2006_07
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Pedagogia (2002)
 Assignatures
  TEORIA DE L'EDUCACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Introducció En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació?

Bloc temàtic 1 1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants.
1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg.
Bloc temàtic 2 2.1 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l’educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia.
2.2 Organització dels sabers pedagògics.
Bloc temàtic 3 L’ésser humà com educable (possibilitat de l’educació) i con educand (necessitat de l’educació), i com ésser relacional.

Bloc temàtic 4 4.1 L’educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d’integració educativa i cultural. Pedagogia compensatoria.
4.2 Pedagogia ambiental.

Bloc temàtic 5 5.1 L’ésser humà subjecte de l’educació. El personalisme: conseqüències pedagògiques (educació integral i diferenciada).
5.2 Llibertat i educació.
5.3 Axiologia educativa. Educació i valors.
5.4 Finalitats educatives, competències i objectius educatius.
Bloc temàtic 6. Les dimensions humanes i la seva educació. Educació moral, afectiva, social, intel•lectual, de la creativitat, sexual i educació física
Bloc temàtic 7 L’atenció a la diversitat en l’educació. Educació per a la igualtat d’oportunitats en l’educació.
Bloc temàtic 8 Teories pedagògiques contemporànies.
– Modernitat i postmodernitat i educació.
– L’escola de Frantkfurt: J. Habermas (l’acció comunicativa i la teoria crítica).
– La teoria de la justícia de Rawls.
– Altres moviments pedagògics emergents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l’altermundialisme, etc.