DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRINCIPIS D'ECONOMIA Codi 21214001
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
MOGAS AMORÓS, JOAN
FLORES FILLOL, RICARDO
Adreça electrònica joan.mogas@urv.cat
ricardo.flores@urv.cat
Professors/es
MOGAS AMORÓS, JOAN
FLORES FILLOL, RICARDO
Web http://http://gandalf.fcee.urv.es/professors/RicardoFlores/index.html
Descripció general i informació rellevant Assignatura bàsica destinada a apropar als estudiants els principals conceptes utilitzats en economia. Pretén proporcionar als alumnes mecanismes que permetin la comprensió dels conceptes i fenòmens econòmics més habituals del món contemporani, de manera que puguin entendre millor la realitat econòmica que els envolta. En definitiva, persegueix fer l’economia més propera. L’assignatura fa un gran esforç de síntesi per fer cabre tot en 6 crèdits. Donada la seva naturalesa s’ha d’enquadrar en el primer quadrimestre de primer curs. Inclou una part micro i una part macro i s’intenten seleccionar aquells temes de més interès pels alumnes de turisme. OBJECTIUS GENERALS: 1. Conèixer els conceptes, fenòmens, elements i instruments bàsics per tal de comprendre millor el funcionament del mercat, de l’empresa i de la realitat macroeconòmica del dia a dia. 2. Familiaritzar-se amb conceptes i instruments que facilitaran a l’alumne l’enteniment de temes relacionats amb aquesta matèria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció l’anàlisi econòmica 1.1 Definició de ciència econòmica
1.2 Conceptes bàsics
1.3 Els sistemes econòmics
Tema 2: La demanda i l’oferta 2.1 La demanda
2.2 L’oferta
2.3 L’elasticitat i tipus de béns
Tema 3: El mercat 3.1 El mercat i l’equilibri
3.2 El desequilibri
3.3 Formes de competència: perfecta i imperfecta
Tema 4: L’empresa 4.1 La funció de producció
4.2 Els rendiments en la producció
4.3 Els costos
Tema 5: Introducció a la macroeconomia 5.1 Definició, objectius i variables que estudia
5.2 El creixement econòmic
5.3 La inflació
5.4 L’atur
Tema 6: El diner i la política monetària 6.1 El diner
6.2 El sistema monetari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A15
A16
30 45 75
Resolució de problemes, exercicis
A15
A16
15 30 45
Treballs
A15
A16
1 3 4
Presentacions / exposicions
A15
A16
1 2 3
Atenció personalitzada
A16
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
A4
A15
A16
2 5 7
Proves pràctiques
A15
A16
1 4 5
Proves de desenvolupament
A15
A16
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes.
Presentació de l'assignatura: els continguts i el funcionament, com s'avaluarà, què és el que s'ha de fer i què es demana.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Són classes d'uns 50 minuts on el professor exposa els conceptes teòrics corresponents al temari.
Resolució de problemes, exercicis En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts per grups.
Treballs Treball que realitza l'alumne. Han de fer un treball en grup sobre un dels dos temes proposats, amb la finalitat d'aprofundir una mica més en algun dels problemes macroeconòmics presents en la nostra economia.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del treball (prèvia presentació escrita). Es tracta de fer una breu presentació del més destacat del treball elaborat prèviament en grup sobre un dels dos temes proposats.
Atenció personalitzada Consultes individuals.

Atenció personalitzada
Descripció
Es concretarà el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A15
A16
En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts per grups. 20%
Treballs
A15
A16
Treball que realitza l'alumne. Han de fer un treball en grup sobre un dels dos temes proposats, amb la finalitat d'aprofundir una mica més en algun dels problemes macroeconòmics presents en la nostra economia. 10%
Presentacions / exposicions
A15
A16
Exposició oral per part dels alumnes del treball (prèvia presentació escrita). Es tracta de fer una breu presentació del més destacat del treball elaborat prèviament en grup sobre un dels dos temes proposats. 10%
Proves objectives de tipus test
A4
A15
A16
Preguntes sobre la matèria vista en classe. 40%
Proves pràctiques
A15
A16
Exercicis semblants als fets a classe. 10%
Proves de desenvolupament
A15
A16
Pregunta de raonament i interpretació de resultats. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants de diplomatura poden assistir perfectament a les classes de grau i participar a l'avaluació continuada.

Pel que fa a l'avaluació de la segona convocatòria, hi haurà un examen general de tota la matèria (que típicament inclou preguntes de tipus test i proves pràctiques i de desenvolupament).


Fonts d'informació

Bàsica MOCHÓN, Principios de Economía, 2006, Mc Graw-Hill

Complementària

BIBLIOGRA COMPLEMENTÀRIA:

MANKIW: Principios de Economía (2007). Thompson.

CASTEJÓN MONTIJANO, MÉNDEZ PÉREZ: Introducción a la Economía del Tursimo (2002). Prentice Hall.

MOCHÓN: Economía y Turismo (2008). Mc Graw-Hill.

SCHILLER: Principios esenciales de economía (2001). Mc Graw-Hill.

---

LLIBRES D'EXERCICIS RECOMANATS:

CASTEJÓN MONTIJANO, PEREZ ZABALETA, MÉNDEZ PÉREZ: Libro de Prácticas de Economia, Teoría y Política (2002). Mc Graw-Hill.

CASTEJÓN MONTIJANO, MARTÍNEZ MERINO: Introducción a la Economía para Tursimo. Casos prácticos y ejercicios (2003). Prentice Hall.

LORENTE DE LAS CASAS, PARRA LÓPEZ: Economía y Turismo. Prácticas (2005). Mc Graw-Hill.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent