Grau de Treball Social (2009) |
Assignatures |
TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2010_11 |
Assignatura | TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS | Codi | 15224115 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Tercer | Segon |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP | • Definició i característiques • Principis bàsics • Influències teòriques i models • Necessitats social i treball social grupal • Objectius. Per què i quan? • Evolució històrica |
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ | •Fonaments del comportament grupal •De la motivació individual al projecte comú •Necessitats i grup: El sentit de pertinença •Característiques •El grup com paradigma de socialització •El fenomen associatiu •Diferències entre multitud, grup i massa •Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes •grup (estructura, funcionament ...) •Tipus i classificació dels grups •Introversió i extroversió en un grup •Rols en un grup •Lideratge: autoritat, poder i control |
3.PROCESSOS DEL GRUP |
• Processos dins del grup i fases de desenvolupament •Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució. •Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes. •Conflicte, presa de decisions i negociació. |
4.MODELS DE PRÀCTICA DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL |
•Grups socioterapèutics •Grups socioeducatius •Grups d’acció social •Grups d’ajuda mútua •Altres tipologies •Escenaris emergents |
5.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL |
•Planificació del grup: preparació i contracte •El grup i el seu entorn •Recursos i finançament •Composició, mida, temps i selecció del grup. •Negociació del contracte •Motivació i incentius •Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació. •La investigació-acció-participant •El constructivisme •El mètode del grup operatiu •La participació |
6.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP |
•Qualitats i formació necessària •Funcions •Rols del treballador social •Dinamitzador o animador d’un grup •Observador •Lideratge compartit |
7.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP |
•L’equip professional. Mites i realitat. •Influència dels equips en les organitzacions •Condicions per treballar en equip •Estils de treball •La coordinació dels equips •Conducció o direcció d’equips de treball •La interdisciplinarietat en l’ intervenció social |
8.SISTEMATITZACIÓ I AVALUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL |
•Mètodes d’avaluació •Models d’avaluació •Models de registres •Assessorament i supervisió •Elaboració d’informes |
9.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP |
•Meditacions sobre la tècnica •Criteris per l’elecció •Classificacions •Fitxes de treball •La conducció de les reunions: tipus, fases, consells •Estratègies per a la formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució. •Estratègies per l’afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes. •Dinàmiques animació i distensió •Dinàmiques d’anàlisis general •Dinàmiques d’abstracció •Dinàmiques d’organització i planificació |
10.LA POSADA EN PRÀCTICA: ÈXITS I FRACASSOS | •Experiències positives: analitzar l’èxit •Experiències negatives: aprendre dels errors |