Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) |
Assignatures |
DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2008_09 |
Assignatura | DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA | Codi | 11111018 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Troncal | Segon | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. MATEMÀTICA A L’EDUACIÓ INFANTIL. ASPECTES GENERALS |
Formació de l’estructura del pensament matemàtic de l’infant de 0 a 6 anys: Llenguatge matemàtic: Incidència de la matemàtica en la formació íntegra de l'infant. Funcions. La formació dels conceptes. Objectius globals de les matemàtiques a l’Educació Infantil. Coneixement de l’actual currículum del Departament d’Educació. Fonaments i bases psicopedagògiques del currículum. Criteris metodològics i d’avaluació. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. Nivells de concreció. |
2. RELACIONS LÒGIQUES. | Qualitat dels objectes: Reconeixement i comparació de qualitats. Semblances i diferències. Seriacions. Agrupacions i subagrupacions. Afirmació i negació. Conjunció i disjunció. Classificacions. Transformacions: operadors qualitatius. Relacions: Relació d'equivalència: aparellaments segons qualitats sensibles. Relació d'ordre: ordenacions. Altres tipus de relacions. Correspondències qualitatives. Resolució de problemes. |
3. NOCIÓ DE QUANTITAT. EL NOMBRE. CÀLCUL MENTAL | Noció de quantitat i introducció al nombre: Aspectes teòrics. Els dos nivells del tractament del nombre. Plantejaments de Canals, Piaget, Kamii, Baroody, Brissiaud, Dickson, Brown, Gibson i d'altres. Primeres experiències numèriques. Conservació de les quantitats. Quantificadors: alguns, pocs, molts... Comparació quantitativa. Correspondència entre dues agrupacions. Relació d'equivalència quantitativa: classificació. Relació d'ordre: ordenació quantitativa, ascendent i descendent. Relació d'inclusió. Cardinalitat. Comptatge. Els símbols numèrics. Sèrie numèrica, ordinal i cardinal. Els nombres i la relació amb el món real. Descomposició del nombre. Càlcul: Noció experimental d'operació. Agrupació i subagrupació: el tot i la part. Noció d'operació com a transformació. Correspondència i diferència quantitativa entre dues agrupacions. El càlcul mental com a vertader càlcul. Relació entre els nombres. Simbologia: = + -. |
4. L'ESPAI: ORIENTACIÓ-POSICIÓ. INICI A LA GEOMETRIA | Domini de l’espai: Etapes d'orientació i organització espacial: organització interna del jo corporal, la situació de l'objecte respecte el propi cos, respecte l'objecte i la situació dels objectes entre si. Nocions de situació i posició. Nocions de direcció. L'orientació: organització segons els tres eixos. Camins sobre laberints i quadrícules. Coneixement de les figures: Percepcions tàctils i visuals. Equivalències topològiques. Volum, superfície i línia. Ordre lineal i cíclic. Línia oberta i tancada: dins, fora. Noció de frontera i regió a l'espai, superfície i línia. Relacions projectives. Noció intuïtiva de línia recta i corba. Superfície plana i corba. Observació i experimentació amb la vista, ombres i estampacions. Els punts de vista. Línies poligonals. Coneixement de les formes. Característiques comunes de diverses figures de l'espai i del pla: comparació i classificació. Figures planes bàsiques. La simetria. |
5. MESURES I ESTADÍSTIQUES SENZILLES | Noció elemental de magnitud i mesura. Mesures de longitud, capacitat, massa, temps i d'altres. Experimentació sensorial de les mesures. Descoberta de la unitat de mesura. Estadístiques senzilles de fets quotidians a l'abast dels nens i les nenes: presa de dades i representació en gràfics de barres i pictogrames. |