IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 205141203
Study programme
Enginyeria Ambiental (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optativa Only annual
Language
Català
Department Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinator
FERRÉ VIDAL, JOSEP ANTON
E-mail josep.a.ferre@urv.cat
anton.vernet@urv.cat
Lecturers
FERRÉ VIDAL, JOSEP ANTON
VERNET PEÑA, ANTONIO
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information Curs introductori de mecànica de fluids en el que es proporciona a l'alumne els coneixements bàsics per comprendre els processos de circulació de fluids i les bases del transport de quantitat de moviment en equips industrials. A més a més, l’alumne adquireix la capacitat de plantejar i resoldre els balanços d'energia mecànica i el dimensionat bàsic dels equips i de les instal•lacions de transport de fluids.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  Professional
  Research
Type B Code Competences Transversal
  Common
Type C Code Competences Nuclear
  Common

Learning aims
Objectives Competences
Distingir els materials que es comporten com a fluids i conèixer les propietats que els caracteritzen.
Conèixer les unitats de les magnituds físiques relacionades amb els fluids i les equivalències entre els diferents sistemes d’unitats.
Comprendre el concepte de pressió i identificar les forces generades per les pressions en el si d’un fluid.
Plantejar i resoldre el balanç de les forces que actuen sobre un fluid estàtic. Plantejar i resoldre el balanç de les forces que els fluids estàtics fan sobre les superfícies dels recipients que els contenen.
Identificar els termes que intervenen en el balanç d’energia mecànica. Plantejar i resoldre el balanç d’energia mecànica en un sistema on hi ha un fluid en moviment.
Aplicar el concepte d’anàlisis dimensional a l’estudi dels problemes de circulació de fluids. Interpretar els gràfics de factor de ficció pel flux en canonades.
Plantejar i resoldre el balanç d’energia mecànica per problemes de flux de fluids en canonades. Avaluar les pèrdues de càrrega produïdes tant per la fricció com per els accessoris d’una instal.lació.
Conèixer els diferents tipus de bombes que es poden usar per impulsar els fluids i, en particular, conèixer les característiques de les bombes centrífugues.
Dimensionar i calcular els paràmetres bàsics d’un sistema de transport de fluid compost per una o més bombes i un circuit amb diferents tipus d’accesoris.
Plantejar i resoldre el balanç diferencial de quantitat de moviment (flux laminar en canonades o entre plaques planes) per obtenir l’expressió del perfil de velocitat. Integrar el perfil de velocitat per obtenir cabal, velocitat mitjana, esforç a la paret, etc.
Conèixer l’expressió del perfil de velocitat en flux turbulent en una canonada i en capa límit. Integrar el perfil de velocitats en una canonada per obtenir l’expressió el factor de fricció en flux turbulent.
Comunicar eficientment els resultats dels càlculs tant de forma oral com escrita.

Contents
Topic Sub-topic
1. Fluids i propietats dels fluids.
2. Estàtica de fluids.
3. Balanç d’energia mecànica.
4. Anàlisis dimensional.
5. Flux en canonades.
6. Bombes.
7. Balanç diferencial. Flux laminar.
8. Balanç diferencial. Flux turbulent.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
9 18 27
Project proposal
8 16 24
Problem solving, exercises
8 8 16
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
3 0 3
Practical tests
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Sessió per transmetre els objectius que es persegueixen, detallar els continguts que es treballaran, explicar la metodologia i comunicar i deixar clars els criteris d'avaluació
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura
Project proposal Realització d’un projecte que permet la cooperació de diverses assignatures i que enfronta a l’alumne, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals
Problem solving, exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura

Personalized attention
 
Lecture
Project proposal
Problem solving, exercises
Personal tuition
Description
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Nota corresponent a les activitats relacionades amb l’avantprojecte integrat de 1er curs. 25%
Problem solving, exercises Lliurament d'exercicis realitzats individualment i/o en grup demanats periòdicament. 20%
Practical tests Prova pràctica individual, que es realitzarà a meitat de quadrimestre, en la que l’alumne ha de resoldre diferents qüestions relacionades amb la matèria de l’assignatura. 20%
Practical tests Prova pràctica individual, que es realitzarà a final de quadrimestre, en la que l’alumne ha de resoldre diferents qüestions relacionades amb la matèria de l’assignatura. Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim una puntuació de 3.5 sobre 10 en aquesta prova 35%
 
Other comments and second exam session

Renuncia a l'avaluació continuada: Durant les dues primeres setmanes del quadrimestre els alumnes que ho desitgin poden sol•licitar de forma raonada, al professor de l'assignatura, la seva renuncia a l'avaluació continuada. En cap cas s'acceptarà aquesta renuncia un cop s'hagi realitzat alguna de les activitats computables en l'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada realitzaran una sola prova dins el període estipulat per l'ETSEQ per realitzar els exàmens de primera convocatòria (juny 2007)


Sources of information

Basic WHITE, F.M., Mecánica de Fluidos, 5a ed. Mc Graw-Hill, 2004

Complementary MUNSON, B.R.; YOUNG, D.F.; OKIISHI, T.H., Fundamentals of Fluid Mechanics, 3a ed. John Wiley & Sons,
FOX, R.W.; McDONALD, A.T., Introducción a la Mecánica de Fluidos, 4a ed. Mc Graw-Hilll,
POTTER, M.C.; WIGGERT, D.C., Mecánica de Fluidos, 3a ed.Thomson,
A. CRESPO, MEcánica de Fluidos, ed. Thomson,
MOTT, L.R., Mecánica de Fluidos Aplicada, 4a ed. Pearson Education. Prentice Hall,

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
MÈTODES NUMÈRICS/20011001
LABORATORI DE FENÒMENS DE TRANSPORT/20011012
FENÒMENS DE TRANSPORT/20011017

Subjects that it is recommended to have taken before
FONAMENTS D`ENGINYERIA QUÍMICA/20011018
CÀLCUL/20011020
FÍSICA/20011022
 
Other comments