Mestre Especialitat en Educació Primària (1997) |
Assignatures |
TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D´EDUCACIÓ |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2007_08 |
Assignatura | TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D´EDUCACIÓ | Codi | 11131004 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Troncal | Primer | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema 1. Introducció epistemològica. | Concepte i fonaments de l’educació. Terminologia, conceptes i fonaments. Aspectes epistemològics. L’educació Contemporània (períodes i cronologia). |
Tema 2. Bases ideològiques de l'educació contemporània. | La Il.lustració. La Pedagogia de la Revolució Francesa. |
Tema 3. Pedagogia Activa. | Naturalisme pedagògic (Rousseau, J.J.) Romanticisme pedagògic (Pestalozzi, J.H.) Pedagogia sitèmica (Herbarts, J.F.) Teories idealistes o del desenvolupament moral (Kant, I.; Fichte, J.G.; Shelling, F.W.; Hegel, G.F.; Richter, J.P.) L'Escola Nova |
Tema 4. Educació Infantil | Origens i evolució de l'educació infantil. |
Tema 5. Positivisme pedagpogic. | Positivisme (Comte, A.; Bain, A.; Stuart Mill, J.) Positivisme evolucionista (Darwin, Ch.; Spencer, D.) |
Tema 6. Sociologisme pedagògic. | Socialisme científic (Marx, K.) Ciència Social (Durkheim, E.) L'Escola del treball (Kerchensteiner, G.; Natorp, P.) Altres autors (Owen, R.; Fourier, F.M.; Proudhom, J.P.) |
Tema 7. Teories personalistes. | Mounier, E. Lorenzo Milani. l'Escola de Barbiana. |
Tema 8. Teories llibertàries i antiautoritàries. | Anarquisme i Escola llibertària. Leon Tolstoi. L'Escola moderna de Ferrer i Guàrdia. A.S. Neill i l'Escola de Summerhill. Carl R. Rogers |
Tema 9. Contra la institució escolar | Desescolarització (Illich, I.) Deseducació (Goodman, P.) L'Escola ha mort (Reimer, E.) |
Tema 10. La pedagogia reproduccionista. | Bourdieu-Passeron Baudelot-Establet Bowles-Gintis |
Tema 11. Pedagogia postmoderna. | Origen i principals autors. Educació en la postmodernitat. |
Tema 12. Pedagogia crítica. | L'educació lliberadora (Freire, P.) Escoles democràtiques (Apple, B.) El professorat com a intel.lectual (Giroux, H.) La (des) educació (Chomsky, N.) |
Tema 13. Evolució del sistema educatiu fins a la LOE. | Origen de les institucions educatives a l'Estat Espanyol. De la lley Moyano a la II República.. Les institucions educatives durant el franquisme. Legislació actual. |
Tema 14. Característiques generals de la societat actual. | Societat de la informacíó/Societat del risc/Societat dialògica (Castells, M.; Beck, U.; Habermas, J.) Agents educatius que intervenen en el desenvolupament dels infants i joves al segle XXI. |