Mestre Especialitat en Educació Física (1997) |
Assignatures |
SOCIOLOGIA DE L´EDUCACIÓ |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2007_08 |
Assignatura | SOCIOLOGIA DE L´EDUCACIÓ | Codi | 11101003 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Troncal | Primer | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Bloc I: Sociologia i Sociologia de l’Educació | Tema 1: L’objecte d’estudi de la Sociologia: característiques de la sociologia com a ciència. Context de naixement de la sociologia. Aportacions dels clàssics sobre la sociologia de l’Educació: pensament marxista, pensament funcionalista i pensament weberià. |
Tema 2: El mon de l’Educació com a construcció social. L’educació al llarg del temps. L’educació com un sistema al servei de les necessitats socials. |
|
Bloc II: L’escola com institució social. | Tema 3: Les funcions socials de l’educació. |
Tema 4: El procés de socialització: educació i relacions de gènere. Anàlisi de les desigualtats per gènere que es mantenen, reprodueixen i produeixen dins de les aules. |
|
Tema 5: Família i escola: estratègies diverses davant l’educació. Tipus de famílies i ús social de l’educació. Formes socials d’educar i socialitzar. |
|
Bloc III: La construcció de l’èxit i el fracàs escolar: teories per a una explicació. | Tema 6: Funcionalisme i credencialisme. La meritocràcia com a paradigma i formula de funcionament. El debat sobre el servei social dels títols. |
Tema 8.: Desigualtats socials i desigualtats escolars: el debat sobre les reformes. Els interessos socials i polítics de les reformes. |
|
Tema 7: Teories de la reproducció i teories de la resistència. L’escola com a sistema social no neutre. La producció de desigualtats per part de l’escola. El fracàs com a forma de resistència cultural. |
|
Bloc IV: Els agents implicats en l’educació. | Tema 9: La professió docent: les característiques socials dels ensenyants. Feminització i proletarització de l’ensenyament com a professió. El debat entre les professions i les semiprofessions. |
Tema 10: L’alumnat: la vida dins les aules. Conflictes i violència dins de les aules. Els alumnes com a grups socials no homogeni. L’heterogeneïtat dins de les aules. |
|
Tema 11: L’escola-xarxa i les relacions escola-comunitat. Els projectes de ciutats educadores. |
|
Bloc V: Diversitat cultural i educació. | Tema 12: Cultura i curriculum. Els processos d’incorporació d’alumnat immigrat dins de les aules. La problemàtica de la diversitat cultural. |
Tema 13: La solució assimilacionista, la solució intercultural i la solució multicultural. La pràctica escolar en un context culturalment i socialment heterogeni. |