2010_11
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Primària (2009)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I
   Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Sistemes corporals
Tema1.- El cos humà i els seus moviments
1.1. Anatomia funcional.
1.1.1. Mecànica articular.
1.1.2. Mecànica del múscul.
1.1.3. Anàlisi segmentari del moviments del cos humà.
1.2. Patologies de l’aparell locomotor.
1.2.1. Malalties dels ossos i dels músculs.
1.2.3. Lesions òssies, articulars i musculars.
1.3. Creixement i desenvolupament ossi i muscular.
1.3.1. Factors que incideixen en el desenvolupament i creixement.
1.4. Patologies del desenvolupament.
1.4.1. Patologies relacionades amb el creixement.
1.4.2. Patologies relacionades amb l’evolució de la capacitat de moviment.
Tema 2.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori. 2.1. Els components del sistema càrdiovascular.
2.1.1. Anatomia del cor.
2.1.2. Estructura del cor.
2.1.3. Cavitats cardíaques.
2.1.4. Les vàlvules cardíaques.
2.1.5. Tipus de vasos sanguinis.
2.1.6. Els capil•lars.
2.2. Els components del sistema respiratori.
2.2.1. Esquema del sistema respiratori.
2.2.2. Tracte respiratori superior.
2.2.3. La faringe.
2.2.4. La laringe.
2.2.5. Tracte respiratori inferior.
Tema3.- Fisiologia del sistema càrdiovascular 3.1. Fisiologia del cor.
3.1.1. Automatisme cardíac, cicle cardíac i regulació de la despesa.
3.2. Fisiologia de l’aparell circulatori.
3.2.1. Principis que regeixen el flux sanguini.
3.2.2. Resistència vascular.
3.2.3. Pressions en el sistema circulatori.
3.3. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica.
3.4. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física.
Tema 4.- Fisiologia del sistema respiratori 4.1. Esquema del sistema respiratori.
4.1.1. Funcions.
4.1.2. Pla estructural del sistema.
4.2. Tracte respiratori superior.
4.2.1. El nas.
4.2.2. La mucosa nasal.
4.2.3. Els sens paranasals
4.2.4. Les funcions del nas.
4.3. La faringe.
4.3.1. Estructura i funcions.
4.4. La laringe.
4.4.1. Estructura i funcions.
4.5. Tracte respiratori inferior
4.6. Tràquea.
4.6.1. Estructura i funcions.
4.7. Pulmó.
4.7.1. Estructura i funcions
4.8. Bronquis i alvèols.
4.8.1. Estructura i funcions.
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós 5.1. Les parts del sistema nerviós.
5.2. Estructura i característiques.
5.3. Organització del sistema nerviós.
5.3.1. SNC i SNPerifèric.
5.3.2. Divisions aferent i eferents.
5.3.3. El sistema nerviós somàtic i autònom.
5.4. Cèl•lules del sistema nerviós.
5.4.1. Classificació estructural
5.4.2. Classificació funcional de les neurones: Arc reflex.
5.5. Nervis i fascicles nerviosos.
5.6. Impulsos nerviosos.
5.6.1. Potencial de membrana.
5.6.2. Potencial en repòs.
5.6.3. Potencial d’acció.
5.7. Transmissió sinàptica.
5.7.1. Estructura de la sinapsi.
5.7.2. Tipus de sinapsi.
5.7.3. Mecanismes de la transmissió mecànica.
5.8. Neurotransmisors.
5.8.1. Classificació, funcions i estructura.
5.8.2. Neurotransmisors de molècula petita.
5.8.3. Neurotransmisors de molècula gran.
Bloc II: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Bàsiques.
Tema 1.- Aspectes generals de les habilitats perceptivo-motrius
1.1.Conceptualització de les habilitats motrius bàsiques i de les capacitats perceptivo-motrius en l’àmbit de l’educació física.
1.2. Sensacions i percepcions: Sensacions, classificació de les sensacions. Activitat perceptiva. Educació sensorial i perceptiva.
1.3. Els diferents tipus de moviment, estructura del moviment
Tema 2.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius 2.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
2.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
2.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
2.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
2.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
2.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc
Tema 3.- Desenvolupament de les conductes motrius de base 3.1. Equilibri, educació de l’equilibri postural.
3.2. Coordinació dinàmica general i especifica, classificació, aspectes educatius.
3.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema
Tema 4.- Models d’intervenció i aspectes metodològics 4.1. Recursos didàctics i aspectes metodològics
4.2. El paper del mestre especialista en les sessions d’educació corporal.
4.3. L’observació i avaluació de l’activitat motriu
4.4. Anàlisi i reflexió dels elements del tema a partir d’activitats i jocs motrius, videos i lecturas d’articles
Bloc III: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Específiques.
