DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE MERCATS TURÍSTICS Codi 21204106
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
BARBERÀ SABATÉ, MARC
Adreça electrònica marc.barbera@urv.cat
Professors/es
BARBERÀ SABATÉ, MARC
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura planteja com objectiu essencial l’estudi dels mercats turístics. Per una banda, es caracteritza el mercat i la seva dinàmica. En segon lloc, s'analitzen els elements relacionats amb la competència en el mercat i la distribució empresarial. En tercer lloc, s'analitzen les estratègies adoptades per les empreses. En quart lloc, es caracteritzen els mercats del sector turístic català i espanyol. Les classes tenen una vessant teòrica però també pràctica: a) es presenten indicadors que seran aplicats; b) es presenten casos pràctics en el context turístic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1. El mercat i la dinàmica empresarial Tema 1. L'estructura de mercat
Tema 2. La dinàmcia del mercat
Tema 3. El creiement empresarial
MÒDUL 2. La distribució i la concentració del mercat Tema 4. La distribució de les empreses
Tema 5. La concentració i la competència en el mercat
Tema 6. Les estratègies empresarials
MÒDUL 3. La competència i les conductes no-competitives: les aplicacions Tema 7. La política de la competència
Tema 8. Les conductes no-competitives I
Tema 9. Les conductes no-competitives II
MÒDUL 4: El sector turístic i els seus impactes Tema 10. L'anàlisi de l'impacte del turisme
Tema 11. El mercat turístic a Catalunya
Tema 12. El mercat turístic a Espanya

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A3
42 42 84
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A18
22 16 38
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
A3
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari, sistema d'avaluació i la planificació de l'assignatura.
Sessió Magistral Presentació del temari planificat pel professor. Les sessions magistrals estaran formades per una part teòrica genèrica i una aplicació a l'àmbit del turisme (a través de l'estudi de casos o bé exemples).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les pràctiques a l'aula TIC es realitzaran setmanalment.
Els alumnes treballaran amb una base de dades homogènia per a tots els alumnes per analitzar un mercat.
A l'aula TICs es treballarà amb l'excel i indicadors que ajudaran a aplicar els conceptes analitzats en la teoria.
Al final del quadrimestre els alumnes hauran de presentar els resultats a través d'un power point.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció en el despatx i via Moodle de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A18
Realització de pràctiques.
L'entrega de les pràctiques es realitzarà en la setmana 14. Els resultats de les pràctiques es presentaran en PPT.
30%
Proves de desenvolupament
A2
A3
Es realitzaran proves de desenvolupament i conceptuals. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria, l'alumne hauràn de realitzar proves de desenvolupament i conceptuals. L'objectiu és que demostri els mateixos coneixements que els seus companys en 1a convocatòria. (70%).

Realització de pràctiques (voluntària). L'entrega de les pràctiques es realitzarà en la setmana 14. Els resultats de les pràctiques es presentaran en PPT. (30%)

Si no s'entreguen les pràctiques, la nota final de la segona convocatòria serà el 100% les proves de desenvolupament i conceptuals.


Fonts d'informació

Bàsica Vogeler Ruiz C. y Hernandez Armand E., , El mercado turistíco, estructura, operación y procesos de producción, Centro de Estudios Ramón Areces, 2000
Pedreño Muñoz A., Introducción a la economía del turísmo en España, Civitas, 1996
Valls, J.F., Las claves del mercado turístico. Como competir en el nuevo entorno, Ediciones Deusto, 1996

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRINCIPIS D'ECONOMIA/21204001
ECONOMIA MUNDIAL/21204002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent