DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA Codi 12204118
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de la societat catalana actual tot pensant històricament una realitat complexa en la demografia, la societat, l'economia, la política i la cultura d'una nació sense estat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.-La Catalunya autònoma (1980-2010) Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura
2.- La transició a la democracia a Espanya L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980.
3.- La dictadura franquista Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista 81939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions
4.- La Guerra civil Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
5.- La II República El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
6.- La societat catalana 1900-1930 Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura
7.- Panoràmica general de la societat catalana vuitcentista. Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: de la Renaixença al sorgiment del catalanisme polític.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A3
A4
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
B7
30 14 44
Treballs
A4
A7
A11
B2
B5
1 49 50
Presentacions / exposicions
A3
C4
1 30 31
Atenció personalitzada
A6
B2
C3
5 2 7
 
Proves de desenvolupament
A3
A6
A9
A11
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
B7
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. 10%
Treballs
A4
A7
A11
B2
B5
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. 30%
Presentacions / exposicions
A3
C4
Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament
A3
A6
A9
A11
Examen del contingut global de l'assignatura 30%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.
Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques
Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques
Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
HISTÒRIA SOCIAL ( SEGLES XIX-XX )/12204242
HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent