DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN CATALÀ Codi 12254004
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Adquisició de coneixements bàsics, teòrics i pràctics, sobre normativa catalana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció 1.1. La llengua catalana
1.2. Registres, sociolectes i geolectes
1.3. Tipus de textos
Tema 2. Vocabulari
Tema 3. Plural
Tema 4. Verbs (1): morfologia
Tema 5. Verbs (2): règim i pronominals
Tema 6. Perífrasis verbals
Tema 7. Partícules compostes (1): cap, fins, com, locatives
Tema 8. Partícules compostes (2): per
Tema 9. Partícules simples (1): usos
Tema 10. Partícules simples (2): canvi; caiguda; contactes
Tema 11. Infinitiu (1): usos absoluts
Tema 12. Infinitiu (2): substantivat
Tema 13. Gerundi
Tema 14. Ser i estar (1): locatius
Tema 15. Ser i estar (2): amb adjectius i participis
Tema 16. Pronoms relatius
Tema 17. Pronoms febles
Tema 18. Quantitatius
Tema 19. Abstracció i intensitat (lo neutre)
Tema 20. Fer i donar
Tema 21. Concordances
Tema 22. Compostos
Tema 23. Doble negació
Tema 24. Convencions gràfiques
Annex: obres de referència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
23 0 23
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A6
23 84 107
Treballs
A3
A6
C4
0 15 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A3
A6
C4
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació sobre el funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Plantejament i explicació dels temes
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi, comentari i debat de casos concrets conflictius o dubtosos des del punt de vista normatiu.
Treballs Ressenya de 4 llibres a escollir d'una llista. Els alumnes de les Terres de l'Ebre i del Maestrat, en comptes de fer les ressenyes, poden fer un treball sociològic sobre aquest tema: "Per què els parlants de les Terres de l'Ebre i del Maestrat tenen la consciència que parlen malament?"

Atenció personalitzada
Descripció
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A6
Prova final 50%
Treballs
A3
A6
C4
Ressenya de 4 llibres (o treball sociològic alternatiu per als alumnes de les Terres de l'Ebre i del Maestrat) 40% (10% cada ressenya; el treball val tot ell el 40%)
Proves pràctiques
A3
A6
C4
Dues proves pràctiques breus 10% (5% cada prova pràctica)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori presentar els treballs (sigui les 4 ressenyes, sigui el treball específic de les Terres de l'Ebre i el Maestrat) i totes les proves (les pràctiques i la final). Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne escriu 2 o més faltes d'ortografia (entre les quals, sense que la llista estigui tancada, confondre el verb "haver" amb el pronom feble personal de 1a persona, el verb "venir" amb l'adverbi "bé", el verb "ser" amb el pronom feble personal de 3a persona, entre d'altres) o un error gramatical greu, suspèn tota l'assignatura

Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar igualment les proves pràctiques, els treballs i la prova escrita (examen).


Fonts d'informació

Bàsica Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Jordi de BOFARULL (director), Praxi lingüística I. Convencions , 1999 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
AADD, Problemàtica de la normativa del català, 1984, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És obligatori seguir la sessió sobre l'ús d'internet com a font de consulta.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent