DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA Codi 18214009
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Adreça electrònica lola.santacatalina@urv.cat
Professors/es
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l’evolució històrica de l’atenció de la salut, el procés evolutiu de l’activitat del cuidatge, els seus orígens, etapes i professionalització. Apropament als paradigmes filosòfics de la ciència i les raons de tenir un marc teòric de cuidatges en la pràctica professional. Concepte de Necessitat humana i les característiques de les necessitats des de la perspectiva holística, dinàmica i la Teoria de Sistemes Estudi dels principis ètics en la professió infermera i la utilització de la bioètica com a eina de reflexió i acció imprescindible per als professionals d’infermeria

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Història del cuidatge en el procés evolutio de l'ésser humà S'estudia l'evolució històrica de l'atenció de la salut, el procés evolutiu de l'activitat de cuidatge, els seus orígens, etapes i professionalització. S'analitza l'evolució del concepte salut-malaltia-guariment, en les diferents èpoques i etapes de la vida. Així com, l'evolució de la concepció social dels conceptes d'infància, etapa adulta, maternitat, envelliment i salut mental. S'estudia la contextualització històrica de l'origen de la ciència i s'analitzen els corrents de pensament i escoles, des de Nightingale a Watson.
Unitat temàtica 2: Ètica del cuidatge Principis ètics en la professió infermera. Descriu els elements per a identificar la Infermeria com a disciplina i els Cuidatges com essència de la professió. Es realitzarà un apropament als paradigmes filosòfics de la ciència així com les raons que fan necessari un marc teòric de cuidatges en la pràctica professional.
Unitat temàtica 3: Bases conceptuals de la infermeria Es realitzarà un apropament als paradigmes filosòfics de la ciència així com les raons que fan necessari un marc teòric de cuidatges en la pràctica professional.
Unitat temàtica 4: La persona i les necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring Concepte de Necessitats Humanes Bàsiques. S'analitzaran les diferències entre desig, motivació i instint. Anàlisis del concepte d'afecció, i identificació, suport emocional i socialització per a un normal desenvolupament dels primers anys de la vida. Caraterístiques de les necessitats des de una perspectiva holística, dinàmica i la teoria de sistemes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A4
A17
B5
C4
C5
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A4
A17
34 35 69
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A4
A17
5 10 15
Seminaris
A4
A17
B5
C4
C5
16 16 32
Treballs
A1
A4
A17
B5
C4
16 12 28
Atenció personalitzada
A1
A4
C4
C5
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
A17
B5
C4
C5
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Presentació en classe dels conceptes nuclears a partir de materials didàctics, guies d'aprenentatge i en plataforma moodel
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Compren part del contingut de l'assignatura. Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons l'objectiu del tema i amb dades addicionals de demanda de l'alumnat
Seminaris Seminari Caring-Cine:consisteix en dos sessions, en el transcurs de les que es projectaran pel·lícules comercials relacionades amb els temes d'estudi. Incloent l'assistència a la projecció i un assaig curt referents als temes considerats en la sessió. Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat
Treballs Classes tutoritzades d'anàlisi documental. L'alumne/a elaborarà un treball escrit sobre una etapa de la Història del Cuidatge. Es realitzaran tres tutories per grup.
Presentació-Exposició. Al finalitzar el treball cada grup realitzarà una presentació en classe d'una etapa de la Història, que serà objecte d'avaluació. Els treballs de grup seran presentats i defensats davant de la resta de l'alumnat.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaràn atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, previa demanda, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A4
A17
Integra part del contingut de l'assignatura. Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segon els objectius del tema i amb dades addiccionals a demanda de l'alumnat. ABP: la recerca i discussió de les evidències científiques, la capacitat de síntesi i l’assimilació dels principis científics, i l’autoavaluació grupal i individual
seminaris + ABP

33,3%
Seminaris
A4
A17
B5
C4
C5
Consisteix en dos sessions, en el transcurs de les que es projectaran pel·lícules comercials relacionades amb els temes d'estudi. Incloent l'assistència a la projecció i un assaig curt referents als temes considerats en la sessió.
Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat
L’observació de l’assistència, participació i aportacions de l’alumnat als seminaris, i les narratives
seminaris + ABP

33,3%
Treballs
A1
A4
A17
B5
C4
Classes tutoritzades d'anàlisi documental. L'alumne/a elaborarà un treball sobre una etapa de la Història del Cuidatge. Es realitzaran tres tutories de dos hores cadascuna per grup.
Presentació-Exposició. Al finalitzar el treball cada grup realitzarà una presentació en classe d'una etapa de la Història, que serà objecte d'avaluació. Els treballs de grup seran presentats i defensats davant de la resta de l'alumnat.
Treballs: presentació escrita i exposició oral, tenint en compte les fonts documentals utilitzades.
33,3%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
A17
B5
C4
C5
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'alumnat ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és breu.
Prova objectiva: assimilació del coneixement i principis científics de l'assignatura en relació als temes de Bases conceptuals d'infermeria.
33,3%
Altres  

