Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre ) |
Assignatures |
PRÀCTICUM COMUNITARI |
Pla específic d'actuació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2010_11 |
Assignatura | PRÀCTICUM COMUNITARI | Codi | 18061007 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 0 | 6 | Troncal | Segon | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Procediments de selecció |
Planificació | Pla específic d'actuació | Mecanismes coordinació/seguiment |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Descripció | |
Activitats Introductòries | Sessió de presentació del pràcticum |
Selecció de posició de pràctiques | |
Estada / execució de pràctiques | ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES: OBSERVACIÓ DE L’ENTORN - Descriure l’ABS a la que pertany el centre on fa les pràctiques, l’organigrama i cronograma, els components de l’EAP i els seus rols, els sistemes de registre utilitzats, les activitats de l’EAP assistencials i no assistencials. ACTITUDS/COMUNICACIÓ/RELACIÓ PERSONAL - L’alumne es presenta al malalt/família indicant nom, horari, condició d’estudiant. - L’alumne identifica mitjançant l’observació i els registres al malalt pel seu nom. - L’alumne manté una actitud d’escolta activa i respectuosa (ús adequat del tu, vostè). - L’alumne es presenta als diferents membres. - L’alumne coneix els diferents membres. - L’alumne manté una actitud de predisposició a l’aprenentatge i una actitud d’escolta activa i respecte. - L’alumne observarà i preguntarà per obtenir la informació que faciliti la seva integració. - L’alumne utilitza els elements de CV i CNV de forma adequada a cada situació. - CV ( to de veu, claredat d’expressions, fluïdes, utilització de pauses, coherència, temps de reacció baix). - CNV ( mirada, interacció puntualment reforçada pel tacte, somriure, expressió facial d’interès, posició corporal-facial sincrònica). - L’alumne demostrarà actituds bàsiques: empatia, disponibilitat, acceptació, confidencialitat, autenticitat, escolta activa, respecte. - L’alumne protegirà la intimitat del pacient/família. - L’alumne mostrarà respecte i tolerància vers els hàbits, pluralitat i diversitat cultural i ideològica. - L’alumne detectarà l’impacte psicosocial que la malaltia i la hospitalització provoquen en el malalt/família. - L’alumne afavorirà l’expressió de sentiments i pensaments ( pors, preocupacions, ansietat, mites, experiències prèvies...) per part pacient/família. - L’alumne animarà al malalt /família en l’obtenció dels objectius terapèutics, incloent aspectes de motivació, valoració positiva dels esforços i progressos assolits. - L’alumne reforçarà els comportaments adaptatius del malalt/família. - L’alumne mantindrà una actitud de respecte I reconeixement envers companys, professors I altres membres de l’equip. - L’alumne utilitzarà adequadament els canals de comunicació (oral, escrit ) entre els membres de l’equip, alumne i professor. - L’alumne demostrarà responsabilitat i iniciativa en la realització de les tasques assignades. - L’alumne identificarà i reconeixerà els propis errors i procurarà corregir-los. - L’alumne demostrarà sentit crític en la realització de les tasques assignades. - L’alumne garantirà la continuïtat de les seves tasques. - L’alumne oferirà disponibilitat. - L’alumne s’acomiadarà. TÈCNIQUES /PROCEDIMENTS - Desenvolupar amb destresa i habilitat les extraccions sanguínies, les injeccions IM, subcutànies, embenatges, sondatges, ECG... - realitzar cures de ferides i nafres seguint criteris d’higiene i asepsia. - conèixer i aplicar els protocols que es porten a terme al centre. - Informar i motivar els usuaris per a que adquireixin o mantinguin estils de vida saludables. - Demostrar habilitats per realitzar activitats educatives individuals. - Identificar l’estat vacunal del usuari segons calendari vacunal. - Recomanar l’aplicació de les vacunes segons l’edat i/o situació personal. PLA DE CURES - Realitzar un PAI a una persona atesa al domicili: - Utilitzar el dossier de recollida de dades segons el model de Virgínia Henderson que utilitzen al CAP. - Analitzar les dades obtingudes. - Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI). - Planificar les cures. - Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades. - Utilitzar el dossier de recollida de dades segons l’etapa evolutiva en la que trobi la dona. - Analitzar les dades obtingudes. - Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI). - Planificar les cures. - Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades. - Utilitzar el dossier de recollida de dades segons l’etapa evolutiva en la que es trobi el nen/a. - Analitzar les dades obtingudes. - Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI). - Planificar les cures. - Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades. L’alumne ha de realitzar una estada de 6 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent dels Centres d’Atenció Primària, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques. Seminari: Ampliació i avaluació de les pràctiques realitzades. |
Treballs de pràctiques externes | ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM: Dossier del pràcticum i registre del pla de cures. |
Relació amb el tutor de pràctiques intern | RELACIÓ AMB EL TUTOR UNIVERSITAT: Tutorització individualitzada per l’aprenentatge mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions de treball en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques. |
Relació amb el tutor de pràctiques extern | RELACIO AMB ELS PROFESSIONALS DELS CENTRES DE PRÀCTIQUES: Tutorització individualitzada per l’aprenentatge mitjançant una relació directa i continuada durant les hores de pràctiques. |