DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18204006
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
mariateresa.gomariz@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
GOMARIZ MUÑOZ, MARIA TERESA
ORTEGA SANZ, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal • Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes.
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica • Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació •Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
•Tècniques de negociació
•Tècniques benestar psicològic
•Habilitats per parlar en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A21
A22
A23
A24
B2
B6
18 28 46
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A21
A22
A23
A24
B2
B6
0 60 60
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
40 0 40
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional seguint les normes de presentació prèviament facilitades a l’alumnat.
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaràn atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, previa demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A21
A22
A23
A24
B2
B6
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i exercicis pràctics. 40% de la nota final
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluaran el conjunt d'activitats realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional
Presentació: expressió escrita, capacitat d’anàlisi i síntesi, i bibliografia.
30% de la nota final
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin i la presentació oral de les activitats que s'indiquin. 30% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria:

L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs: prova objectiva, portafoli i assistència. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert. Cal complir amb un 80% d'assistència als tallers, la no assistència quedarà penalitzada mitjançant la nota final.

En segona convocatòria:

S'aplicaran els mateixos criteris que en la primera. Els tallers no són recuperables, el no haver assistit quedarà penalitzat mitjançant la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica • Novel, G. et al., Enfermeria Psicosocial, Ultima edició disponible., 1991
• Tazón, P.et al., Relacion y comunicación, Ultima edició disponible., 2000
• Cibanal, L.et al., Tecnicas de comunicación y relacion de ayuda en Ciencias de la Salud, Ultima edició disponible., 2010
• Roca, E., Cómo mejorar tus habilidades sociales, Ultima edició disponible. , 2003
• Valverde, C., Comunicación terapeutica en Enfermería, Ultima edició disponible., 2007
, , ,

Complementària

En funció de la temàtica si és precís es proporcionarà bibliografia específica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent