IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 205141123
Study programme
Enginyeria Ambiental (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Obligatòria Second Only annual
Language
Anglès
Castellà
Català
Department Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinator
BOER -, DIETER-THOMAS
E-mail dieter.boer@urv.cat
Lecturers
BOER -, DIETER-THOMAS
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information Donar a conèixer els diferents recursos energètics, especificacions i usos dels combustibles a la indústria de processos, analitzar i revisar l’ús de l’energia i de les tecnologies energètiques, introduir i utilitzar tècniques d’integració de processos per tal d’optimitzar energèticament processos industrials, introduir les tècniques de gestió energètica en plantes de processos.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC6 Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi.
  AC7 Identificar els consums no sostenibles dels recursos.
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC9 Conèixer totes les fonts d'energia, especialment les d'origen renovable, saber com es poden utilitzar, transformar i fer-ne ús eficient.
  AC10 Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda.
  AC12 Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals.
  AC13 Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  AC16 Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental.
  AC18 Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global.
  Professional
  AP1 Assessorar en afers d'enginyeria legal, econòmica o financera, relacionada amb els àmbits ambientals més comuns.
  AP3 Conèixer i interpretar la component econòmica i empresarial de les activitats relacionades amb el medi ambient.
  AP4 Calcular el cost de les instal•lacions i de la seva operació i manteniment.
  Research
  AR1 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D.
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Lideratge.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC11 Aprendre a aprendre.
  BC12 Planificació i organització.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria).

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer i avaluar els recursos energètics: renovables i no renovables, especificacions i ús. AC7
AC8
AC9
BC2
BC3
BC6
BC7
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC3
Conèixer las tecnologies i analitzar les transformacions de l'energia per produir calor, fred i electricitat. AC1
AC7
AC8
AC9
AC10
AC12
AC14
AC16
AP4
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC4
CC5
Entendre com s'utilitza la energia a la indústria química. AC1
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC12
AC14
AP4
AR1
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC4
CC5
Conèixer i saber aplicar sistemes i metodologies per millorar la eficiència energètica i saber com s'apliquen. AC1
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC12
AC14
AC16
AP4
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC1
CC2
CC4
Avaluar el impacte econòmic i ambiental de les transformacions d'energia. AC1
AC7
AC8
AC9
AC10
AC12
AC18
AP3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
Aplicar les tècniques de gestió energètica en plantes de processos. AC7
AC9
AC12
AC13
AC14
AP1
AP4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
Dominar el programa EES per simular els processos estudiats. AC6
BC3
BC4
BC6
BC9
BC11
BC12
CC1
CC2
CC4
Integrar els coneixements per la realització d'un avantprojecte i estudis de viabilitat. AC1
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC12
AC13
AC14
AP1
AP4
AR3
AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció i objectius. Panorama energètic.
2. Recursos energètics: renovables i no renovables; combustibles, especificacions i ús.
3. Generació i transport de l’energia; combustió, tecnologies de la combustió, cogeneració, piles de combustible.
4. Utilització de l’energia, xarxes de vapor, recuperació de calor, bombes de calor i cicles de refrigeració, aplicacions en processos químics.
5. Integració de processos i xarxes de bescanviadors de calor; tecnologia Pinch: principis bàsics i aplicació pràctica; disseny de xarxes de bescanviadors de calor; bombes de calor i cogeneració en xarxes de bescanviadors; aplicacions.
6. Gestió i auditoria energètica; tècniques de gestió de l’energia; auditoria i mesures correctores; cost de l’energia.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
38 76 114
Project proposal
10 20 30
Problem solving, classroom exercises
5 0 5
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació dels continguts de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Project proposal Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Project proposal
Personal tuition
Description
Asistencia en la resolució de problemes i per la realització del avantprojecte

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova grup. Treball, en equip. 30%
Practical tests Prova individual (30%).

Prova individual. Es realitza al final de quatrimestre (nota mínima 3,5) (40%).
70%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic , Apuntes en el Moodle, ,
, Perry's Chemical engineers' handbook, 6th ed., prepared by a staff of specialists under the editorial direction of late editor Robert H. P, New York [etc.] : McGraw-Hill, cop. 1984
Grant, Colin D., Energy conservation in the chemical and process industries, , Rugby : Institution of Chemical EngineersLondon :
Kaiser, Victor, Industrial energy management, , Paris : Technip, 1993
B. Linnhoff... [et al.], A User guide on process integration for the efficient use of energy, Revised first edition, Rugby, Warwickshire : Institution of Chemical Engi
, Engineering Equations Solver (EES), ,
, Moodle, ,

Complementary
  • COREY, R. C. (et al.). Energy Utilization. Conversion and Resource Conservation.
  • Perry’s Chemical Engineers’ Handbook. 6a ed. R.H. Perry, D. Green, McGraw-Hill, Inc.
  • GRANT, C. D. Energy Conservation in the Chemical and Process Industries. Londres: The Institute of Chemical Engineers, 1979.
  • KAISER, V. Industrial Energy Management. París: Éditions Technip, 1993.
  • LINNHOFF, B. (et al.). A User Guide on Process Integration for the Efficient Use of Energy. Institution of Chemical Engineers, 1994.
  • Engineering Equation Solver (EES); Moodle
Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
TERMODINÀMICA TÈCNICA II/20012104
 
Other comments
Altres assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Operacions d’Intercanvi de Calor. Operacions de Separació. Simulació i Optimització de Processos Químics.