DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18214006
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
ADELL ARGENTO, BARBARA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal • Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica • Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Pèrdua i dol.Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació • Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A21
A22
A23
B2
B6
18 40 58
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
40 48 88
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A21
A22
A23
A24
B2
B6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic,o pel fòrum de l'assignatura, sempre prèvia confirmació de cita

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluarà l’assistència i la participació activa en les dinàmiques que es realitzin (5%), així com la presentació oral d'un tema (15%)
I els diaris reflexius relacionats al continguts dels laboratoris 40% (10% el primer i els altres dos restants 15% cadascun)
60%
Proves objectives de tipus test
A21
A22
A23
A24
B2
B6
Preguntes tipus test sobre el contingut teòric i pràctic tractat en l’assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La no assistència als tallers suposo que no es pot realitzar el diari reflexiu corresponent en aquest cas cal contactar amb la professora responsable per a que doni l'opció d'un treball substitutori en segona convocatòria. S'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana tant primera com en segona convocatòria , en cas de suspendre alguna de les parts a la primera convocatòria cal tornar-la a presentar en segona convocatòria, en cas de No assistència a algun dels seminaris cal parlar amb la professora per veure quin ha de ser el treball substitutori que cal presentar en segona convocat`ria que sempre serà relacionat amb un treball reflexiu sobre el contingut del seminari.

Per tant en segona convocatòria cas A: Prova objectiva test 40%, presentació oral 15%, diaris 40% (10% si es el primer i els altres dos restants 15% cadascun)

Cas B: alumnat que no ha assistit a la major part de les sessions: 40% prova objectiva i 40% treball reflexiu que indicarà el professorat relacionat amb l'assignatura. Nota màxima 8. S'ha d'aprovar cada apartat per poder mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica Novel G y cols, Enfermeria Psicosocial, última edició disponible,
Tazón P y cols, Relación y comunicación , última edició disponible ,
Cibanal L y cols, Técnicas de comunicacióny relación de ayuda en Ciencias de la Salud, última edició disponible ,
Valverde C, Comunicación terapéutica en enfermería, última edició disponible ,
Roca E., Cómo mejorar tus habilidades sociales, última edició disponible ,

Complementària Colell R, Psicología de las relaciones humanas, de Paris, 2010, Lleida

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent