DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE Codi 12214120
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proposa un recorregut a través de la Història de la Música Occidental des del Renaixement fins a l'Edat Contemporània, incidint especialment en les diverses formes de les arts escèniques que lliguen contingut dramàtic i música. L'itinerari donarà relleu a aquells períodes o moments històrics on dramaturgs i compositors hagin aconseguit, a través de l'amalgama d'elements sonors i espectaculars, marcar noves pautes estètiques, establir les bases de nous gèneres o ampliar horitzons creatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: de la Polifonia del Renaixement al"Dramma per musica"

El contingut teatral dins l’obra artística: de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

De Josquin a Palestrina: música per amplificar la paraula

Contextualització: l’adveniment dels gèneres amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges.
TEMA 2. Arts escèniques, música i Barroc (segle XVII)

Claudio Monteverdi i el seu temps. Del "Dramma per musica" a l’Òpera.

Oratori i contingut dramàtic: dels Filipons a Giacomo Carissimi

Dona, música i Barroc: la Venècia de Barbara Strozzi i la Roma de les Basile

William Shakespeare: invenció de la persona humana.Versions operístiques de Henry Purcell a Giuseppe Verdi.

El gran teatre del món: realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or.

.
TEMA 3. De l’or a les llums. L'època de Johann Sebastian Bach
Música religiosa luterana: símbol, ritus i teatralitat de Heinrich Schütz a Johann Sebastian Bach.

Georg F. Haendel: virtuosisme, espectacularitat i funcionalitat

La “Querelle des Bouffons” com a dialèctica de frontera.

Carlo Goldoni: tornant a inventar el teatre. Els llibrets i les seves versions musicals.

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic i emoció dinàmica.
TEMA 4. Wolfgang A. Mozart i el seu temps.
El classicisme musical: precedents, evolució i característiques. De Franz J. Haydn a Ludwig v. Beethoven

Les òperes de Mozart: dramaticitat polièdrica. D' “Idomeneo” a “Die Zauberflöte”

Lorenzo da Ponte “en musica”:la trilogia mozartiana.

L' “Edat d'or de la música” com a avantsala del Romanticisme: Ludwig v. Beethoven
TEMA 5. El segle del Romanticisme. Una visió de conjunt

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

Ludwig v. Beethoven: l'artista i l'entorn social

L'univers sonor de Franz Schubert , Robert Schumann i Johannes Brahms. Intimisme i grandesa en la música del segle XIX. El lied alemany i la música simfònica.

Música programàtica i música absoluta.
TEMA 6. Òpera: del Romanticisme al Verisme Òpera italiana i convenció:” belcanto” versus teatralitat. Del Barber de Gioacchino Rossini a Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti.

Giuseppe Verdi: individualisme, nacionalisme i escenografia “en música”.

Richard Wagner: l’obra d’art total.

Òperes nacionals: una visió de conjunt. França, Rússia, Txèquia. La Sarsuela espanyola: costumisme i grandesa.

Del Romanticisme al Verisme: drama musical i tempo psíquic en Giacomo Puccini.
TEMA 7. Música i espectacle al segle XX
Segle XX: nous llenguatges i cultura de masses. Revolucions sonores, recepció i espectacle.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques.

El París de Ricard Vinyes. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada. Una visió de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
4 4 8
Sessió Magistral
A1
A2
A5
28 56 84
Fòrums de discussió
A1
A2
A5
A10
C4
3 6 9
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A5
A10
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
A1
A2
A5
A10
15 15 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Fòrums de discussió Fòrums virtuals interdisciplinars lligats a les pràctiques externes i a una observació de camp basada en el consum continuat de música i espectacle
Pràctiques de camp/sortides Assitència periòdica a espectacles, exposicions o altres esdeveniments relacionats amb la música.




Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A1
Participació en la pluja d'idees, aportacions en el debat generat a l'aula 5%
Sessió Magistral
A1
A2
A5
Prova sumativa de desenvolupament 40%
Fòrums de discussió
A1
A2
A5
A10
C4
Intercanvi continuat d'idees dins dels fòrums virtuals oberts relacionats amb les sortides. Es valoraran el contingut i l'expressió escrita. 25%
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A5
A10
C4
Assistència a les sortides proposades (es facilitaran les dates durant el mes de setembre) 25%
Atenció personalitzada
A1
A2
A5
A10
Assistència a una tutoria 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria hi podran accedir també estudiants que no hagin seguit l'avaluació continuada i que vulguin optar a una prova sumativa de tot el contingut de l'assignatura (oral i escrita).


