DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 12204202
Ensenyament
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Plantegem aquesta assignatura com una aproximació a l’estudi de la societat de la Península Ibèrica des de la Protohistòria recent fins al Baix Imperi, fent especial incidència en l’evolució dels pobles preromans, la presència cartaginesa al sud peninsular, la conquesta i romanització de la Península i la implantació dels models socio- polítics impulsats per Roma a partir de l’època imperial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Conceptes, mètodes i fonts. Concepte, límits i periodització de la Història Antiga de la Península Ibèrica. Historiografia i tendències actuals. Les fonts documentals: els textes històrics i literaris, l’epigrafia, la numismàtica i l’arqueologia. Estat actual de la investigació
2.- L'àmbit geogràfic Condicionants geografics. Situació i característiques físiques de la Península Ibèrica: factors d’aïllament i de relació. Incidència del medi sobre l’explotació dels recursos i la distribució del poblament. Les vies de comunicació naturals. Geopolítica
3.- Els contactes amb les cultures mediterrànies La documentació literària. La documentació arqueològica.
Àrees d’ocupació i comerç fenicis i grecs a la Península Ibèrica.
Colònies, factories i tallers. Els establiments del sur peninsular.
El nord-est peninsular: la qüestió de la pre-colonització i de la fundació de Rhode i Emporion.
Els contactes amb la població indígena. Influències i conseqüències
4.- Els pobles preromans de la Península Ibèrica Concepte i formació de la cultura ibèrica: L’estructura política i social. L’economia. Els assentaments i les necròpolis. La religió: els santuaris. La cultura material: l’escultura, la ceràmica i el metall. L’alfabet: estat de la qüestió. Arquitectura i urbanisme.
La problemàtica cèltica: les fonts literàries antigues i la distribució dels pobles celtes. Les dades de la lingüística.
Els Celtíbers: formació i desenvolupament segons la documentació epigràfica i arqueològica.
Distribució territorial de vacceus, vetons i carpetans. Els Lusitans. Els pobles del nord. Els pobles del nord-oest. Els galaics. La cultura Talaiòtica.
5.- La presència púnica a la Península Ibèrica Les fundacions púniques. Eivissa: la ciutat i el poblament rural. Les factories del sur i est peninsular. La Península Ibèrica i els primers tractats entre Roma i Cartago. Conseqüències de la primera Guerra Púnica. La “reconquesta” i conquesta de la Península Ibèrica per part dels Bàrquides. La fundació d’Akkra Leuke i Carthago Nova. Causes de la segona guerra púnica: la qüestió de Sagunt. Els inicis de la conquesta d’Hispania per Roma. El desenvolupament de la guerra: els Escipions.
6.- La conquesta romana de la Península Ibèrica Les campanyes del consul Cató: documents escrits i evidència arqueològica. L’obra de Tiberi Semproni Grac. Les guerres Celtíberes i Lusitanes. L’expedició romana a Galicia. La conquesta de les illes Balears. La pacificació de Celtibèria i Lusitània.
7.- La República romana i Hispània Les Guerres Civils, repercussions a Hispania. L’etapa Sertoriana. La consolidació del poder de Pompeu a Hispania. Trencament de les hostilitats entre Pompeu i Cèsar: la lluita militar pel control d’Hispania.
La transformació de les estructures indígenes. La importància de les fundacions urbanes. El paper de l’exèrcit. Els canvis ideològics i culturals.
La divisió provincial del 197 aC. L’administració provincial. El regim jurídic de les ciutats. Magistratures romanes a Hispània. Organització política i administrativa. Organització econòmica i social. Transformació i desaparició dels assentaments indígenes.
8.- L'Alt Imperi La reforma provincial d’August. Les diocesis. Conventus. Civitates. Populi. Les magistratures provincials. La política fiscal. Les institucions municipals. Agricultura i ramaderia. El règim de propietat. Les explotacions mineres. Comerç exterior i interior. Les vies i rutes de comunicació. La organització social indígena. La organització social romana. La religió. El culte a l’emperador. Les divinitats romanes i orientals a Hispania: introducció i evolució. La pervivència de formes culturals i ideològiques indígenes. La organització del culte.
9.- El Baix Imperi Hispania durant l’anarquia militar. Les primeres invasions germàniques. Valoració de la crisis del segle III. Dioclecià i els bagaudes. Hispania sota la tetrarquia. De Constantí a Teodosi. De Teodosi a les invasions germàniques. Les invasions : causes i conseqüències.
Economia i societat. Les noves formes de producció i explotació: el colonat i el latifundi. El sector artesanal. La mineria. El comerç: l’impacte de les invasions. Aspectes socials: bagaudes i heretgies socials.
10.- El cristianisme Origen i difussió del Cristianisme a la Península Ibèrica. La organització de l’esglèsia a Hispania. Els concilis. Les heretgies: arrianisme i priscilianisme. Principals documents escrits sobre el Cristianisme a la península. Pervivència de cultes pagans i indígenes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
A6
A10
30 60 90
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
3 3 6
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
5 5 10
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura, objectius, metodologia, continguts i avaluació
Sessió Magistral Classes teòriques impartides presencialment, amb anàlisi de textos i de mapes geopolítics. És essencial l'ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació, per part de professor / alumnes. S'aprofundirà en els continguts per assolir els objectius d'aprenentatge de l'assignatura i s'orientarà a l'alumne.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Es fometarà la participació dels alumnes en aquells esdeveniments científics o divulgatius del tipus exposicions, conferències, reunions, etc. relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Les pràctiques de camp/ sortides estan orientades a complementar l'aprenentage de l'alumne, a través de la mostra real d'elements relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Es preveu la visita a jaciments arqueològics o a museus.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Hi haurà esdeveniments i temes que es discutiran a l'aula i que poden generar exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció
L'avaluació continuada preveu un seguiment tutoritzat de l’alumnat que permeti controlar la participació a totes les activitats proposades i alhora que serveixi per orientar curricularment als alumnes, indicant-los, en la mesura del possible, les seves aptituds i les possibilitats de desenvolupament de la seva pròpia elecció curricular. En aquest sentit es preveu una assistència personalitzada als alumnes que ho demanin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A6
A10
Prova sobre els continguts teòrics 50 %
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
Presentació d'un resum amb opinió personal respecte als esdeveniments 15 %
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
Assistència. Prova sobre els continguts de la sortida 25 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
Interpretació de textos antics o de mapes geopolítics 10 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà igual que la primera