En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat aprovarà amb la nota de 5. Per aprovar l'assignatura es tindrà que haver superat les proves o treballs demants en les diferents parts de l'assignatura. Es a dir la nota de la part d'Ètica, la de Història i la de les Bases Conceptuals, tenen que estar aprovades per poder fer mitjana Seminaris + ABP tenen un pes del 33,3% de la nota final

La nota de la segona convocatòria es basarà en la presentació dels treballs que determine el professorat de forma individualtzada per l'alumnat que ho requereixi


Fonts d'informació

Bàsica Busquets,E.,Mir,J., Infermeria i bioètica 1,2,3,4,5,6,7, 2005-2006, Esplugues de Llobregat:Institut Borja de Bioètica
Siles González, José, Historia de la Enfermeria, Aguaclara, Alacant,1999
Camps, Victoria, La voluntad de vivir, 2005, Barcelona:Ariel
Santo Tomás. M., Fundamentos de enfermeria: historia de enfermeria, Masson, Barcelona 1998
Donahue, P, Historia de la Enfermeria, Doyma, 1984
Hernandez Martin, Historia de la Enfermeria en España, Sintesis, 1996
Anton Almenara,P, Ética y Legislación de Enfermeria, 2000, Barcelona,etc..Masson
Eseverni, C, Historia de la enfermeria española e hispano americana, 1995, Madrid: Universitats
Apel, Karl Otto, Estudios Éticos, 1999, México:Fontamara
Domínguez Alcón, Carmen, La Infermeria a Catalunya, Rol, Barcelona, 1981
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermeria , Elsevier, 2007
Medina Castellano, D, Ética y legislación, DAE, Madrid,2000
Consejo General de Colegios oficiales de Enfermeria de España, http://www.enfermundi.com, ,
Consejo Internacional de Enfermeras, http://www.icn.ch, ,
Cultura de los Cuidados. Revista de Enfermeria y Humanidades, http://www.index-f.com/cultura/revista.php, ,
Revista Rol de Enfermeria, http://www.readysoft.es/rol, ,
Híades. Revista de Historia de Enfermeria, http://arrakis.es/ hiades, ,
Museo de Sanidad e Higiene Publica de España (Madrid), http:://www.isciii.es/museo/visita.html, ,
Base de dades de URV, http://teledoc.urv.es/cuidatge/, ,
Base de dades d'infermeria de la Fundación Index, http://www.doc6.es/index/consulta.htm, ,
Associació Espanyola d'Infermeria Docent (AEED), http://www.aeed.net, ,
Portal Enfermeria 21, http://www.enfermeria21.com/textos/index.htm, ,
BDIE. Base de dades per a la investigació d'infermeria elaborada pel grup INVESTEN de l'Institut Car, http://www.isciii.es/investen/bdie/menu.htm, ,
Base de dades d'infermeria llatinoamericana, http://www.bireme.br/bvs/E/ehome.htm, ,
, http://diariomedico.com, ,
, http://www.bioetica-debat.org, ,
Temperamentum. Revista internacional de Historia y pensamiento enfermero, http://www.index-f.com/temperamentum, ,

 

Complementària Ehrenreich, Barbara , Brujas, comadrona y enfermeras: historia de las sanadoras; Dolencias y trastornos; política sexual de la enfermedad , 2a ed. 1984 , Barcelona: La Sal
Collière, M., Promover la vida, 1993, Nueva York; Madrid..:Interamericana
Domínguez Alcón, C., Rodriguez JA, de Miguel JM, Sociologia y enfermeria, 1983, Madrid: Pirámide
Frank Cm, Elizondo T., Desarrollo histórico de la enfermeria, 1961, México, DF.: La Pensa Médica Mexicana
Pastor García LM, León Correa FJ. , Manual de ética y legislación en enfermeria: bioética de enfermeria, 1996, Barcelona: Mosby/Doyma Libros
Siles, José , Pasado, presente y futuro de la enfermeria en España, 1996 , Consejo de Enfermeria de la Comunidad Valenciana
Valls Molins, R , Ética para enfermeria , 1996 , Barcelona: Rol
Cortina, A , El Quehacer ético: una guia para la educación moral , 1996 , Madrid

Recomanacions


 
Altres comentaris
Xaleu estudiant!!
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent