DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIA I ANÀLISI DE LES PRÀCTIQUES PROFESSIONALS EN PERIODISME Codi 12244111
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
DOMINGO SANTAMARIA, DAVID
Adreça electrònica david.domingo@urv.cat
Professors/es
DOMINGO SANTAMARIA, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ofereix teories i metodologies d'anàlisi de la producció periodística, el seu context i els seus productes. Els objectius de l'assignatura és aproximar als futurs periodistes als condicionats de la tasca informativa, des de l'estructura de les redaccions i les empreses periodístiques, fins al perfil sociològic i la cultura professional. S'aprofundeix en les rutines de producció com a processos de construcció dels missatges periodístics i es discuteixen les seves conseqüències a través de tècniques d'anàlisi del discurs. També s'exploren les tendències actuals en la configuració del treball periodístic i la participació de l'audiència.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Redaccions periodístiques El periodisme com a professió
El perfil sociològic del periodista
La redacció com a espai social
Economia política dels mitjans
2. Producció informativa La relació amb les fonts
Procesos productius i construcció social de les notícies
Els rituals de l'objectivitat i la subjectivitat
El valor de la immediatesa i l'exclusivitat
3. Productes periodístics Funcions socials del periodisme
Conseqüències de la selecció informativa
Anàlisi del discurs dels mitjans
4. Tendències contemporànies en la producció periodística Processos d'innovació en les redaccions
Convergència, polivalència i multiplataforma
Precarietat laboral i nous professionals
5. Del gatekeeping al gatewatching L'audiència activa i el periodisme ciutadà
La gestió de la participació de l'audiència
La re-legitimació del periodista professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A7
30 30 60
Debats
B3
23 23 46
Presentacions / exposicions
B4
C3
1 5 6
Treballs
B4
C3
1 31 32
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari. Algunes sessions es faran en anglès com a prova pilot de la implantació de llengues estrangeres en la docència de grau.
Debats Cada setmana hi haurà una lectura obligatòria que servirà de punt de partida per fer un debat a classe. Haureu de fer un resum de la lectura i preparar idees per al debat.
Presentacions / exposicions En grups de dues persones, una setmana durant el semestre haureu de presentar un cas relacionat amb el contingut de l'assignatura i coordinar el debat.
Treballs Haureu de fer un treball de curs d'anàlisi de la cobertura informativa d'un tema concret per part de diferents mitjans de comunicació.

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció al despatx està pensats perquè pugueu consultar dubtes sobre la teoria i les activitats pràctiques a mesura que es desenvolupa el curs. No dubteu a visitar-me durant aquest horari o escriure'm un correu-e (david.domingo@urv.cat) per trobar un altre moment. Horari: Dimarts de 12 a 14 hores.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B3
Els resums de lectures i idees per al debat s'entregaran via Moodle i seran avaluats pel professor. 30%
Presentacions / exposicions
B4
C3
La presentació de cas i moderació del debat tindrà un pes significatiu en la nota final. 30%
Treballs
B4
C3
El treball de curs és el principal element de l'avaluació. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per seguir l'avaluació continuada, caldrà presentar tots els resums de lectures en la setmana que siguin encarregats, preparar la presentació pel dia que hagi estat assignada i fer el treball de curs. Qui no compleixi aquests requisits haurà de fer un examen final de teoria en segona convocatòria i presentar el treball de curs juntament amb una anàlisi de cas d'una redacció periodística, seguint les instruccions que proporcioni el professor.


Fonts d'informació

Bàsica

Allan, Stuart and Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. New York: Peter Lang.

Altheide, David L. (1977) Creating reality: How TV news distorts events. Thousand Oaks, Ca.: Sage.

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Bruns, Axel (2005) Gatewatching: Collaborative online news production. New York: Peter Lang.

Boczkowski, P. (2006) Digitalizar las noticias. Manantial.

Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Casero, Andreu (2009) La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid: Editorial Fragua.

Deuze, Mark (2007) Media Work. London: Polity.

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Gans, Herbert (2005) Deciding What's News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek, and Time. Chicago: Northwestern University Press.

Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

Kovak, Bill & Rosenstiel, Tom (2007) The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and The Public Should Expect. Three Rivers Press.

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Matheson, Donald (2005) Media Discourse. Analysing Media Text. Maidenhead: Open University.

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

O’Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. Londres: Routledge.

Paterson, Chris & Domingo, David (eds.) (2008) Making Online News. Volume 1: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.

Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.

Shoemaker, Pamela; Reese, Stephen (1996) Mediating the message: Theories of influences on mass media content. Longman.

Schudson, Michael (2003) Sociology of news. New York: Norton.

Singer, Jane B; Hermida, Alfred; Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten; Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism: Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Wahl-Jorgensen, Karin & Hanitzsch, Thomas (2008) The Handbook of Journalism Studies. Taylor & Francis.

Weaver, David H. & Wei Wu (1998) The Global Journalist: News People Around the World. Hampton Press.

Weaver, David H. (2008) Global journalism research: Theories, methods, findings, future. Blackwell.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PERIODISME A INTERNET/12244115


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DEL PERIODISME/12244104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent