DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ROMANTICISME I REALISME (S. XIX) Codi 12254108
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Adreça electrònica magi.sunyer@urv.cat
Professors/es
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura examina la literatura catalana del segle XIX anterior al Modernisme

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al segle XIX: història, filosofia i art. 1. 1. El Romanticisme.
1. 2. El Realisme.
1. 3. El Positivisme.
2. El segle XIX català: història, filosofia i art. 2. 1. El Romanticisme.
2. 2. El Realisme.
2. 3. El Positivisme.
3. La Renaixença. 3. 1. La primera meitat de segle.
3. 2. Els Jocs Florals de Barcelona.
3. 3. Plataformes i grups. Evolució.
4. La Poesia. 4. 1. Gèneres i temes.
4. 2. Estudi específic de L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer.
4. 3. Estudi específic de Canigó, de Jacint Verdaguer.
4. 4. La poesia postromàntica.
5. La narrativa. 5. 1. Modalitats.
5. 2. Estudi específic de la trilogia de Josep Pin i Soler.
5. 3. Estudi específic de Vilaniu, La febre d'or, La bogeria i Pilar Prim, de Narcís Oller.
6. El teatre. 6. 1. El teatre anterior a Frederic Soler. El sainet.
6. 2. El teatre històric.
6. 3. La paròdia.
6. 4. El drama i la comèdia de costums.
6. 5. Frederic Soler.
6. 6. Josep Pin i Soler.
6. 7. Àngel Guimerà.
7. La crítica. Josep Yxart i Joan Sardà.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A9
A18
30 30 60
Sessió Magistral
A9
A17
A18
30 30 60
Treballs
A16
A17
B2
4 20 24
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Part pràctica de la classe
Sessió Magistral Part teòrica de la classe
Treballs Aplicació de coneixements i creativitat

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants hauran d'acudir al despatx del profesor en les hores d'atenció a l'estudiant, per consultar dubtes o plantejar iniciatives.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
A18
Treball conjunt i individualitzat, alhora, de textos 20%
Treballs
A16
A17
B2
Estudis sobre obres literàries d'escriptors tractats en les sessions magistrals i en les d'exercicis a l'aula ordinària 80%
Altres  

Només per als estudiants que no assisteixen a classe amb regularitat: a més, dels treballs, examen a final de quadrimestre, amb el mateix percentatge que la resolució de problemes per als altres: 20%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria, s'han de presentar els mateixos treballs que per a la primera, corregits si s'han suspès en la primera convocatòria o acabats si no s'hi havien arribat a presentar. Els estudiants que no hagin superat l'apartat de resolució de problemes i exercicis hauran de presentar comentaris d'uns textos que s'establiran. Els estudiants que no hagin assistit a classe amb regularitat s'hauran de presentar a examen.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, VII, 1986, Ariel
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Millà
, , ,
, Anuari Verdaguer, anual, Eumo
, Caplletra, trimestral, Universitat de València
, Randa, semestral, Moll
, Actes del s col·loquis sobre Romanticisme, Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà, Josep Yxart i Narcís Oller, ,
Enric Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, Segle XIX, 2009, Vicens Vives

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Seria convenient que els estudiants llegissin tantes obres literàries de període com els fos possible abans de començar l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent