IDENTIFYING DATA 2006_07
Subject Code 205141208
Study programme
Enginyeria Ambiental (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optativa First
Language
Anglès
Department Enginyeria Mecanica
Enginyeria Quimica
Coordinator
BOER -, DIETER-THOMAS
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information Analysis and solution of thermal engineering problems. Learning and correct application of thermoeconomics.- Energy and environmental optimization of thermal processes.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Type B Code Competences Transversal
  Comú
Type C Code Competences Nuclear
  Comú

Learning aims
Objectives Competences
1) Analysis and solution of thermal engineering problems.
2) Learning and correct application of thermoeconomics.
3) Energy and environmental optimization of thermal processes.

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to industrial energy.
2. Exergy: Concept and balance.
3. Irreversibility and efficiency.
4. Thermoeconomic analysis and evaluation.
5. Applications.
6. Design applications of exergy.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
9 18 27
Problem solving, classroom exercises
1 1 2
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
10 10 20
Project proposal
4 16 20
 
Personal tuition
4 0 4
 
Objective short-answer tests
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació dels continguts de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici simple , relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura utilitzant les programas EES i ASPEN
Project proposal Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals. Utilització de EES i ASPEN

Personalized attention
 
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
Project proposal
Description
Asistencia en la resolució de problemes i per la realització del avantprojecte

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova en grup. Treball, en equip. 50%
Others

Prova final

50%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic , ASPENPLUS, ,
, Engineering Equation Solver (EES), ,
, MOODLE, ,
L.T. Biegler, I.E. Grossmann, A.W. Westerberg, Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, New Jersey, 1997.
Kotas, T.J., The Exergy Method of Thermal Plant Analysis, Krieger Publishing Company, Melbourne, Florida, 1995 (original Butterworths 19
Bejan, A., Tsatsaronis, G., Moran, M., Thermal Design & Optimization, John Wiley & Sons Inc., New York, 1996.

Complementary

Recommendations