DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL Codi 12234115
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ARAUNA BARO, NURIA
Adreça electrònica nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
ARAUNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura planteja un recorregut per la història dels diferents mitjans de reproducció mecànica de la imatge i del so (cinema, televisió, ràdio, indústria musical, audiovisual digital) des de finals del segle XIX i fins a l'actualitat, posant especial atenció a la significació social que han tingut aquests artefactes, així com a les formes culturals i estètiques que han adoptat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1- Orígens de la reproducció mecànica del so, de la imatge, i de la imatge-moviment (cinema). 1. La reproductibilitat tècnica de la imatge: invents pre-cinematogràfics, l'aura i les masses.
2. De la camera lucida a la fixació de la imatge mecànica.
3. La captació i reproducció del so: de Tin Pan Alley al cilindre i al disc de Berliner i Edison. 1895, indústria establerta.
4. Audiovisuals sincronitzats: Illustrated Songs.
5. Thomas A. Edison, i el film de consum individualitzat.
6. Naixement del cinema com a espectacle col·lectiu: els germans Lumière.
7. La ciència ficció i la màgia de les imatges de Georges Méliès i Segundo de Chomón.
8. L'explotació industrial del cinema: Gaumont i Pathé.
9. Les Films d'Art, adaptacions cultes per a un públic burgès.
10. La recuperació de la memòria americana: el western i els muntatges de Porter i Ince.
2- La institucionalització del llenguatge i la indústria cinematrogràfiques. 1. David W. Griffith i la consolidació del Mode de Representació Institucional
2. Edison apreta i els independents funden la Meca del Cine: Hollywood.
3. Sistema d'estudis, star system, i Zuckor.
4. El cinema còmic i slapstick. Consolidació dels gèneres.
5. Monopolis a Europa i super-produccions italianes.
3- Cinemes des de la perspectiva artística. 1. Cinema soviètic, muntatge: Kulechov, Vertov i Eisenstein.
2. L'Expressionisme alemany, kammerspiel i futurisme: Murnau i Lang.
3. Escola Impressionista francesa: Epstein, Dulac, l'Herbier, Clair i Gance.
4. Nord i natura, cinemes d'exteriors: Von Stroheim, Dreyer i Schiller.
4- Funcionament del sistema d'Estudis. La popularització del jazz i l'experimentació en suports sonors. 1. Warner Bros aposta per la transició al sonor; renovació de l'star system.
2. Anys 20-30, Època Daurada de Hollywood i recessió europea.
3. Cinema de productors i revolta dels stars: United Artists.
4. L'establiment dels gèneres cinematogràfics clàssics.
5. Persecució política de McCarthy als cineastes (1950-1957).
6. Indústria musical: desaparició del cilindre, consolidació del disc, experimentació amb les cintes magnètiques (1935-36).
7. Expansió de la ràdio i auge del jazz.
8. Primers experiments televisius: BBC, CBS i NBC.
5- Cinemes durant la guerra i la postguerra: activació de militàncies. La postguerra del rock'n roll: arriben els LP's i la tele. 1. Cinemes feixistes. El cas d'Espanya.
2. Refer el país: el Neorrealisme italià i la tornada de l'austeritat cinematogràfica.
3. Pel·lícules per a la Guerra Freda.
4. Legitimitat intel·lectual del cinema com a mitjà d'expressió, i de la seva pertinència com a objecte acadèmic (instituts, universitats).
5. Exponencial millora de l'enregistrament sonor i aparició de l'LP (microgroove). La cultura del rock'n'roll.
6. Desenvolupament de la televisió, distribució de l'espai, i normatives internacionals. Comença la cultura catòdica.
6- Modernitat i nous cinemes. Documental i discursos de la modernitat. La indústria musical consolida el casette. 1. Nous cinemes europeus: Free Cinema, Nouvelle Vague, New American Cinema, Nou Cinema Alemany.
2. A casa nostra: Nou Cinema Espanyol i Escola de Barcelona
3. Expansió de la televisió i adaptació dels llenguatges audiovisuals
4. Hollywood fagocita el cinema independent. Dinàmiques de fragmentació-integració al mainstream.
5. Música en suport portable. Phillips treu el casette al mercat. Beat, pop, punk.
7- Postmodernitat i noves formes d'expressió audiovisual. Dinàmiques de concentració i nous circuits de distribució. Auge i límits dels 'indies'. 1. Crisi del cinema d'autor europeu.
2. L'última teoria ontològica del cinema: El Dogma 95.
3. Derives del cinema documental: subjectivisme, interactivitat, resignificacions.
4. Noves plataformes, altres llenguatges: videoclip, videojoc, productes multiplataforma.
5. La televisió digital, l'apagada analògica. Neotelevisió i noves formes de consum: a la carta.
6. L'Oligopoli discogràfic dels 80-90 (EMI, CBS, BMG, MCA, WEA i PolyGram) i el posterior impacte d'Internet en la fragmentació de la indústria: l'auge de l'indie.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A8
29 2 31
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B4
30 30 60
Treballs
A8
B1
B4
1 40 41
Resolució de problemes, exercicis
A8
2 10 12
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Presentació assignatura i bibliografia.
2. Avaluació inicial.
Sessió Magistral 1. Continguts teòrics de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària 1. Anàlisi de productes audiovisuals relatius a la teoria de l'assignatura.
2. Debats documentats.
Treballs 1. Elaboració d'un treball específic d'història d'un artefacte audiovisual o memòria de consum.
Resolució de problemes, exercicis 1. Exercici de contextualització, descripció i anàlisi d'un producte audiovisual.
2. Reflexió sobre les qüestions tractades a la part teòrica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran demanar sessions de tutoria els dilluns de 9 a 11h i de 15 a 17h. Les tutories seran per al seguiment de l'assignatura i de supervisió de l'avenç dels treballs d'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B4
1. Anàlisi de productes audiovisuals relatius a la teoria de l'assignatura.
2. Debats documentats.
40%
Treballs
A8
B1
B4
1. Elaboració d'un treball específic d'història d'un artefacte audiovisual o memòria de consum.
40%
Resolució de problemes, exercicis
A8
1. Exercici de contextualització, descripció i anàlisi d'un producte audiovisual.
2. Reflexió sobre les qüestions tractades a la part teòrica de l'assignatura.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'aconsella seguir l'avaluació continuada per a un bon aprofitament de l'assignatura, atès que es visionaran i comentaran molts materials a classe.

