiència professional. BC2
CC2
CC4

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció. Necessitats energètiques. Sector industrial, serveis, transport i domèstic. Fonts d’energia. Petroli, carbó, gas natural, nuclear, renovables. Aplicació. Inventari i ubicació geogràfica. Tecnologies utilitzades.
2. Aprofitament passiu de l’energia solar. Nocions d’arquitectura bioclimàtica.
3. Energia Solar Tèrmica. Mapa solar. Angles solars. Mapa d’ombres. Tecnologies disponibles. Disseny d’un equipament domèstic per produir aigua calenta sanitària.
4. Energia Solar Fotovoltaica. Fonaments. Tipus de cel•les. Aplicacions. Electrificació d’una masia.
5. Energia Eòlica. Principis d’aprofitament de l’energia eòlica. Mapa eòlic. Tipus d’aerogeneradors i rendiments.
6. Energia Hidràulica. Evolució històrica. Tecnologia. Situació actual.
7. Energia de la Biomassa. Què s’entén per biomassa. Inventari. Combustió . Piròlisi. Gasificació. Biocombustibles líquids. Hidrogen. Biogas.
8. Energia Geotèrmica i Marina.
9. Projecte d’integració d’energies renovables (les propostes es realitzaran a classe).

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
0 0 0
Assignments
0 0 0
External practicals (in the field/ excursions)
0 0 0
 
Personal tuition
0 0 0
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Assignments Sessions de treball en grup.
External practicals (in the field/ excursions) Visites a diferents tipus d’instal.lacions dedicades a produir energies renovables.

Personalized attention
 
Description

Assessment
  Description Weight
Assignments Es realitzarà una avaluació continuada a través dels diversos treballs que s’aniran proposant al llarg del curs (25% de la nota) les darreres setmanes estaran dedicades a la realització d’un treball integrador (75 % de la nota). 100%
 
Other comments and second exam session

El professor proposarà la qualificació de cada alumne en acabar el curs. Si hi ha un nombre elevat d'absències, es realitzarà un examen final. Aquells que vulguin variar la qualificació adjudicada inicialment es poden presentar a l'examen final. La qualificació en segona convocatòria dependrà només de l'examen.


Sources of information

Basic José Mª De Juana, Coordinador, ENERGÍAS RENOVABLES PARA EL DESARROLLO, Ed. Paraninfo, 2002.

Complementary

Recommendations