2006_07
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
 Assignatures
  PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ INFANTIL
   Metodologia docent
L’estratègia metodològica que es planteja en l’assignatura és el resultat de la presa d’una sèrie de decisions que configuren la seva identitat: La seva contextualització El desenvolupament de l’activitat professional del futur mestre/a especialista en educació infantil comporta un grau molt elevat de contextualització . Situem l’estratègia metodològica en el procés de professionalització progressiva dels alumnes en el seu futur àmbit de treball, l’etapa 0-6 anys, i amb la forma en què es desenvolupa aquesta pràctica professional. Una proposta que abasti tota l’etapa: l’escola bressol i el parvulari Bona part de la formació del futur mestre d’educació infantil s’ocupa, en general, del parvulari. L’assignatura intenta posar de relleu les continuïtats i també allò que hi ha d’específic en els dos cicles. Referents disciplinaris diversos Els àmbits d’experiència en què es concreten els continguts de l’assignatura reposen en referents disciplinaris diversos tot i que , en el nostre cas, el referent psicològic i psicopedagògic n’és l’eix vertebrador. Formació global i integradora L’alumne és un estudiant de 3r curs que finalitza el seu període de formació. Per una banda, parteix de coneixements previs en l’àmbit de la psicologia procedents d’altres assignatures cursades anteriorment -psicologia evolutiva i psicologia de l’educació- i per tant, es tracta d’evitar la repetició de continguts. Per altra part, necessita construir una visió global que l’ajudi a integrar i relacionar els aprenentatges realitzats. Es pretén, en primer lloc, contextualitzar els continguts en el període temporal que ens delimita ja que contempla una especificitat i uns canvis que no tenen paral•lelisme en l’etapa de la vida de les persones. En segon lloc, establir relacions entre els temes desenvolupats en altres assignatures del curs i d’altres cursos. Vincular el treball de l’estudiant amb el Practicum II L’assignatura es cursa el segon quadrimestre i l’estudiant ja ha realitzat el Practicum II. L’estratègia metodològica vincula les activitats proposades amb el Practicum realitzat per l’alumne. Ajuda educativa orientada a promoure una anàlisi de les pràctiques educatives El tipus de demandes i les necessitats a les qual ha de parar esment un mestre/a d’infantil es resolen de maneres manifestament diverses però responen a premisses que poden ser abordades en la formació dels futurs professionals. Apropem l’alumne a l’anàlisi d’aquesta realitat professional complexa, per tal que adquireixi els instruments bàsics per encarar-se de manera eficaç a aquestes situacions canviants, ajudant-los a prendre decisions ajustades i parant esment a les condicions que defineixen la naturalesa i l’abast d’aquestes situacions. Seqüència de formació general per a tots els mòduls Definim una seqüència formativa general per a tots els mòduls:  Fase inicial, de presentació i contextualització. En aquesta fase es pretén que l’estudiant arreli els objectius a assolir en el context professional  Fase de desenvolupament, d’elaboració i treball És la fase en la qual professorat i alumnat desenvolupen tasques i activitats diverses per promoure la construcció d’aprenentatges. L’ alumne elabora informació, integra coneixements, fa recerca a fonts d’informació, ... És molt decisiva la tutorització i el seguiment de la professora  Fase de tancament, de resultats i conclusions És la fase de síntesi, d’estructuració del que s’ha treballat en les fases anteriors. L’alumne presenta resultats i conclusions, qüestions obertes i nous problemes En les diverses fases de la seqüència formativa general per a tots els mòduls hi ha descrit la naturalesa del treball de l’estudiant: - Treball d’activitats presencial: hores de treball i docència presencial. - Treball dirigit: hores estimades per a la realització de treballs encarregats, dirigits o supervisats per la professora. Inclouen la tutoria. - Aprenentatge autònom : hores d’estudi i treball autònom per assolir els objectius de l’assignatura - Activitats d’avaluació: hores de treball relacionat amb l’avaluació, que inclouen el temps de preparació i el temps dedicat a la realització de les activitats d’avaluació Estructura de participació col•laborativa L’estratègia metodològica adoptada es basa en el treball cooperatiu. La interacció entre iguals com a font d’aprenentatge . Dinàmica interactiva de construcció conjunta de coneixements mediada per les TIC El nostre projecte assumeix la inclusió de les TIC en el procés d’ensenyament i aprenentatge des de diferents vessants: la pissarra digital, l’entorn virtual, la tutorització, ... L’avaluació continuada de l’aprenentatge dels alumnes L’avaluació està present en els tres àmbits o fases de la seqüència de formació general per a tots els mòduls i es basa en una avaluació per carpetes.