Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Common |
|
AC1 |
Identificar i enunciar problemes ambientals. |
|
AC2 |
Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera. |
|
AC3 |
Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat. |
|
AC5 |
Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl. |
|
AC6 |
Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi. |
|
AC8 |
Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes. |
|
AC12 |
Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals. |
|
AC18 |
Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global. |
|
Professional |
|
Research |
|
AR5 |
La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC2 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants. |
|
BC3 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC8 |
Lideratge. |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC11 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC12 |
Planificació i organització. |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
Objectives |
Competences |
Aplicar les lleis de conservació de matèria i energia i les equacions constitutives de fluxos per a caracteritzar i interpretar les diferents parts del cicle hidrològic i dels seus potencials contaminants. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AC8
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC11 BC12 BC13
|
CC3 CC4
|
Realitzar un treball en grup que comporti la confecció de una memòria i una presentació oral sobre un tema rellevant referent a conques hidràuliques. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AC6 AC8 AC12 AR5
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12
|
CC1 CC2
|
Utilitzar el programa HEC-HMS per a preveure les alteracions hidrogràfiques que s'originen per alteracions en una conca. Realitzar simulacions i interpretar els resultats. |
AC2 AC3 AC6 AC8 AC12 AC18
|
BC1 BC2 BC5 BC6 BC9 BC11 BC12
|
CC2
|
Realitzar un treball en grup que comporti la confecció de una memòria i una presentació oral sobre un tema rellevant referent a evolució de contaminants en el subsòl. |
AC1 AC2 AC5 AC6 AC8 AC12 AR5
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12
|
CC1 CC2
|
Utilitzar el programa Interactive Groundwater que emula el moviment de l'aigua i contaminants en el subsòl. Realitzar simulacions i interpretar els resultats. |
AC2 AC3 AC6 AC8 AC12 AC18
|
BC1 BC2 BC5 BC6 BC9 BC11 BC12
|
CC2
|
Topic |
Sub-topic |
1.Introducció. El Cicle Hidrològic.
|
La importància de la hidrologia.
El cicle hidrològic: definició de termes.
Sistemes hidrològics.
El concepte de conca.
El balanç d'aigua en una regió. |
2.Precipitació i intercepció. |
El vapor d'aigua a l'atmosfera.
Formació i tipus de precipitació.
Equips de mesura de la precipitació.
Distribució de la precipitació en el temps i l'espai.
L'aigua interceptada i retinguda.
Deposició humida de gasos i partícules |
3.Evaporació i transpiració. |
Evaporació a partir d'una superfície lliure d'aigua.
Metodologies per mesurar i estimar l'evaporació.
Transpiració.
Estimació a partir de la combinació del balanç de matèria i energia: equació de Penman. |
4. Flux en superfície. |
Generació del corrent superficial.
Mesura del corrent superficial.
Hidrogrames i la seva anàlisi.
|
5. Contaminació d'aigües superficials. |
Mesures de la qualitat de l'aigua (DO, BOD).
Models del transport de productes químics en corrents superficials.(substàncies inerts i que reaccionen).
Dispersió longitudinal.
Models simples de contaminació en llacs |
6. Infiltració i redistribució en medi porós no saturat. |
Propietats físiques dels sòls .
Extensió de la llei de Darcy a fluxos multifàsics.
Equació de Richard.
Models fenomenològics: Green Ampt.
Equacions empíriques: model de Horton. |
7. Flux d'aigües subterrànies en medi porós saturat. |
El subsòl com part important del cicle hidrològic.
La càrrega hidràulica i la llei de Darcy.
Conductivitat hidràulica.
L'equació de flux en aqüífers lliures i confinats.
Hidràulica de pous.
Solucions en geometries simples. |
8. Contaminació del subsòl.
|
Tipus de contaminants segons la forma de transport.
Transport de soluts en aqüífers.
La dispersió i com estimar-la.
La sorció i com estimar-la.
Simulació del transport d'aigua i contaminants.
|
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura. |
Lecture |
Exposicions per part del professor. |
Assignments |
Treball per grups dels exercicis esmentats a pràctiques a traves de TIC. |
Problem solving, exercises |
Lliurament de Hands Out i discussió d'exercicis a l'aula. |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Familiarització i lliurament d'un exercici sobre simulació d'una conca amb HEC-HMS i d'un altre sobre simulació de l'evoluació d'un subsòl contaminat amb Interactive Groundwater. |
Presentations / expositions |
Presentació oral dels treballs fets en les clàsses pràctiques, |
Basic |
SERRANO, S.E., Hydrology for Engineers, Geologists and Environmental Professionals, HydroScience, Lexington (1997).
|
|
Complementary |
|
• CHOW, V.T., D.R. MAIDMENT I L.W. MAYS, Applied Hdrology, McGraw, New York (1988).
• BRAS, R.L., Hydrology, Addison-Wesley, Reading (1990).
• VIESSMAN, W. I G.L. LEWIS, Introduction to Hydrology, HarperCollins, New York (1996). |
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
CONTROL I RECUPERACIÓ DE SOLS/205141111 |
|