DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18224006
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
maria.sevilla@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
SEVILLA CASADO, MARÍA
PALOMINO MARTINEZ, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica
Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació • Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A21
A22
A23
A24
B2
B6
20 34 54
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
20 40 60
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A21
A22
A23
A24
B2
B6
1 20 21
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de preguntes curtes
A21
A23
B2
B6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sessió Magistral Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals
Pràctiques a laboratoris Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral
30%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A21
A23
B2
B6
Es farà un examen final amb preguntes curtes relacionades amb el temari de l'assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és obligatori assistir al 80% de les pràctiques de laboratori.

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que la primera menys les pràctiques de laboratori que no es podran recuperar.

L'alumne com a màxim podrà treure un 7 (4+3).


Fonts d'informació

Bàsica Roca E. , Còmo mejorar las habilidades sociales , última disponible , 2003
Vallverde C, Comunicación terapéutica en enfermería, última disponible , 2007
Novel G i cols., Infermería Psicosocial, última edició disponible , 1991
Tazón y cols , Relación y comunicación , última edició disponible , 2000
Cibanal L., Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la Salud, última edició disponible, 2010
Colell Brunet R., psicología de las relaciones humanas, , 2010

Es proporcionarà biliografia específica per a les diferents unitats temàtiques.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent