Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre) |
Assignatures |
LLENGUA I LITERATURA CATALANES |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | LLENGUA I LITERATURA CATALANES | Codi | 11181106 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Obligatòria | Primer | Anual |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
Mòdul 1. Llengua, societat i escola | 1. Panorama d’història social de la llengua i la cohesió social i identitària lingüística en la societat d’avui. 2. El procés de normalització i estandardització. 3. La legislació lingüística, la normativa del Departament d’Educació en matèria lingüística. 4. La lectura en la societat actual. |
Mòdul 2. Aspectes de la normativa catalana: fonètica, morfosintaxi, lèxic | 1. La gramàtica normativa de l’Institut d’Estudis Catalans i altres gramàtiques: tractament del corpus descriptiu i prescriptiu de la llengua. 2. El lèxic català: el Diccionari de la llengua catalana de l’IEC i altres diccionaris. Diccionaris escolars. 3. Terminologia variacionista aplicada a la descripció del corpus: molt formal, formal, informal, poc formal, recomanable, no recomanable, àmbit general, àmbit restringit… |
Mòdul 3. Llengua i variació | 1. Famílies lingüístiques. Llengües i divisions administratives. 2. Caracterització dels diferents tipus de variació lingüística: diacrònica, diatòpica, diafàsica i diastràtica. 3. Tractament de la varietat geogràfica o diatòpica i el model del docent, del discent i del llibre de text. 4. Sociolingüística. Conceptes relacionats amb la situació de la llengua catalana: minorització, contacte de llengües, conflicte lingüístic, bilingüisme, diglòssia, endodiglòssia, prejudici lingüístic, llengua pròpia, llengua oficial, monolingüisme, plurilingüisme… |
Mòdul 4. El text com a unitat comunicativa. Text oral i text escrit | 1. El text com a unitat comunicativa. Text oral i text escrit. 2. Procés de composició del text oral i del text escrit: planificació, textualització i revisió. 3. Les propietats textuals i els registres lingüístics: correcció, adequació, coherència i cohesió. 4. Tipologia textual i gèneres del discurs oral. 5. La lectura en veu alta. |
Mòdul 5. Estructures gramaticals en l’oració i el text | 1. Categories, funcions i estructura oracional i textual. 2. Puntuació en relació a la sintaxi i a la tipologia textual. Paràgraf i organització de la informació. 3. Bibliografia i webgrafia de referència. Altres recursos. |
Mòdul 6. Literatura catalana | 1. La història de la literatura catalana a través d’una selecció de textos, segons els diferents gèneres, i de diferent procedència territorial. 2. Adaptació textual literària. De l’oral a l’escrit i de l’escrit a l’oral. 3. Tipologia de la literatura oral. Gèneres i tractament lingüístic. |