Pedagogia (2002) |
Assignatures |
TEORIA DE L'EDUCACIÓ |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2006_07 |
Assignatura | TEORIA DE L'EDUCACIÓ | Codi | 11151012 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
9 | 9 | 0 | Troncal | Segon | Anual |
Objectius | Recomanacions | Metodologia docent |
Metodologia avaluació | Programa | Perfil de competències |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
Introducció | En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació? |
Bloc temàtic 1 | 1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants. 1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg. |
Bloc temàtic 2 | 2.1 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l’educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia. 2.2 Organització dels sabers pedagògics. |
Bloc temàtic 3 | L’ésser humà com educable (possibilitat de l’educació) i con educand (necessitat de l’educació), i com ésser relacional. |
Bloc temàtic 4 | 4.1 L’educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d’integració educativa i cultural. Pedagogia compensatoria. 4.2 Pedagogia ambiental. |
Bloc temàtic 5 | 5.1 L’ésser humà subjecte de l’educació. El personalisme: conseqüències pedagògiques (educació integral i diferenciada). 5.2 Llibertat i educació. 5.3 Axiologia educativa. Educació i valors. 5.4 Finalitats educatives, competències i objectius educatius. |
Bloc temàtic 6. | Les dimensions humanes i la seva educació. Educació moral, afectiva, social, intel•lectual, de la creativitat, sexual i educació física |
Bloc temàtic 7 | L’atenció a la diversitat en l’educació. Educació per a la igualtat d’oportunitats en l’educació. |
Bloc temàtic 8 | Teories pedagògiques contemporànies. – Modernitat i postmodernitat i educació. – L’escola de Frantkfurt: J. Habermas (l’acció comunicativa i la teoria crítica). – La teoria de la justícia de Rawls. – Altres moviments pedagògics emergents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l’altermundialisme, etc. |