Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2010_11 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I | Codi | 11244110 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Obligatòria | Segon | Anual |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. Estructura del disseny curricular de l'educació primària i iniciació a la metodologia científica (BG-FQ). | 1.1 Didàctica aplicada ales ciències experimentals. 1.2 L'estructura del disseny curricular de l'educació primària, referent a les ciències experimentals. Trets característics. 1.2 Iniciació a la metodologia científica. La metodologia científica escolar. |
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic: canvis (FQ). | 2.1 Diversitat de materials i objectes. Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. 2.2 Aspectes conservatius i no conservatius d'algunes magnituds físiques. Models de la matèria. 2.3 Fenòmens ondulatoris. 2.4 Interaccions que produeixin canvis en un sistema. Calor i temperatura 2.5 Canvis d'estat de la matèria. 2.6 Tècniques de separació de mescles. 2.7 Reaccions químiques: oxidacions, combustions i fermentacions. |
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: Fenòmens lluminosos i sonors (FQ). | 3.1 Idees escolars sobre la llum. La concepció científica. 3.2 La reflexió de la llum i del so. Característiques del so. 3.3 La refracció de la llum. |
4. Operadors mecànics (FQ). | 4.1 Forces, palanques, politges, etc 4.2 Utilització d’operadors mecànics per a la construcció d’estructures senzilles. |
5. Energia i recursos energètics per a la societat (FQ). | 5.1 Concepte d’energia i de transferència. 5.2 Recursos energètics renovables i no renovables. 5.3 Les energies renovables i no renovables. 5.4 Aspectes ambientals i econòmics dels diferents tipus d’energies . |
6. Circuits elèctrics senzills a l'escola (FQ). | 6.1 Aspectes didàctics del corrent elèctric als circuits elementals (sèrie i paral•lel). 6.2 Propietats dels materials davant el pas del corrent elèctric. 6.3 Lleis experimentals associades al corrent elèctric. 6.4 Aspectes energètics associats als circuits elèctric senzills. |
7. Els éssers vius (BG) | 7.1 Definició de vida 7.2 Diversitat dels éssers vius: els cinc regnes. 7.3 Funcions bàsiques dels éssers vius: nutrició, reproducció i relació. 7.4 Els cicles vitals. |
8. El món vegetal (BG) | 8.1 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció. |
9. El món animal (BG) | 9.1 Classificació 9.2 Tipus de nutrició. 9.3 Tipus de reproducció. 9.4 Tipus de relacions: interespecífiques i intraespecífiques. |
10. Les persones i la salut (BG) | 10.1 Teixits, òrgans , aparells i sistemes. 10.2 Funció de nutrició 10.3 Funció de reproducció. 10.4 Funció de relació. 10.5 Hàbits saludables. |
11. Introducció a la geologia (BG) | 11.1 Estructura interna de la Terra. 11..2 Tectònica de plaques i fenòmens associats. 11.3 Sistema Terra- Sol- Lluna: moviments de rotació i de translació. 11.4 Els agents geològics externs i el modelatge del relleu. 11.5 Les roques i els minerals. |
12. Introducció a l'ecologia (BG) | 12.1 Definició d'ecosistema 12.2 Biòtop i biocenosi. 12.3 Cadenes i xarxes tròfiques. 12.4 Producció primària:fotosíntesi. 12.5 Cicles de matèria i fluxos d’energia. 12.6 Problemes ambientals globals. |
13. Els sistemes naturals de les nostres comarques i l'entorn natural més proper a l'escola. |