Ciències Empresarials (2002) |
Assignatures |
MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL | Codi | 16051221 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Optativa | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Metodologies | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. Introducció a la investigació social. |
Els mètodes d’investigació. Orígens de la investigació social. Peculiaritats de la investigació social i la seva problemàtica. Conceptes metodològics de la investigació social. Investigació qualitativa i investigació quantitativa. |
2. La construcció de l’objecte d’estudi. |
La problematització dels fenòmens socials. Tipus d’estudis en investigació social. La definició del problema a estudiar. Condicions d’idoneïtat de l’elecció de l’objecte d’estudi. |
3. De la teoria a la construcció d’indicadors. |
Les etapes del procés d’investigació social. Formulació d’hipòtesis. Operacionalització dels conceptes. Tipus de variables. Nivells de mesura de les variables. Construcció d’indicadors. Codificació de les variables i els indicadors. Construcció d’hipòtesis estadístiques. |
4. Els procediments de recollida d’informació. |
4.1. L’enquesta: justificació de la seva elecció. Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica. Instrument de recollida de dades: el qüestionari. Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari. Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari. Tipus d’enquestes més utilitzades: l’enquesta omnibus; el panel de consumidors; el panel de detallistes; les enquestes ad hoc. 4.2. L’entrevista: justificació de la seva elecció. Usos bàsics i context d’aplicació.Formalització, preparació i desenvolupament de l’entrevista. Procediments de codificació de la informació de l’entrevista. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’entrevista. 4.3. L’observació: justificació de la seva elecció. Observació sistemàtica i estructurada. Enregistrament de l’observació. Consideracions sobre la validesa i els límits de l’observació. 4.4. Els grups de discussió: justificació de la seva elecció. Fonaments dels grups de discussió. Tipologia dels grups de discussió. Procediments per a la utilització de grups en investigació social. Enregistrament i anàlisi de la informació. Consideracions sobre la validesa i els límits dels grups de discussió. 4.5. Altres procediments de recollida d’informació: els documents i l’anàlisi de contingut; el mètode delphi; les històries de vida. |
5. L’organització de la informació en una matriu de dades. |
Construcció d’una matriu de dades a partir de la investigació social. Codificació i recodificació de les variables de la matriu. Creació de noves variables a partir de variables de la matriu. |
6. L’anàlisi de les dades de la investigació social. |
6.1. Mostreig. Construcció d´hipotesis estadístiques: procés d'inferencia i intervals de confianza. 6.2. La tabulació de les dades: anàlisi descriptiva d’una variable. Mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació. 6.3. La tabulació de dades: distribucions bidimensionals. Concepte d’associació i d’independència entre variables. Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència. Tests d’independència per a taules de contingència. Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable. 6.4. Introducció a l’anàlisi multivariable en la investigació social. Nocions bàsiques. |