DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ART I ARQUITECTURA Codi 22204006
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
MIRALLES JORI, ROGER
Adreça electrònica guillermo.zuaznabar@urv.cat
roger.miralles@urv.cat
Professors/es
ZUAZNABAR UZCUDUN, GUILLERMO
MIRALLES JORI, ROGER
Web http://www.etsa.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de teoria i historia de l’arquitectura ha d’apropar a l’alumne a l’art i a l’arquitectura del passat amb la finalitat d’entendre quins materials es van emprar. Estudiem els arquitectes i artistes moderns que fa un segle van definir la professió tal i com avui l’entenem. L’assignatura està dividida en dues parts. Una és ‘especulativa’ i l’altre ‘lectiva’.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Crystal Palace.
Joseph Paxton.
II. Manet contra la forma.

Edouard Manet.
III. Història dels dos Quadrats. Suprematisme.
Kasimir Malévich i El Lissitzky.
IV. El moment del cubisme.
Juan Gris. Picasso i Léger.
V. La Red House.

William Morris.
VI. Punt, línia i pla. Bauhaus.
Vasily Kandinsky i Walter Gropius.
VII. Constructivisme rus.
Rodchenko i Meyerhold.
VIII. L'home que va lliurar l'humanitat del treball superflu.
Adolf Loos.
IX. El pavelló de Barcelona.
Mies van der Rohe.
X.La casa d'Aalto a Muratsaalo.
Alvar Aalto.
XI. Les Heures Claires.

Le Corbusier.
XII. Paisatge americà.

Frank Lloyd Wright.
XIII. Com mirar a l'antiguitat.
Le Corbusier-Martienssen.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
4 0 4
Presentacions / exposicions
A14
B3
B6
B10
C3
C4
25 25 50
Seminaris
A14
B3
B6
B10
C4
25 25 50
Presentacions / exposicions
A14
B3
B6
B10
C3
C4
20 24 44
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Debat sobre la idea d'arquitectura.
Visualització d'un DVD.
Presentacions / exposicions Explicació en profunditat d'una obra d'art o d'arquitectura.
Seminaris Discussió de les problemàtiques aparegudes en el decurs de les investigacions portades a terme pels alumnes.
Presentacions / exposicions Exposició dels conceptes arquitectònics que es treballen a classe: Espai, color, forma, escala, ritme, textura, llum, pes, línia i sòlid-cavitat.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendran els alumnes que tinguin qualsevol dubte. Presencialment en el despatx del professor els divendres de 13h a 15h. Per correu electrònic a l'adressa roger.miralles@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A14
B3
B6
B10
C4
Treball de recerca sobre una obra arquitectònica. 30 %
Presentacions / exposicions
A14
B3
B6
B10
C3
C4
S'evaluarà la presentació que faci el grup d'alumnes sobre un d'aquests temes: Espai, Color, Forma, Escala, Ritme, Textura, Llum, Pes, Línia i Sòlid-Cavitat. 30%
Altres  

Exàmen

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Modos de ver, Berger, John, Gustavo Gili, Barcelona 2000
Pevsner, Nikolaus, Breve historia de la arquitectura europea, Alianza, Madrid 1994
Gombrich, Ernst H, Historia del arte, Debate, Madrid 1997
Daza, Ricardo, Buscando a Mies, Actar, Barcelona 2000
BIBLIOGRAFIA GENÈRICA:

 

 

Argan, Giulio Carlo, El  Arte Moderno, Akal, Madrid 1992.

 

Baker, G.h., Análisis de la forma, Barcelona, Gustavo Gili 1998.

 

Frampton, K. Historia crítica de la arquitectura moderna, Gustavo Gili 2002.

 

Handke, Peter, La doctrina del Saint Victoire, Alianza, Madrid 1985.

 

Hertzberger, Herman, Lessons for students in Architecture 1, 010 Publishers, Rotterdam 2000.

 

Hertzberger, Herman, Space and Architecture, Lessons for students in Architecture, 2,  010 Publishers, Rotterdam 2000.

 

Le Corbusier, Hacia una arquitectura (1927), Apostrofe, Barcelona 1996.

 

Leupen, B. Proyecto y análisis. Evolución de los principios en arquitectura, Barcelona GG, 1999

 

Mondrian, Piet, La Nueva Imagen en la pintura (1917) Colegio Oficial de
Aparejadores. y Arquitectos Técnicos/Librería Cajamurcia, Murcia 1993.

 

Müller, W.; Vogel, G. Atlas de arquitectura, 2vol. Madrid, Alianza, 1992

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Los principios de la arquitectura moderna. Sobre la nueva tradición del siglo XX, ed. Revesté, Barcelona 2005

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Existente Space & Architecture, Studio Vista Limited, London 1971

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Genius Loci Paesaggio Ambiente Architecttura, Electa editrice, Milano 1979

 

Chrisitan Norberg-Schulz, Intenciones en Arquitectura,  GG Reprints, Barcelona 1998

 

Quetglas, Josep,  El horror cristalizado. Imágenes del Pabellón de Alemania de
Mies van der Rohe
, Actar. Barcelona, 2001.

 

Steen Eiler Rasmussen, La experiencia de la aruqitectura, Mairea/Celeste, Madrid 2000

 

Roth, L.M., Entender la arquitectura. Sus elementos, su historia y significado, Barcelona, Gustavo Gili 1999

 

Wright, Frank Lloyd, The Arts and Crafts of the Machine (1901).Els arts i els oficis de la màquina, ETSAB.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent