Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Common |
|
Professional |
|
Research |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
Objectives |
Competences |
To learn the concepts of Evaluation of Environmental Risk and Industrial Ecology. |
|
|
|
To describe basically and to develope practical applications. |
|
|
|
Topic |
Sub-topic |
1. Evaluación de riesgo ambiental.
|
• Introducción a la evaluación del riesgo(~5 %).
• Areas particulares de la evaluación del riesgo (~30 %).
• Suelos contaminados, prevención de la contaminación de las aguas subterráneas, valores límites para su limpieza, evaluación del riesgo en lugares de trabajo, modelos de dispersión de contaminantes, modelos de transporte, y evaluación del riesgo, evaluación del riesgo de la aplicación de pesticidas,evaluación del riesgo ocupacional por substancias químicas.
• Herramientas generales para la evaluación del riesgo (~30%).
• Modelos Multi-media, multi-químicos, multi-receptores. Análisis probabilístico en la evaluación del riesgo.
• El SIG en la evaluación del riesgo.
• QA/QC in la evaluación del riesgo (~20%).
• Elaboración de informes de auditorias sobre la evaluación del riesgo.
• Desarrollo de un trabajo relacionado con los programas y directivas sobre el control de los contaminantes(~15%).
|
2. Life Cycle Assessment.
|
• Introduction to the concept of Life Cycle in the frame of Sustainability tools. Concepts of Life Cycle Thinking, (~30 %).
• Metodologia para mejora de sostenibilidad ambiental de sistemas industriales. Gestión y planificación de una red de industrias.(~40 %).
• Desarrollo de ejemplos de actividades de ecología industrial. (~30 %).
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0 |
0 |
0 |
|
Lecture |
|
0 |
0 |
0 |
Problem solving, classroom exercises |
|
0 |
0 |
0 |
|
Personal tuition |
|
0 |
0 |
0 |
|
Practical tests |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura. |
Lecture |
Expositive classes. |
Problem solving, classroom exercises |
Group problems |
|
Description |
Weight |
Problem solving, classroom exercises |
Activitats en grup. |
25% |
Practical tests |
Prova parcial (25%).
Proa final (50%). |
75% |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
|
Evaluación de riesgo ambiental:
- Risk assessment and environmental fate methodologies. Edited by Edward J. Calabrese, Paul T Kostecki Lewis Publisher, cop 1992. ISBN: 0-87371-711-2.
- Risk assessment and management handbook: for environmental, health, and safety professionals. Rao V. Kolluru, Steven M Bartell, Robin M. Pitblado, R. Scott Stricoff. McGraw-Hil, cop.1996. ISBN: 0-07-035987-3.
- Quantitative risk analysis: a guide to Monte Carlo simulation modellingRisk assessment and risk management. David Chisterter et al. John Wiley and Sons, cop 1996. ISBN: 0-471-95803-4.
- Illustrated Handbook of Physical-Chemicall Properties and Environmental fate for organic chemicals. Donald Mackay, Wan Ying Shiu, Kuo Ching Ma. Lewis Publishers 1991. ISBN: 0-87371-513-6.
- Environmental modelling. P.Melli and P. Zannetti. Elsevier Applied Science, cop.1992. ISBN: 1-85312-120-7.
Ecología Industrial:
- Ingeniería de diseño medioambiental. DFE. J. Fiksel. Mc Graw Hill, 1997. ISBN 84-481-0752-7.
- Industrial Ecology. Graedel, T.E. and Allenby, B. Prentice Hall; 2nd edition, 2002. ISBN: 0130467138.
|
Complementary |
|
|
|