Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau d'Història de l'Art (2008) |
Assignatures |
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA | Codi | 12214005 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Formació bàsica | Primer | Primer |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMA 1.- De l’imperi romà a l’edat mitjana. | -Problemes en torn a la transició. -“La caiguda de Roma”. -Existeix una societat esclavista? –Els trets distintius de les societats de l'antiguitat tardana. -La cultuta de la transició: cultura pagana i cultura cristiana. -Les grans figures intel•lectuals. |
TEMA 2.- L’imperi romà oriental. | -Origen, característiques, problemes terminològics. -Constantinoble: història, valoració de la seva importància. -La societat oriental. -La cultura de la transició a orient. -Les consecucions de l’època justinianea: el Corpus Iuris Civilis i Santa Sofia. |
TEMA 3.- Els regnes germànics occidentals. | -Valoració de les “invasions” germàniques. -Els principals regnes: Gàlia merovíngia, Hispània visigòtica, Anglaterra anglosaxona. -La conversió dels pobles germànics. -Importància de l’Església. -Grans figures intel•lectuals: Gregori de Tours, Isidor de Sevilla, Beda el Venerable. |
TEMA 4.- El món islàmic dels primers segles. | -Significació de la figura de Mahoma. -La formació de l’Imperi islàmic: elements autòctons o “aculturats”. -Els principals problemes de les societats musulmanes. |
TEMA 5.- Societat i cultura del món bizantí. | -A partir de quan es pot parlar de bizanci?. -Les grans transformacions del s. VII: paper de les invasions exteriors: les tesis de Pirenne. -Les grans reformes. -Valoració de la discussió en torn al culte de les imatges. -La nova cultura eclesiàstica. -Els problemes amb l’Església de Roma: la figura de Focio. |
TEMA 6.- El món carolingi. | -Les diferents interpretacions. -Característiques generals de la societat en època dels carolingis: prefeudalisme?, feudalisme?. -La cultura: els anomenats renaixements carolingis. -Les grans figures intel•lectuals. -Constantinopla, Roma, Aquisgrà. |
TEMA 7.- Societat i cultura en ple feudalisme. | -El mite de “l’any mil”. -Recents postures historiogràfiques. -La formació de les castellanies. -El paper de l’Església: moviments de pau i treva de Déu. -Estancament o dinamisme econòmic. -Vers l’expansió del s. XI. |
TEMA 8.- El feudalisme institucional i el feudalisme com a sistema socioeconòmic. | -Les relacions feudo-vassallàtiques i les principals evolucions. -El debat sobre el feudalisme com a sistema socioeconòmic. De l'anàlisi revisionista a les innovacions en el materialisme històric. -Les imatges sobre la societat feudal: divisió trifuncional i el mite del cavaller. |
TEMA 9.- Transformacions socieconòmiques i creixement en el medi rural a la plena edat mitjana (segles X-XIII). | -El creixement de la població, els canvis en el clima, la tecnologia, els conreus i en els rendiments agraris. -Les colonitzacions agràries i les noves modalitats d’organització del poblament. -Evolució del règim de propietat, de les relacions de dependència i la transformació de la renda feudal. |
TEMA 10.- Diversificació i expansió del feudalisme a la plenitud medieval | -Característiques bàsiques sobre la consolidació de les monarquies feudals i l'expansió territorial del món feudal: croades, la conquesta a la Península Ibèrica i a l'Est d'Alemanya. -El renaixement urbà: el desenvolupament de la vida urbana: les teories entorn de la reactivació de les ciutats. -Les estructures urbanes i els nous grups socials.L'activitat artesanal. -El renaixement comercial: rutes, mercats, técniques mercantils i fires. |
TEMA 11.- El renaixement cultural, la renovació de la espiritualitat i del pensament a la plena edat mitjana | -Aspectes generals del renaixement intel•lectual i artístic del segle XII. Pensament laic, les universitats, del romànic a l’eclosió del gòtic i la literatura èpica o poesia goliàrdica. -Reformes i renovació del monacat: del Cister als mendicants. -Els moviments heterodoxos o “herètics” i la seva repressió. -Les fites de l’escolàstica. -Les noves concepcions sobre la societat i la política. |
TEMA 12.- Els canvis socials des de la crisi demogràfica del segle XIV i el desenvolupament del capitalisme mercantil. | -El debat historiogràfic entorn a la crisi medieval: el corrent malthusià, els detractors i la discussió actual sobre l’abast real de la crisi. -La Pesta Negra i les conseqüències en el medi agrari i en la vida urbana. -Conflictes socials rurals i la ciutat. -La guerra: element agreujant o de creixement. -De les manifestacions crítiques a la recuperació dels segle XV: la nova realitat rural, les societats urbanes i la consolidació del comerç de llarga distància. -Els canvis socials baixmedievals a la Península Ibèrica. |
TEMA 13.- Espiritualitat i el pensament a la baixa edat mitjana. | -L’evolució de la teoria del coneixement i els orígens de la ciència moderna. -La secularització de la teoria política -Les noves concepcions entorn a la societat. -Els canvis en les mentalitats. -El renaixement artístic. |