Mestre Especialitat en Educació Musical (1997) |
Assignatures |
DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I |
Metodologies |
DADES IDENTIFICATIVES | 2006_07 |
Assignatura | DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I | Codi | 11121102 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Obligatòria | Segon | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Descripció | |
Activitats Introductòries | Explicació programa, planificació del curs i explicació de la metodologia del curs i dels criteris d'avaluacio del coneixements. |
Sessió Magistral | Explicació d'aquells continguts teòrics que es consideren fonamentals en cada un del temes i subtemes. Amb el suport de retroprojector, apunts i lectures recomenades i/o obligatòries. |
Presentacions / exposicions | Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. Realitzaran les activitats organitzades i programades pels responsables de cada tema pràctic.Hauran de reflectir la seva visió crítica de la sessió realitzada en una memòria de les exposicions. |
Treballs | Els alumnes realitzaran un treball pràctic en grup de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge encaminades a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil o de Primària. Els alumnes rebran les pautes necessàries per a la realització del treball. Cada grup presentarà a l'aula el seu treball sobre un contingut procedural del temari. La presentació consistirà en la justificació teòrica, el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de classe- d'una bateria d'activitas programades per treballar uns determinats continguts lingüístics dels currículums d'Educació Infantil o de Primària. Els treballs a realitzar -repartits entre els diferents grups- són els següents: 1.- Les cançons com a recurs didàctic en l'àrea de llenguatge. 2.- Els contes com a recurs didàctic en l'area de llenguatge. 3.- Tècniques d'expressió oral: el debat. 4.-Tècniques d'expressió oral: la conferència. 5.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració. 6.- Crativitat i expressió oral i escrita: la descripció. 7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia. 8.- Didàctica del vocabulari i de la seva conceptualització. 9.- La dramatització a l'aula 10.- La literatura popular a l'escola. 11.- L'ensenyament de la gramàtica. 12.- L'ensenyament del fonemes de la llengua i els ajuts per a la seva realització fonètica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària | Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitas pràctiques guiades per la professora. Els exercicis són les següents (subjectes a variacions i independentment d'altres que es puguin afegir): 1.-Anàlisi i comentari personal dels objectius i dels continguts de l'àrea de llenguatge dels currículums d'Educació Infantil i d'Educació Primària. 2.-Pràctica sobre la comprensió lectora en una activitat col.lectiva de lectura "guiada". 3.-Pràctica sobre la comprensió lectora en una activitat de lectura "compartida" 4.- Pràctiques sobre l'ensenyament processual de l'expressió escrita: coherència, cohesió, generació d'idees. 5.- Pràctica sobre l'ensenyamwent funcional de l'expressió escrita: edició d'un recull de textos. 6.- Pràctica sobre la correcció de textos escrits i l'avaluació. 7.- Pràctiques sobre l'elaboració de diferents matrius sil.làbiques. 8.- Anàlisi i avaluació de textos infantils amb errades d'ortografia natural. Propostes de treball de prevenció i de recuperació. 9.- Classificació de diferents errades d'ortografia arbitrària. 10.- Exercicis de sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària. 11.- Exercicis d'automatització de les normes de l'ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats. 12.- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells. 13.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada", "el tiempo de compartir" del llibre d'Ana Mª Borzone de Manrique "Leer y escribir a los 5". |
Estudis previs | Llibre de lectura obligatòria: "Llegir i escriure per viure", de Montserrat Fons. Ed La Galera. Diverses lectures recomanades. |