Mestre Especialitat en Educació Física (1997) |
Assignatures |
SOCIOLOGIA DE L'EDUCACIÓ |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | SOCIOLOGIA DE L'EDUCACIÓ | Codi | 11101003 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Troncal | Primer | Segon |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
Bloc I: Sociologia i Sociologia de l’Educació | Tema 1: L’objecte d’estudi de la Sociologia: característiques de la sociologia com a ciència. Context de naixement de la sociologia. Aportacions dels clàssics sobre la sociologia de l’Educació i paradigmes interpretatius. |
Tema 2: El mon de l’Educació com a construcció social. L’educació en perspectiva històrica. |
|
Bloc II: L’escola i els processos de socialització. | Tema 3: La socialització en i del gènere. |
Tema 4: Família i escola: estratègies diverses davant l’educació. Tipus de famílies i ús social de l’educació. Formes socials d’educar i socialitzar. |
|
Bloc III: Educació, movilitat social i desigualtat. | Tema 5: Funcionalisme i credencialisme. La meritocràcia com a paradigma i formula de funcionament. El debat sobre el servei social dels títols. |
Tema 6: Desigualtats socials i desigualtats escolars: el debat sobre les reformes. Els interessos socials i polítics de les reformes. |
|
Tema 7: Teories de la reproducció i teories de la resistència. L’escola com a sistema social no neutre. La producció de desigualtats per part de l’escola. El fracàs com a forma de resistència cultural. |
|
Bloc IV: Els agents implicats en l’educació. | Tema 8: La professió docent: les característiques socials dels ensenyants. Institucionalització de la professió. |
Tema 9: L’alumnat: la vida dins les aules. L’heterogeneïtat dins de les aules.Conflictes i violència dins de les aules. |
|
Tema 10: L’escola-xarxa i les relacions escola-comunitat. Els projectes de ciutats educadores. |
|
Bloc V: Diversitat cultural i educació. | Tema 11: Cultures i curriculum. Els processos d’incorporació d’alumnat immigrat dins de les aules. La gestió de la diversitat cultural. |
Tema 12: Experiències comparades en la gestió de la diversitat cultural. |
|
Bloc VI: Repensant l'educació. | Tema 13: De què parlem quan parlem d'èxit i fracàs escolar? |
Tema 14: L'educació en termer comparats. Anàlisi dels resultats dels informes PISA. |