Fonts d'informació

Bàsica

Textes literaris i obres clàssiques:

Bibliotheca scriptorum graecorum et latinorum TEUBNERIANA. Leipzig.

Loeb Classical Library. Londres, Cambridge, Massachusets.

Collection des universités de France. París.

Biblioteca Clásica. Ed. Gredos. Madrid.

Colección hispánica de autores griegos y latinos. Barcelona.

Bibliografía general:

BLÁZQUEZ, J.M. (1978): Historia económica de la Hispania romana. Ed. Cristiandad. Madrid.

CABO, A.; VIGIL, M. I. (1973): Historia de España. Edad Antigua Alfaguara. Madrid.

CARO BAROJA, J. (1975): Los pueblos de España. (2 vols.). Ed. Istmo. Madrid.

CHAVES, F. (ed.) (1982): Griegos en Occidente. Ed. Universidad de Sevilla. Sevilla.

DD. AA. (1987): Història de Catalunya.  Dirigida per Pierre Vilar. Vol. I.  Edicions 62. Barcelona.

DD. AA. (1978): Historia de España Antigua.   Ed. Cátedra. Madrid.

DD. AA. (1978): Hispania Romana. Madrid.

DD. AA. (1986): Historia de España. Ed. Gredos. Madrid.

DD. AA. (1960-1982): Historia de España. Dirigida por R. Menéndez Pidal. Madrid.

DD. AA. (1980-1981): Historia de España. Dirigida por M. Tuñón de Lara. Barcelona.

DD. AA. (1991): Los Celtas en la Península Ibérica. “Revista de Arqueología”. Madrid.

GRACIA, F. (COORD.) (2008): De Iberia a Hispania. Ariel Prehistoria

GRACIA, F.; MUNILLA, G. (1997): Protohistòria. Pobles i cultures a la Mediterrània entre els segles XIV i II a.C.

HARRISON, R.J. (1989): España en los albores de la Historia. Iberos, fenicios y griegos. Madrid.

KRUTA, V.(1977): Los Celtas. Ed. Edaf.

LOMAS, F.J. (1980): Pueblos celtas de la Península Ibérica. Instituciones Indoeuropeas. Historia de España Antigua. Madrid.

MANGAS, J. (1980): Hispania romana.Historia 16. Madrid

MARTÍNEZ GÁZQUEZ, J. (1992): La campaña de Catón en Hispania. Ed. Universitat de Barcelona.

OLMOS, R. (1992): La sociedad ibérica a través de la imagen. Ed. Ministerio de Cultura. Madrid.

PLÁCIDO, D.; ALVAR, J.; GONZÁLEZ WAGNER, C. (1991): La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental. Ed. Síntesis.

ROLDAN, J.M. (2006): Diccionario Akal de la Antigüedad hispana. Ed. Akal.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

SANTOS YANGUAS, J. (1989): Los pueblos de la España Antigua. Biblioteca Historia 16, núm. 17.

TARRADELL, M. (1963): Les arrels de Catalunya.  Ed. Vicens Vives. Barcelona.

TOVAR, A.; BLÁZQUEZ, J.M.: Historia de la Hispania romana. Alianza Editorial. Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA/12204203

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ARQUEOLOGIA/12204111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA/12204104
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent