DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MÀRQUETING TURÍSTIC Codi 21204110
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SAVÉ URGELLES, ALBERT
Adreça electrònica albert.save@urv.cat
Professors/es
SAVÉ URGELLES, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Màrqueting Turístic pretén introduir l’alumne en els conceptes estratègics i operatius del Màrqueting, així com la seva filosofia i ubicació en l’empresa turística. El mercat turístic i el comportament dels seus consumidors, la xarxa d’organitzacions públiques i privades que configuren l’entramat turístic d’una zona, les particularitats de la gestió del màrqueting en el sector turístic, les diferents decisions de màrqueting a desenvolupar en el cas de les empreses de serveis turístics i la importància d’una cultura organitzativa orientada al mercat configuren els principals àmbits d’estudi.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Part I. Introducció
1. El concepte i el contingut del màrqueting
1.1 El concepte de màrqueting
1.2 La gestió de màrqueting a l’empresa
1.3 Màrqueting i turisme
Part II. Màrqueting estratègic 2. L’entorn de màrqueting
2.1 L’entorn de màrqueting
2.2 El microentorn de màrqueting
2.3 El macroentorn de màrqueting

3. El mercat i la demanda turística
3.1 Concepte i límits del mercat
3.2 Classificació dels mercats
3.3 La demanda turística
3.4 L’anàlisi de la competència

4. El comportament del turista
4.1 El comportament del consumidor
4.2 Factors que afecten el comportament del consumidor
4.3 El procés de decisió de compra del consumidor

5. El Sistema d' Informació de Màrqueting i la Investigació Comercial
5.1 La necessitat de la informació en la gestió del màrqueting turístic
5.2 El Sistema d’Informació de Màrqueting
5.3 La Investigació Comercial
5.4 El procés d'Investigació Comercial
5.5 Aplicacions de la Investigació Comercial

6. La segmentació del mercat i el posicionament
6.1 El significat de la segmentació
6.2 Els criteris de segmentació
6.3 Estratègies de segmentació
6.4 El procés de segmentació i la identificació del mercat-objectiu
6.5 Tècniques i models de segmentació
6.6 El posicionament en el mercat
Part III. Màrqueting operatiu 7. El producte
7.1 Concepte de producte
7.2 La classificació dels productes i serveis turístics
7.3 La cartera de productes
7.4 El cicle de vida del producte
7.5 El desenvolupament de nous productes

8. Decisions sobre el preu de venda
8.1 Concepte i importància del preu de venda
8.2 Els objectius dels preus
8.3 Factors determinants del preu
8.4 Mètodes de fixació dels preus de venda
8.5 Les estratègies de preus

9. La distribució
9.1 El canal de distribució
9.2 La política de distribució de l’empresa productora
9.3 Els mètodes de venda
9.4 Noves tecnologies en la distribució de serveis

10. La comunicació comercial
10.1 Naturalesa i funció de la comunicació en el màrqueting
10.2 El procés i els instruments de comunicació
10.3 La publicitat
10.4 La promoció de vendes
10.5 Relacions públiques i patrocini
10.6 Altres instruments
Part IV. Pla de Màrqueting 11. El pla de màrqueting
11.1 Utilitat del pla de màrqueting
11.2 Elaboració del pla de màrqueting
11.3 Diagnòstic de la gestió comercial de l'empresa
11.4 Desenvolupament d’estratègies i tàctiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A8
A10
C2
36 54 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
C2
14 15 29
Treballs
A8
A10
C2
1 20 21
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A8
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar l'estudiant el programa de l'assignatura, la seva metodologia i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Exposició del professor dels continguts de l'assignatura de forma reflexiva buscant referents actuals que exemplifiquin els conceptes claus
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i casos que permeten posar en pràctica els principals continguts treballats en les sessions magistrals
Treballs Elaboració en grup d’un pla de màrqueting sobre una empresa turística

Atenció personalitzada
Descripció
Temps reservat per atendre els dubtes dels alumnes referents als exercicis, al treball en grup i qualsevol altra qüestió relacionada amb l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
C2
Resolució de problemes i casos que permeten posar en pràctica els principals continguts treballats en les sessions magistrals 40%
Treballs
A8
A10
C2
Elaboració en grup d’un pla de màrqueting sobre una empresa turística 20%
Proves objectives de tipus test
A8
Dues proves amb preguntes tipus test amb quatre opcions on descompten les respostes errònies. 20% 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Examen teòric.


Fonts d'informació

Bàsica Altés, C., Marketing y Turismo, Síntesis, Madrid
Bigné,J.E.; Font,X. y Andreu, L., Marketing de destinos turísticos, Esic, Madrid
Grande, I., Marketing de servicios, Esic, Madrid
Kotler,P.;Bowen J. y Makens, J., Marketing para turismo, Prentice Hall, Madrid
Martín Armario, E., Marketing, Ariel, Barcelona
Miquel, S.;Mollá,A;Bigné,J.E., Introducción al Marketing, McGrawHill, Madrid
Muñoz, F., Marketing Turístico, Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid
Santesmases,M., Marketing. Conceptos y Estrategias, Pirámide, Madrid

 

Complementària Eigler, P. Y Langeard, E., Servucción. El marketing de los servicios, Mc Graw Hill., Madrid
Lovelock,C, Mercadotecnia de Servicios, Prentice Hall, México
Montaner, J., Estructura del mercado turístico, Síntesis, Madrid
Sáinz de vicuña, J.M, El plan de Marketing en la práctica, ESIC, Madrid
Zeithaml, V.A. y Bitner, M.J., Marketing de Servicios., McGrawHill, México

 

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA BÀSICA/21204008
GESTIÓ D'EMPRESES/21204003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent