IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 205141110
Study programme
Enginyeria Ambiental (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Obligatòria First Only annual
Language
Català
Department Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinator
GRIFOLL TAVERNA, JORDI
E-mail jordi.grifoll@urv.cat
Lecturers
GRIFOLL TAVERNA, JORDI
Web
General description and relevant information L'objectiu fonamental de l'assignatura és l'aprenentatge dels principis bàsics de conservació i les lleis de transport que regeixen el moviment de l'aigua i potencials contaminants en cada pas del cicle hidrològic.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC2 Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera.
  AC3 Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat.
  AC5 Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl.
  AC6 Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi.
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC12 Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals.
  AC18 Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global.
  Professional
  Research
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Lideratge.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC11 Aprendre a aprendre.
  BC12 Planificació i organització.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Learning aims
Objectives Competences
Aplicar les lleis de conservació de matèria i energia i les equacions constitutives de fluxos per a caracteritzar i interpretar les diferents parts del cicle hidrològic i dels seus potencials contaminants. AC1
AC2
AC3
AC5
AC8
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC11
BC12
BC13
CC3
CC4
Realitzar un treball en grup que comporti la confecció de una memòria i una presentació oral sobre un tema rellevant referent a conques hidràuliques. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC8
AC12
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC1
CC2
Utilitzar el programa HEC-HMS per a preveure les alteracions hidrogràfiques que s'originen per alteracions en una conca. Realitzar simulacions i interpretar els resultats. AC2
AC3
AC6
AC8
AC12
AC18
BC1
BC2
BC5
BC6
BC9
BC11
BC12
CC2
Realitzar un treball en grup que comporti la confecció de una memòria i una presentació oral sobre un tema rellevant referent a evolució de contaminants en el subsòl. AC1
AC2
AC5
AC6
AC8
AC12
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC1
CC2
Utilitzar el programa Interactive Groundwater que emula el moviment de l'aigua i contaminants en el subsòl. Realitzar simulacions i interpretar els resultats. AC2
AC3
AC6
AC8
AC12
AC18
BC1
BC2
BC5
BC6
BC9
BC11
BC12
CC2

Contents
Topic Sub-topic
1.Introducció. El Cicle Hidrològic.
La importància de la hidrologia.
El cicle hidrològic: definició de termes.
Sistemes hidrològics.
El concepte de conca.
El balanç d'aigua en una regió.
2.Precipitació i intercepció. El vapor d'aigua a l'atmosfera.
Formació i tipus de precipitació.
Equips de mesura de la precipitació.
Distribució de la precipitació en el temps i l'espai.
L'aigua interceptada i retinguda.
Deposició humida de gasos i partícules
3.Evaporació i transpiració. Evaporació a partir d'una superfície lliure d'aigua.
Metodologies per mesurar i estimar l'evaporació.
Transpiració.
Estimació a partir de la combinació del balanç de matèria i energia: equació de Penman.
4. Flux en superfície. Generació del corrent superficial.
Mesura del corrent superficial.
Hidrogrames i la seva anàlisi.

5. Contaminació d'aigües superficials. Mesures de la qualitat de l'aigua (DO, BOD).
Models del transport de productes químics en corrents superficials.(substàncies inerts i que reaccionen).
Dispersió longitudinal.
Models simples de contaminació en llacs
6. Infiltració i redistribució en medi porós no saturat. Propietats físiques dels sòls .
Extensió de la llei de Darcy a fluxos multifàsics.
Equació de Richard.
Models fenomenològics: Green Ampt.
Equacions empíriques: model de Horton.
7. Flux d'aigües subterrànies en medi porós saturat. El subsòl com part important del cicle hidrològic.
La càrrega hidràulica i la llei de Darcy.
Conductivitat hidràulica.
L'equació de flux en aqüífers lliures i confinats.
Hidràulica de pous.
Solucions en geometries simples.
8. Contaminació del subsòl.
Tipus de contaminants segons la forma de transport.
Transport de soluts en aqüífers.
La dispersió i com estimar-la.
La sorció i com estimar-la.
Simulació del transport d'aigua i contaminants.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
6 10 16
Assignments
2 13 15
Problem solving, exercises
6 0 6
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
13 16 29
Presentations / expositions
4 0 4
 
Personal tuition
2 0 2
 
Practical tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Lecture Exposicions per part del professor.
Assignments Treball per grups dels exercicis esmentats a pràctiques a traves de TIC.
Problem solving, exercises Lliurament de Hands Out i discussió d'exercicis a l'aula.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Familiarització i lliurament d'un exercici sobre simulació d'una conca amb HEC-HMS i d'un altre sobre simulació de l'evoluació d'un subsòl contaminat amb Interactive Groundwater.
Presentations / expositions Presentació oral dels treballs fets en les clàsses pràctiques,

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Entrevistes al desptax 311 del professor.

Assessment
  Description Weight
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Estudi del comportament d'una conca i lliurament d'un informe. (20%). Estudi del comportament d'un subsòl contaminant i lliurament d'un informe. (20%) 40%
Presentations / expositions Presentacions orals desl treballs anteriors (15% cadascun). 30%
Practical tests Examen en el corresponent període. 30%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic SERRANO, S.E., Hydrology for Engineers, Geologists and Environmental Professionals, HydroScience, Lexington (1997).

Complementary

• CHOW, V.T., D.R. MAIDMENT I L.W. MAYS, Applied Hdrology, McGraw, New York (1988).

• BRAS, R.L., Hydrology, Addison-Wesley, Reading (1990).

• VIESSMAN, W. I G.L. LEWIS, Introduction to Hydrology, HarperCollins, New York (1996).

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
CONTROL I RECUPERACIÓ DE SOLS/205141111