Els alumnes només podran faltar a una de les pràctiques per a seguir l'avaluació continuada, però podran acollir-s'hi a totes dues convocatòries.

Per als alumnes que no vulguin seguir l'avaluació continuada, l'examen ('Resolució de problemes, exercicis') comptarà un 60% de la nota i inclourà diverses preguntes per a desenvolupar.


Fonts d'informació

Bàsica

Aumont, Jacques (2002) Les théories des cinéastes. Paris: Nathan.                                  

Benet, Vicente J (2004) La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine. Barcelona: Paidós.

Benjamin, Walter (1989) La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, a Discursos interrumpidos I, Buenos Aires

Epstein, Jean (1946) L’intelligence d’une machine, Paris: Jacques Melot.

Fecé, José Luis (1997 [1992]) ‘Prólogo’, en Lagny, Michele: Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch (Pp: 11-15).

Gubern, Romà (1973) Historia del Cine, Barcelona: Lumen.

Herbert, Stephen (2000) A history of pre-cinema. Volume 1. London and New York: Routledge.

Ituarte, Leire y Letamendi, Jon (2002) Los inicios del cine. Desde los espectáculos precinematrogràficos hasta 1917, Barcelona: Serbal.

Lagny, Michele (1997 [1992]) Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch.

Macgowan, Kenneth (1965) Behind the screen. The history and techniques of the motion picture. New York: Delacorte Press.

Talens, Jenaro y Zunzúnegui, Santos (1998) Prólogo, en Jenaro Talens y Santos Zunzúnegui (Eds.) Historia general del cine. Vol. II. EEUU (1908 - 1915). Madrid: Cátedra.

Epstein, Jean (1946) L’intelligence d’une machine, Paris: Jacques Melot.

Fecé, José Luis (1997 [1992]) ‘Prólogo’, en Lagny, Michele: Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch (Pp: 11-15).

Herbert, Stephen (2000) A history of pre-cinema. Volume 1. London and New York: Routledge.

Ituarte, Leire y Letamendi, Jon (2002) Los inicios del cine. Desde los espectáculos precinematrogràficos hasta 1917, Barcelona: Serbal.

Lagny, Michele (1997 [1992]) Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona: Bosch.

Macgowan, Kenneth (1965) Behind the screen. The history and techniques of the motion picture. New York: Delacorte Press.

Talens, Jenaro y Zunzúnegui, Santos (1998) Prólogo, en Jenaro Talens y Santos Zunzúnegui (Eds.) Historia general del cine. Vol. II. EEUU (1908 - 1915). Madrid: Cátedra.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
 
Altres comentaris
Recomanable que vingueu amb les lectures de 'El tragaluz del infinito' (Noel Burch) i 'La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica' (Walter Benjamin).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent