DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART DEL BARROC A ESPANYA Codi 12214214
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Una aproximació a la producció artística espanyola (arquitectura, escultura, pintura) dels segles XVII i XVIII.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: ARQUITECTURA 1.1 Panorama històric i social de la Península en els segles XVII-XVIII.
1.2 Característiques i evolució de l'arquitectura barroca espanyola.
1.3 El trànsit de les formes renaixentistes a les barroques. El cercle de Valladolid. Arquitectes jesuïtes i carmelites.
1.4 Altres focus en el segle XVII.
1.7 Arquitectura espanyola de la primera meitat del segle XVIII.
1.8 El Rococó espanyol.
1.9 L'arquitectura borbònica i els palaus reials en el segle XVIII.
1.10 L'arquitectura barroca a Catalunya.
TEMA 2: ESCULTURA 2.1 L'escultura policroma espanyola.
2.2 Els gèneres escultòrics: l'escultura processional, el retaule, els cadirats de cor i mobiliari.
2.3 L'escola castellana. Gregorio Fernández. Juan Rodríguez.
2.4 L'escola cortesana. Pedro Tacca. Manuel Pereira. Juan Sánchez-Barba.
2.5 L'escola sevillana. Andrés de Ocampo. Juan Martínez Montañés. Juan de Mesa. Pedro Roldán. Luisa Roldán.
2.6 L'escola granadina. Alonso de Mena. Alonso Cano. Pedro de Mena.
2.7 Felip V i les noves tendències. Juan Antonio Ron. Felipe de Espinabete. Juan Alonso Villaaprile y Ron. José Risueño. Pedro Duque Cornejo.
2.8 El naixement de les Acadèmies sota Ferran VI. Juan Pascual de Mena. Ignasi Vergara. Torcuato Ruiz del Peral.
2.9 El Rococó. Els Churriguera. Narciso Tomé. Francisco Salcillo.
2.10 L'escultura barroca a Catalunya.
TEMA 3: PINTURA 3.1 introducció a la pintura espanyola del segle XVII.
3.2 Els pintors del regnat de Felip III. El centre cortesà i Rubens.
3.3 Ribalta i la pintura valenciana.
3.4 Sevilla com a centre artístic. Francisco Pacheco. Juan de Roelas. Els Herrera.
3.5 La gran generació. Josep (Jusepe) de Ribera.
3.6 La gran generació. Francisco de Zurbarán.
3.7 La gran generació. Alonso Cano.
3.8 La gran generació. Diego de Silva Velázquez. Contemporanis i seguidors de Velázquez.
3.9 L'escola andalusa. Bartolomé Esteban Murillo. Juan Valdés Leal.
3.10 El nou estil i els pintors del regnat de Carles II. Francisco Rizi. Juan Carreño. Claudio Coello.
3.11 Desenvolupament de la pintura espanyola del segle XVIII.
3.12 La pintura barroca a Catalunya.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
30 30 60
Presentacions / exposicions
A6
B1
1 27 28
Pràctiques de camp/sortides
A6
B1
5 0 5
Treballs
A6
A9
B4
10 45 55
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Les classes teòriques es dedicaran a l’exposició i l’anàlisi dels diferents temes explicitats al temari, de les obres de cada període històric, dels trets característics de cadascun d’elles, i a l’estudi de les aportacions més qualificades dels artistes de cada moment, així com a la valoració i la interpretació d’una selecció d’obres. Igualment es procedirà a l’explicació monogràfica (biografia, producció, estil) d’alguns artistes, la transcendència dels quals ho fa aconsellable. A banda de la bibliografia general annexa, els alumnes rebran un llistat amb una bibliografia desenvolupada, específica per a cadascun dels tres temes del programa. Les classes teòriques es complementaran amb el visionat dels documents gràfics adients.
Presentacions / exposicions Els grups faran amb la seqüència indicada al Pla de Treball una exposició oral sobre el tema assignat. Es valoraran la claredat d’exposició, la metodologia i l’ordre expositiu, així com les fonts emprades.
Pràctiques de camp/sortides Visita i estudi d'elements arquitectònics, escultòrics i pictòrics d'època del Barroc, a determinar.
Treballs Els treballs es realitzaran en grups reduïts. Consistiran en la recerca d'informació d'un dels artistes estudiats a l'assignatura, tant a la bibliografia com mitjançant l'ús de les TIC. Els alumnes, d'acord amb el Pla de Treball, faran set treballs al llarg del quadrimestre, que presentaran i defensaran en seqüència quinzenal

Atenció personalitzada
Descripció
L'elaboració del treball a presentar comporta un seguiment personalitzat del procés. Els possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura els podran consultar els alumnes de manera individualitzada al despatx de la professora, a l'horari de consulta establert, que se'ls comunicarà a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A6
S'avaluarà l'assistència de l'alumne a classe. 10%
Presentacions / exposicions
A6
B1
S'avaluarà la presentació pública del treball d'acord amb els següents paràmetres:
* Metodologia
* Claredat d'exposic
10%
Pràctiques de camp/sortides
A6
B1
S'avaluarà l'assistència de l'alumne a les pràctiques externes 10%
Treballs
A6
A9
B4
S'avaluarà el contingut del treball respecte als següents punts:
* Metodologia
* Fonts bibliogràfiques
* Claredat d'exposició
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la presentació d'un treball realitzat segons els paràmetres establerts per la professora. Si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada, la nota del treball (70%) se sumarà a la resta. Si no ha fet l'avaluació continuada, la nota serà fins a un màxim del 70%.


Fonts d'informació

Bàsica ANGULO, D., La pintura del siglo XVII (Ars Hispaniae, XV), Madrid: Plus Ultra, 1971
AYALA, N. , Del Greco a Murillo. La pintura española dle Siglo de Oro. 1556-1700, Madrid: Alianza, 1991
BROWN, J. , Imágenes e ideas en la pintura española del siglo XVII, Madrid: Alianza, 1995
BROWN, J. , La edad de oro de la pintura en España, Madrid: Nerea, 1990
CALVO SERRALLER, F., Teoría de la pintura en el Siglo de Oro, Madrid: Cátedra, 1991
CAMÓN AZNAR, J., La pintura española del siglo XVII (Summa Artis, XXV), Madrid: Espasa Calpe, 1978
CHUECA GOITIA, F., Barroco en España (Historia de la Arquitectura Occidental, VII), Madrid: Dossat, 1985
PÉREZ SÁNCHEZ, A. (ed.), Velázquez (catàleg de l'exposició), Madrid: Ministerio de Cultura, 1991
GÓMEZ MORENO, M., Escultura del siglo XVII (Ars Hispaniae, XVI), Madrid: Plus Ultra, 1963
KUBLER, G. , Arquitectura de los siglos XVII y XVIII (Ars Hispaniea, XIV), Madrid: PLus Ultra, 1957
MARTÍN GONZÁLEZ, J.J., Escultura barroca en España. 1600-1770, Madrid: Cátedra, 1984
PÉREZ SÁNCHEZ, A. , Pintura Barroca en España, Madrid: Cátedra, 1992
SÁNCHEZ, F. J. , Escultura y pintura en el siglo XVIII (Ars Hispaniea, XVII), Madrid: Plus Ultra, 1965
TRRIADÓ, J. R. , L'Època del Barroc. S. XVII-XVII (Història de l'art català, 5), Barcelona: Ed. 62, 1988

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART DEL SEGLE XIX A ESPANYA/12073206

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART BARROC/12071006

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART DEL RENAIXEMENT ESPANYOL/12073204
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent