DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL Codi 15224101
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web http://www.resiliencia.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que l'alumne s'aproximi des d'un punt de vista teòric-pràctic a la disciplina del Treball Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.CONCEPTUALITZACIÓ DEL TREBALL SOCIAL


1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?.
1.3.Definició del Treball Social. Elements claus
1.4.Assistència social o Treball Social
el Treball Social
1.5. El naixement d’una nova professió: el Treball Social. Factors
1.6. Antecedents immediats: La COS, Settlements, Llei de pobres anglesa
2. LA PERSONA I EL TREBALL SOCIAL 2.1. L’ésser humà i el Treball Social.
2.2. Drets fonamentals de les persones
2.3. Principis del Treball Social
2.4. El sentit de l’existència professional: El telos del TS
3. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL 3.1. Dimensions de l’acció social
3.2. El Treball Social: Art o ciència?
3.3.Coneixement científic i bases metodològiques del TS
3.4.Contribucions de les ciències socials al TS
3.5. El concepte de necessitat
3.6. Necessitats socials
3.7. L’exclusió social
3.8. L’objecte d’intervenció
3.9. El subjecte en l’acció del treball social
3.8. L’usuari del Treball Social
4. PERSPECTIVA HISTÒRICA DEL TREBALL SOCIAL 4.1. Antecedents del Treball Social
4.2. L’etapa benèfico-assistencial
4.3. Naixement i evolució del Treball Social. Etapa pre-professional
4.4. La primera proposta científica
4.5. Etapa metodològica
4.6. La reconceptualització del T.S.
4.7. L’enfocament eco-sistèmic
4.8. L’escenari actual: desafiaments i perspectives
4.9. Els i les referents del Treball Social: Galeria de personatges il•lustres
4.10. Història del T.S a Catalunya i Espanya
5. MODELS D'INTERVENCIÓ EN EL TREBALL SOCIAL
5.1.Model psicodinàmic
5.2.Model de modificació de conducta
5.3.Model d’intervenció en crisis
5.4.Model centrat en la tasca
5.5.Model humà/existencialista
5.6.Model crític/radical
5.7.Model de gestió de casos
5.8.Model sistèmic
6.ÀMBITS D'INTERVENCIÓ EN EL TREBALL SOCIAL 6.1.Objectius del Treball Social
6.2.Funcions del Treball Social
6.3.Pràctica professional i nivells d’intervenció
6.4.La relació d’ajuda
6.5.Principals àmbits d’actuació professional
6.6.Perfil professional
7. EL PROCÉS METODOLÒGIC D’INTERVENCIÓ 7.1. Dimensions de la intervenció
7.2. El mètode de Treball Social
7.3. El Treball Social individual
7.4. El Treball Social familiar
7.5. El Treball Social grupal
7.6. El Treball Social comunitari
7.7.El mètode en l’administració
7.8.El mètode en la supervisió
7.9.El mètode en l’investigació
8. TREBALL SOCIAL I COMPETÈNCIES PROFESSIONALS 8.1. Coneixements, habilitats i actituds
8.2. Saber, saber fer i saber ser
8.3. Capital emocional
9. ÈTICA I DEONTOLOGIA PROFESSIONAL 9.1. Ètica:, moral i deontologia
9.2. Dimensions de l’ètica professional: teleològica, deontològica i pragmàtica
9.3. Raons per una ètica del T.S.
9.4. Els codis d’ètica
9.5. El maltractament institucional
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL” 1. Genograma
2. Ecomapa
3. Historia Social familiar
4. Historia Social personal
5. Informe social
6. Fitxa social
7. Registre d’entrevistes
8. Valoració-diagnòstic
9. Plantejament
10. Full de seguiment
11. Fitxa de recursos
12. Expedient familiar
13. Memòria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
4 0 4
Sessió Magistral
A9
A12
40 10 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
A12
A15
20 15 35
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A9
4 10 14
Seminaris
A1
A12
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
A15
9 8 17
Atenció personalitzada
A1
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A9
A12
A15
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Realització de l'introducció a la matèria i d'una pràctica d'expectatives.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temari de forma expositiva i dialògica
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Consitirà en fer un portafolis sobre diferents lectures i la seva reflexió en format fitxa.
Seminaris Seminari pràctic sobre documentació específica de Treball Social.
Resolució de problemes, exercicis Pràctiques sobre els contiguts del tenari a través del moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà Presencial a través de les tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma Moodle que el professor atendrà diàriament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
A12
A15
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a l'aula. 20 %
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A9
Portafolis en format revista per grups de 4 'alumnes en que hi figuraran les seves reflexions personals sobre diferents aspectes de l'assignatura. 30%
Seminaris
A1
A12
Dossier de pràctiques sobre el seminari de documentació específica del TS. S'inclourà en el dossier de pràctiques a l'aula. 0 %
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
A15
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a través del moodle. 10 %
Proves de desenvolupament
A9
A12
A15
Serà un exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 40%
Altres  

La segona convocatòria es farà mitjançant una prova escrita, per presentar-se caldrà haver presentat el dossier de pràctiques i el portafolis. Aquest exercici suposarà un 70 %.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Smale, G, Tuson, G, Statham, D, Problemas sociales y trabajo social, 2003, Ed.Morata S.L.
Fernández Garcia, Tomás, Fundamentos del Trabajo social, 2009, Alianza Editorial
Navarro Lliberato, Jordi, Resi ... què?Resiliència, 2011, Silva Editorial
Ander-Egg, Ezequiel , Metodología del trabajo social, 1982, Humanitas
Ander-Egg, Ezequiel, Historia del trabajo social., 1984, El Ateneo
Banks, Sara, Ètica y valores en el trabajo social. , 2002, Paidós
, Llibre Blanc del Treball Social, 2004,
Bermejo, F, Ètica y Trabajo Social, 2002, Comillas
CCPPTS/AS, Còdi d'ètica dels assistents socials, 1989,
Rymond, Mary, El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados, 1995, Thalassa

Complementària Teresa Rosell, L'entrevista en Treball Social, 1987, EUGE
Casado, Demetrio, Introducción a los Servicios Sociales, 1994, Marsiega
CPTS/AS, La confidencialitat i el Secret Professional, 2000,
ICEBS, Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques, 1989, ICEBS
FITS, La ética del trabajo social principios y criterios, ,
Kisnerman, N, Introducción al trabajo social, 1984, Humanitas
Navarro, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del Bienestar, 1997, Ariel
Salcedo, Diego, Los valores en la práctica del Trabajo Social, 2000, Narcea

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent