Pedagogia (2002) |
Assignatures |
EDUCACIÓ PER A LA SALUT |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | EDUCACIÓ PER A LA SALUT | Codi | 11151218 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | ||||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Optativa | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Unitat temàtica 1. | FONAMENTS I JUSTIFICACIÓ DE L'EDUCACIÓ PER A LA SALUT: 1.1. La salut i els seus determinants. 1.2. La salut com a concepte dinàmic. 1.3. Bases teòriques de l’EpS. Antecedents. 1.4. L’EpS vs educació sanitària. LA SALUT COM A PATRIMONI DE LA COL.LECTIVITAT: LA PROMOCIÓ O FOMENT DE LA SALUT. 1.2. Conferències sobre Promoció de Salut: -Alma-Ata, 1978 -Carta d’Ottawa, 1986 -Conferència d’Adelaida, 1988 -Conferència de Swudswall, 1991 -Cimera de la Terra, 1992 -Conferència de Yakarta, 1997 1.3. Eixos de la Promoció de la salut. |
Unitat temàtica 2. | LA PROMOCIÓ DE LA SALUT COM EINA A L'ABAST DE LA PEDAGOGIA. 2.1. La Salut Pública: historia, conceptes, evidències. -Sistemes de salut. La Organització Mundial de la Salut. Conceptes bàsics: risc, perill, accident, vulnerabilitat. Prevenció: tipus. La vulnerabilitat natural, física, econòmica, ideològica, política, cultural i educativa. 2.2.Professionals de la pedagogia vs professionals de la salut. -Perfil professional. |
Unitat temàtica 3. | LA PEDAGOGIA I LES CIÈNCIES DE L'EDUCACIÓ AL SERVEI DE LA PROMOCIÓ DE LA SALUT DE LA CIUTADANIA I LES COMUNITATS. 3.1. Concepte comunitat, tipus i desenvolupament. 3.2.L’EpS i el màrqueting com a eines de Promoció de Salut. 3.3. Els valors, creences, actituds i pràctiques socials. 3.4. Objectius d’Eps. 3.5.Tècniques i instruments del màrqueting social. |
Unitat temàtica 4. |
LA DIDÀCTICA A L'ABAST DE L'EpS. 4.1. Metodologia d’intervenció en EpS. 4.2. Tècniques per a la comunicació grupal. 4.3. Tècniques per a la comunicació personal. 4.4. Evidència de la Promoció de la salut. Eficàcia de les intervencions. Resultats socials i de salut. 4.5. Recursos didàctics a l’abast de la Promoció de la Salut. |
Unitat temàtica 5. |
PROGRAMES D’EpS SEGONS NECESSITATS I PROBLEMES DE LA POBLACIÓ. 5.1. Els grups socials i les seves necessitats en matèria d’EpS. 5.2. Programes d’EpS i contextos d’aplicació. - Alimentació. - Gestió del temps per una vida saludable. - Afectivitat i sexualitat. Planificació Familiar. - Relacions de dependència i violència segons gènere, ètnia, classe i raça. - Ciutats i pobles saludables. Viure, treballar i gaudir de pobles i ciutats. - Escoles i universitats promotores de salut. - Centres hospitalaris i d’atenció primària, promotors de salut. |