Tema 1.- Desenvolupament de la competència motriu
1.1. Enfocaments teòrics del desenvolupament motor (descriptiu, kinesiològic, cognitiu i ecològic).
1.2. Desenvolupament evolutiu i motricitat humana.
1.2.1. Del control motor reflex al desenvolupament de les habilitats motrius bàsiques.
1.2.2. Les habilitat motrius específiques i esportives.
1.3. Dimensió biològica i funcional del desenvolupament motor.
1.3.1. El desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
1.3.2. Efectes fisiològics de l’activitat física en l’edat evolutiva.
1.3.3. La prescripció d’exercici físico-esportiu.
1.4. Procés evolutiu i competència motriu: un plantejament global de l’orientació cognitiva.
1.4.1. Els aspectes cognitius del desenvolupament motor.
1.4.2. Els aspectes afectius del desenvolupament motor.
1.4.3. Ambient i competència motriu en l’edat evolutiva.
1.4.4. Les diferències individuals.
1.5. Desenvolupament del control motriu. Diferenciació i especialització del moviment.
Tema 2.- Apropament a les habilitats físico-esportives específiques 2.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
2.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
2.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
2.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
2.5. Anàlisi esquemàtic de l’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries).
2.6. Activitats i jocs de cooperació.
2.6.1. Les activitats cooperatives en el context escolar.
2.6.2. Activitats per a la millora de les relacions intergrupals (afirmació grupal, cohesió interna, coneixement i dinamització del grup,...).
2.6.3. Activitats potenciadores de les relacions intergrupals (gimcamnes, situacions d’alta creativitat, joc dramàtic, jocs tradicionals,...).
2.6.4. Activitats que fomentin la confiança (transports, jocs amb ulls tapats, desenvolupament en situacions desconegudes, treballs d’equilibri,...)
2.7. Activitats i jocs d’oposició i contacte.
2.7.1. Activitats d’oposició i contacte en el medi escolar (lluita per l’espai, control del moviment de l’adversari, lluita per la possessió d’objectes,...).
2.7.2. Lluites en equip (per l’espai, per la possessió de la pilota,...).
Tema 3.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques 3.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
3.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb la pilota, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats al bàsquet, handbol, voleibol i hoquei.
3.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola.
3.2.1. Bàsquet i badminton.
3.2.2. Handbol (en les sessions pràctiques cal presentar-se amb domini de la nomenclatura i la terminologia estudiada i apresa).
3.2.2.1. Vivenciar la familiarització amb la pilota,
3.2.2.2. Els desplaçaments sense pilota.
3.2.2.3. Passada, recepció i bot (s’hauria d’assumir immediatament, s’entén els principis fonamentals, diferents tipus de passes, les progressions en l’aprenentatge).
3.2.2.4. El bot (pràctica del gest correcte i la seva utilització com a recurs en el joc, canvis de direcció, canvis de sentit)
3.2.2.5. Les fintes i els llançaments a porteria respectant les regles del joc.
3.2.2.6. Vivenciar, aprendre, utilitzar i dominar el llançament en totes les seves variants.
3.2.2.7. Familiarització amb les dues situacions del joc col•lectiu, la tècnica i la tàctica.
3.2.2.8. Orientar, mostrar i practicar els aspectes del joc defensiu (marcatge a distància, marcatge en proximitat, anàlisi de situacions,...).
3.2.2.9. Atacar la defensa individual i atac a defenses 3:3.
3.2.2.10. Treball dels diferents jocs preesportius com a pas previ al joc competitiu.
3.2.2.11. Vivenciar i dominar les regles del joc des del mini-handbol a l’handbol infantil.
3.2.3. Voleibol (mateixa seqüència que l’handbol).
3.2.4. L’hoquei. (mateixa seqüència que a l’hanbol però tenint en compte que hi ha un element més que s’ha de treballar al començament, el domini i moviments de l’estic).
Tema 4.- Les activitats físico-esportives en els temes transversals 4.1. Transversalitat i currículum.
4.2. Els temes tranversals i l’educació física.
4.3. L’educació ambiental, l’educació per a la pau, l’educació del consumidor, l’educació vial, le’ducació per a la salut i l’educació per a la igualtat
Tema 5.- Organització de l’esport a Catalunya 5.1. Catalunya amb competències plenes en matèria d’esport.
5.2. Catalunya i la seva Llei de l’Esport.
5.3. Consell de l’Esport Català. L’Escola Catalana de l’Esport. Les Federacions i els Consells Esportius.
5.4. Estructures tècniques i administratives dels Consells Esportius.
5.5. Activitats i jocs dinamitzats pels Consells Esportius.
Bloc IV: Expressió Corporal
Tema 1.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal

1.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
1.2. Moviment coordinat en expressió.
1.3. L’espai i del temps en relació al moviment
Tema 2.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. 2.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
2.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions
2.3. Dramatització.
2.4. Dansa creativa.
2.5. Altres llenguatges expressius
Bloc V: Currículum
Tema 1.- .- L’evolució històrica de l’educació física
1.1.L’edat antiga
1.2. El món medieval
1.3. Renaixement
1.4. Il•lustració
1.5. L’educació física contemporània: segle XIX
1.6. Les tendències actuals
Tema 2.- El currículum d’educació física en l’etapa de Primària 2.1. Les Competències bàsiques
2.2. Els objectius en Educació Física.
2.3. Relació de les competències amb els objectius