Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre) |
Assignatures |
DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA |
Metodologies |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA | Codi | 11181018 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Troncal | Segon | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Descripció | |
Activitats Introductòries | En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg. |
Treballs | Presentació de TREBALLS. curs 2009-2010 1.- TREBALL EN GRUP • LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA… Treball en grup de 2 o 3 alumnes. Aspectes a tenir en compte: - Es realitzarà a partir d’articles de revistes, aportacions extretes d’internet, comunicacions o ponències de congressos, jornades etc. que responguin a la línia constructivista de l’ensenyament / aprenentatge i que facin referència preferentment a la didàctica de les matemàtiques a l'educació infantil i/o cicle inicial de primària. - Es farà una exposició oral davant la classe seguint el calendari establert on hi participaran de manera proporcional els/les 2 o 3 components del grup. - Es presentarà el treball per escrit, mitjançant un document digital presentat a l’espai Moodle, tenint en compte que l’extensió no ha de superar 3 pàgines, lletra Arial de 12 a 1.5 espais. - Síntesi de l'article, comunicació, ponència.... - Comentari subjectiu de cada membre del grup. - Annex: Fotocòpia de l'article, comunicació, ponència... • PREPARACIÓ I PRESENTACIÓ D’UN PROJECTE. Treball en grup de 2 o 3 alumnes: es podrà triar una activitat entre les suggerides o proposades a l’aula. • UNITAT DE PROGRAMACIÓ Treball en grup de 3 o 4 alumnes: Aquest treball consisteix en confeccionar una unitat de programació entorn a una temàtica global encara que cal centrar-la només en una competència matemàtica. Apartats de la UP: - Competències i Objectius didàctics a desenvolupar en la UP - Activitats d’una o dues sessions a experimentar amb nens o nenes d’educació infantil. - Observacions recollides en la pràctica. - Material didàctic elaborat. 2.- TREBALL INDIVIDUAL • LECTURA DE DOS LLIBRES a) Escollir-ne un dels dos següents: - Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat, 90 p. Barcelona. - Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996), La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col•lecció "Temes d'Infància", núm. 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p., Barcelona. b) Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona. (Llegir almenys les primeres 92 pàgines) Per cada lectura fer un treball d'entre una pàgina i mitja i dues, lletra Arial de 12 a 1.5 espais. El contingut d'aquest treball ha de fer referència a textos concrets de l'obra que es considerin interessants de comentar i un apartat final que resumeixi l'opinió personal sobre el contingut del llibre. Els textos seleccionats per fer el comentari s'han de copiar fins un màxim de 4 línies i fer referència al número de la pàgina del llibre. L'opinió personal s'ha d'expressar amb les pròpies paraules. • PRESENTACIÓ DE 5 FOTOGRAFIES S’hauran de fer fotografies amb contingut matemàtic seguint unes pautes treballades a l’aula i dins d’un termini establert. ALTRES ACTIVITATS: Hi haurà propostes puntuals suggerides per situacions creades a classe. |
Presentacions / exposicions | L'activitat específica de presentacions / exposicions és la que s'ha fet referència a l'apartat anterior. Veure lectura i exposició d'un article. |
Sessió Magistral | Per cada apartat i/o tema de la programació l'alumnat disposa d'un dossier amb una selecció de textos i propostes didàctiques. Els espais expositius per part del professor consisteixen en comentar i ampliar la informació dels dossiers esmentats. |
Pràctiques a través de TIC | El seguiment del curs es fa assistint a l’aula presencial i també intervenint a l’aula virtual a través de l’espai Moodle. És imprescindible la participació en fòrums i presentació de treballs en aquest espai. Es van actualitzant els coneixements tecnològics a l’aula treballant amb la PDI, pissarra digital interactiva connectada a Internet, que permet al mateix temps visitar i recomanar diferents webs i recursos. També es fan sessions a l’aula d’informàtica. |
Pràctiques a laboratoris | Per a cada apartat de la programació l'alumnat fa una manipulació dels materials didàctics i jocs del laboratori de Didàctica de les Matemàtiques. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària | Situacions de resolució de problemes i/o pràctica d'exercicis a l'aula ordinària: - Durant la sessió magistral el professor provoca situacions a partir de les quals l'alumnat ha de descobrir els continguts , estratègies, procediments, etc. que hi estiguin relacionats. - A les sessions de laboratori es plantegen situacions de didàctica de les matemàtiques perquè les resolgui l'alumnat adoptant el paper d'alumne escolar. - S'exerciten activitats i/o jocs del laboratori i es relacionen amb els continguts que s'hi desenvolupen |