2006_07
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
 Assignatures
  DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació programa, planificació del curs i explicació de la metodologia del curs i dels criteris d'avaluacio del coneixements.
Sessió Magistral Explicació d'aquells continguts teòrics que es consideren fonamentals en cada un del temes i subtemes. Amb el suport de retroprojector, apunts i lectures recomenades i/o obligatòries.
Presentacions / exposicions Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. Realitzaran les activitats organitzades i programades pels responsables de cada tema pràctic.Hauran de reflectir la seva visió crítica de la sessió realitzada en una memòria de les exposicions.

Treballs Els alumnes realitzaran un treball pràctic en grup de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge encaminades a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil o de Primària.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a la realització del treball.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball sobre un contingut procedural del temari.

La presentació consistirà en la justificació teòrica, el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de classe- d'una bateria d'activitas programades per treballar uns determinats continguts lingüístics dels currículums d'Educació Infantil o de Primària.

Els treballs a realitzar -repartits entre els diferents grups- són els següents:
1.- Les cançons com a recurs didàctic en l'àrea de llenguatge.
2.- Els contes com a recurs didàctic en l'area de llenguatge.
3.- Tècniques d'expressió oral: el debat.
4.-Tècniques d'expressió oral: la conferència.
5.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració.
6.- Crativitat i expressió oral i escrita: la descripció.
7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia.
8.- Didàctica del vocabulari i de la seva conceptualització.
9.- La dramatització a l'aula
10.- La literatura popular a l'escola.
11.- L'ensenyament de la gramàtica.
12.- L'ensenyament del fonemes de la llengua i els ajuts per a la seva realització fonètica.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitas pràctiques guiades per la professora.

Els exercicis són les següents (subjectes a variacions i independentment d'altres que es puguin afegir):
1.-Anàlisi i comentari personal dels objectius i dels continguts de l'àrea de llenguatge dels currículums d'Educació Infantil i d'Educació Primària.
2.-Pràctica sobre la comprensió lectora en una activitat col.lectiva de lectura "guiada".
3.-Pràctica sobre la comprensió lectora en una activitat de lectura "compartida"
4.- Pràctiques sobre l'ensenyament processual de l'expressió escrita: coherència, cohesió, generació d'idees.
5.- Pràctica sobre l'ensenyamwent funcional de l'expressió escrita: edició d'un recull de textos.
6.- Pràctica sobre la correcció de textos escrits i l'avaluació.
7.- Pràctiques sobre l'elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
8.- Anàlisi i avaluació de textos infantils amb errades d'ortografia natural. Propostes de treball de prevenció i de recuperació.
9.- Classificació de diferents errades d'ortografia arbitrària.
10.- Exercicis de sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària.
11.- Exercicis d'automatització de les normes de l'ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats.
12.- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
13.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada", "el tiempo de compartir" del llibre d'Ana Mª Borzone de Manrique "Leer y escribir a los 5".
Estudis previs Llibre de lectura obligatòria: "Llegir i escriure per viure", de Montserrat Fons.
Ed La Galera.

Diverses lectures recomanades.