2009_10
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
 Assignatures
  DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg.
Treballs Presentació de TREBALLS. curs 2009-2010

1.- TREBALL EN GRUP

• LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA…

Treball en grup de 2 o 3 alumnes.
Aspectes a tenir en compte:
- Es realitzarà a partir d’articles de revistes, aportacions extretes d’internet, comunicacions o ponències de congressos, jornades etc. que responguin a la línia constructivista de l’ensenyament / aprenentatge i que facin referència preferentment a la didàctica de les matemàtiques a l'educació infantil i/o cicle inicial de primària.

- Es farà una exposició oral davant la classe seguint el calendari establert on hi participaran de manera proporcional els/les 2 o 3 components del grup.

- Es presentarà el treball per escrit, mitjançant un document digital presentat a l’espai Moodle, tenint en compte que l’extensió no ha de superar 3 pàgines, lletra Arial de 12 a 1.5 espais.
- Síntesi de l'article, comunicació, ponència....
- Comentari subjectiu de cada membre del grup.
- Annex: Fotocòpia de l'article, comunicació, ponència...

• PREPARACIÓ I PRESENTACIÓ D’UN PROJECTE.
Treball en grup de 2 o 3 alumnes: es podrà triar una activitat entre les suggerides o proposades a l’aula.

• UNITAT DE PROGRAMACIÓ

Treball en grup de 3 o 4 alumnes:
Aquest treball consisteix en confeccionar una unitat de programació entorn a una temàtica global encara que cal centrar-la només en una competència matemàtica.

Apartats de la UP:
- Competències i Objectius didàctics a desenvolupar en la UP
- Activitats d’una o dues sessions a experimentar amb nens o nenes d’educació infantil.
- Observacions recollides en la pràctica.
- Material didàctic elaborat.

2.- TREBALL INDIVIDUAL


• LECTURA DE DOS LLIBRES

a) Escollir-ne un dels dos següents:
- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat, 90 p. Barcelona.
- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996), La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col•lecció "Temes d'Infància", núm. 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p., Barcelona.

b) Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona. (Llegir almenys les primeres 92 pàgines)

Per cada lectura fer un treball d'entre una pàgina i mitja i dues, lletra Arial de 12 a 1.5 espais. El contingut d'aquest treball ha de fer referència a textos concrets de l'obra que es considerin interessants de comentar i un apartat final que resumeixi l'opinió personal sobre el contingut del llibre.
Els textos seleccionats per fer el comentari s'han de copiar fins un màxim de 4 línies i fer referència al número de la pàgina del llibre. L'opinió personal s'ha d'expressar amb les pròpies paraules.

• PRESENTACIÓ DE 5 FOTOGRAFIES

S’hauran de fer fotografies amb contingut matemàtic seguint unes pautes treballades a l’aula i dins d’un termini establert.


ALTRES ACTIVITATS:
Hi haurà propostes puntuals suggerides per situacions creades a classe.
Presentacions / exposicions L'activitat específica de presentacions / exposicions és la que s'ha fet referència a l'apartat anterior. Veure lectura i exposició d'un article.
Sessió Magistral Per cada apartat i/o tema de la programació l'alumnat disposa d'un dossier amb una selecció de textos i propostes didàctiques.
Els espais expositius per part del professor consisteixen en comentar i ampliar la informació dels dossiers esmentats.
Pràctiques a través de TIC El seguiment del curs es fa assistint a l’aula presencial i també intervenint a l’aula virtual a través de l’espai Moodle. És imprescindible la participació en fòrums i presentació de treballs en aquest espai.
Es van actualitzant els coneixements tecnològics a l’aula treballant amb la PDI, pissarra digital interactiva connectada a Internet, que permet al mateix temps visitar i recomanar diferents webs i recursos. També es fan sessions a l’aula d’informàtica.

Pràctiques a laboratoris Per a cada apartat de la programació l'alumnat fa una manipulació dels materials didàctics i jocs del laboratori de Didàctica de les Matemàtiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Situacions de resolució de problemes i/o pràctica d'exercicis a l'aula ordinària:
- Durant la sessió magistral el professor provoca situacions a partir de les quals l'alumnat ha de descobrir els continguts , estratègies, procediments, etc. que hi estiguin relacionats.
- A les sessions de laboratori es plantegen situacions de didàctica de les matemàtiques perquè les resolgui l'alumnat adoptant el paper d'alumne escolar.
- S'exerciten activitats i/o jocs del laboratori i es relacionen amb els continguts que s'hi desenvolupen