Fonts d'informació

Bàsica Roger Alier, Guia Universal de l'Òpera, 2002, Edicions Robinbook, col. "Ma non troppo"
Roger Alier, M. Heilbronn, Fco Sans, Història de l'òpera italiana, 1992, Editorial Empúries, Barcelona
Xose Aviñora (coord.), Història de la música catalana, valenciana i balear, 2003, Edicions 62, Barcelona
Héctor Berlioz, Beethoven, 1979, Editorial Espasa Calpe, Madrid
Roland de Candé, Nuevo diccionario de la música, 2002, Edicions Robinbook, col. "Ma non troppo"
Anna Cazurra, Introducció a la música. De l'antiguitat als nostres dies, 2001, Quaderns Crema, Barcelona
Miquel Desclot, L'edat d'or de la música, 2003, Editorial Angle, Barcelona
Enrico Fubini, La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX, 1988, Editorial Alianza Música, Madrid
Alfred Einstein, La música en la época Romántica, 1086, Editorial Alianza Música, Madrid
J. Giralt, F. Robira, V. Solé, Gran Enciclopèdia de la música, 1999, Editorial Enciclopèdia Catalana, Barcelona
Paul Henry Lang (direcció i coordinació, Historia de la música del mundo occidental, 1992, Edicions Akal, S.A., Madrid
Leeman L. Perkins, La música del renacimiento, ,
George Buelow, La música barroca, ,
Philip Downs, La música clásica, ,
Leon Plantinga, La música romántica, ,
Robert P. Morgan, La música del siglo XX, ,
Gustave Kobbé, Tout l'opéra, 1982, Ed.R. Laffont, Paris
Ulrich Michaels, Atlas de la música (1), 1989, Ed. Alianza, Madrid
Ulrich Michaels, Atlas de la música (2), 1992, Ed. Alianza, Madrid
Oriol Martorell i Manuel Valls, Síntesi Històrica de la música catalana , 1985, Els llibres de la frontera, S. Cugat del Vallès
Josep Roda Batlle, Música i músics a casa nostra, Síntesi Històric, 1993, Editorial Teide, Barcelona
Stanley Sadie i Alison Lathan, Guía Akal de la música, 2000, Ediciones Akal, Madrid
Stanley Sadie (editor i director), The new grove dictionary of music and musicians, 1988, Editorial Macmillan, London
Societat Italiana de Musicologia, Historia de la música, 1986, Edicions Turner, Madrid
Claudio Gallico, La época del humanismo y del renacimiento , ,
Lorenzo Bianconi, El siglo XVII, ,
Alberto Basso, La época de Bach y Haendel, ,
Giorgio Pestelli, La época de Mozart y Beethoven, ,
Renato di Benedetto, El siglo XIX (1), ,
Claudio Casini, El siglo XIX (2), ,
Giulio Salvetti, El siglo XX (1), ,
Gianfranco Vinay, El siglo XX (2), ,
Andrea Lanza, El siglo XX (3), ,
Igor Stravinsky, Poética Musical, 1987, Editorial Taurus, Madrid
Eugenio Trías, El canto de las sirenas, 2007, Galaxia Gutenberg: Círculo de lectores. Barcelona
Joan Úbeda i Comas, Lèxic Musical (els noms de la música), 1998, Ed. Oiko-.tau, Vilassar de Mar
Manuel Valls Gorina, Per comprendre la música, 1985, Edicions Destino, Barcelona

 

Complementària Pere Albert Balcells , Autoretrat de Mozart a través de la seva correspondència, Edicions la Campana, Barcelona, 1997
J. M. Corredor , Converses amb Pau Casals , Biblioteca Selecta, Barcelona, 1974
J. Giralt i Radigals (ed.), Música per a la mort (Fossas/Llorenç/Millet/Sauret/Matabosch), Editorial Oikos.tau, Villassar , 2002
Iannis Xenakis , Música i arquitectura , Edicions d'Antoni Bosch, 1982
TAMARIT SUMALLA, Rosa , Maria Magdalena, “ecce mulier”. Música plor i èxtasi en l’adveniment del Barroc, Arola editors, col.lecció Atenea, Tarragona, 2008

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART DEL RENAIXEMENT/12214106
ART DEL BARROC/12214107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12214006
ART GÒTIC/12214104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent